-
ELEKTRONIKA SILNIKA
- 3 domyślne tryby jazdy do wyboru oraz dwa tryby USER, w których ustawienia można dostosować do własnych preferencji
- 3-stopniowy system kontroli momentu obrotowego Honda Selectable Torque Control
- 3-stopniowy system kontroli unoszenia przedniego koła Wheelie Control
System elektronicznie sterowanej przepustnicy TBW zarządza osiągami i charakterem silnika, współpracując z systemami Honda Selectable Torque Control (HSTC) i Wheelie Control. Kierowca ma do wyboru 3 wstępnie ustawione tryby jazdy obejmujące szeroką gamę warunków drogowych oraz 3 poziomy zarządzania mocą i hamowaniem silnikiem, przy czym poziom 1 zapewnia maksymalne wykorzystanie każdego z tych parametrów. W przypadku HSTC i Wheelie Control poziom 3 oznacza najwyższy poziom interwencji. Wyboru trybu jazdy dokonuje się za pomocą przełącznika umieszczonego po lewej stronie kierownicy, wskaźnik na wyświetlaczu jest aktywowany, gdy HSTC przystępuje do działania.
- Tryb URBAN jest ustawieniem standardowym oferującym uniwersalne, środkowe ustawienia mocy silnika i hamowania silnikiem.
- W trybie RAIN redukowana jest moc silnika i moc hamowania silnikiem, zapewniając dodatkową pewność panowania nad pojazdem na mokrych lub śliskich nawierzchniach.
- Tryb TOUR zapewnia pełną moc silnika i standardowe hamowanie silnikiem, co umożliwia mocne przyspieszanie podczas jazdy z pasażerem i bagażem.
- Tryby USER 1 i 2 oferują możliwość wybrania preferowanej kombinacji ustawień. Po ustawieniu parametrów trybu USER, są one automatycznie zapisywane, więc nie ma potrzeby ponownego konfigurowania parametrów po każdym włączeniu zapłonu.
-
PRZEKŁADNIA DWUSPRZĘGŁOWA HONDA DCT
- DCT oferuje możliwość wyboru pracy w stylu automatycznej (AT) lub manualnej skrzyni biegów (MT)
- 3 poziomy trybu S zapewniają szeroki zakres działania dla sportowej zmiany biegów AT
Honda sprzedała ponad 200 000 motocykli wyposażonych w DCT w całej Europie od czasu, gdy system ten po raz pierwszy pojawił się jako opcja w modelu VFR1200F w 2009 roku. O akceptacji tej przekładni przez motocyklistów świadczy jej udział w całej gamie modelowej Hondy: 53% klientów wybrało opcję DCT zamiast przekładni manualnej w 2020 roku. Przekładnia zapewnia powtarzalną, płynną zmianę biegów i bardzo szybko staje się drugą naturą użytkowania. Zastosowano w niej dwa sprzęgła: jedno dla rozruchu oraz 1, 3 i 5 biegu, drugie dla 2, 4 i 6 biegu, przy czym wałek główny jednego ze sprzęgieł jest umieszczony wewnątrz drugiego, co zapewnia bardzo zwartą budowę przekładni. Oba sprzęgła są niezależnie sterowane przez własne obwody elektrohydrauliczne. Gdy nastąpi zmiana biegów, system wstępnie wybierze następne docelowe przełożenie, używając sprzęgła, które nie jest obecnie załączone. Pierwsze sprzęgło jest następnie elektronicznie rozłączane, a jednocześnie włącza się drugie sprzęgło. Rezultatem jest powtarzalna, szybka i bezproblemowa zmiana biegów. Ponadto, gdy sprzęgła przenoszą napęd z jednego biegu na drugi z minimalną przerwą w przekazywaniu momentu obrotowego z silnika na tylne koło, każdej zmianie biegów towarzyszy tylko minimalne szarpnięcie i zakołysanie motocykla, co sprawia, że odczucie towarzyszące zmianie jest bezpośrednie, ale sama zmiana jest bardzo wygładzona. Dodatkowe korzyści to trwałość (ponieważ niczego nie da się uszkodzić poprzez niewprawne załączenie biegu), brak możliwości zduszenia silnika, niski poziom stresu podczas jazdy miejskiej, mniejsze zmęczenie kierowcy, a co najważniejsze, możliwość pełnego skupienia się na jeździe, punktach hamowania i przyspieszania.
Przekładnia DCT oferuje dwa istotnie różne podejścia do jazdy – może działać jako automatyczna skrzynia biegów (AT) ze wstępnie zaprogramowanymi mapami zmiany biegów opartymi na stałym odczycie prędkości jazdy, załączonego biegu i obrotów silnika, aby precyzyjnie wybrać moment, w którym powinna nastąpić zmiana biegów, oraz działanie symulujące ręcznie sterowaną skrzynię biegów (MT) ze zmianą biegów za pomocą łopatek umieszczonych po lewej stronie kierownicy. Kierowca otrzymuje wybór dwóch ustawień w ramach pracy przekładni jako AT. Tryb D oferuje spokojną jazdę i maksymalną oszczędność paliwa. Tryb S pozwala na wybór spośród 3 poziomów sportowej zmiany przełożeń. Poziom 1 działa najmniej spektakularnie, zmieniając biegi w średnim zakresie obrotów. Poziom 3, to najbardziej agresywna zmiana biegów przy wysokich obrotach, a poziom 2 lokuje się po środku pomiędzy dwoma wcześniej opisanymi poziomami. Preferowany wybór można również zapisać w pamięci układów motocykla.
-