Chińska motoryzacja w 2024
Ekspansja gospodarcza Państwa Środka nabiera rozpędu i
rozprzestrzenia się na kolejne branże. W Europie coraz częściej można spotkać
funkcjonalne samochody z Chin, a nowe marki pojazdów pojawiają się każdego roku.
Wprawdzie udział aut z chińskim rodowodem na polskim rynku wciąż jest
niewielki, ale w 2024 roku ta sytuacja może się szybko zmienić.
Przedstawiamy analizę obecnej koniunktury motoryzacyjnej w firmach z Pekinu. Poznaj
aktualne prognozy i nowe modele pojazdów, które zadebiutują w najbliższym
czasie. Czy Chiny są gotowe, by szturmem
zagarnąć europejskie rynki i zaoferować klientom konkretne korzyści?
Motoryzacja w Chinach - stan na 2024 rok
Czy wiesz, że chińska motoryzacja notuje rekordowe tempo
wzrostu rok do roku? Programy dofinansowań rządowych skutecznie motywują
producentów do zwiększania mocy przerobowych. Nowe
marki samochodów powstają jak grzyby po deszczu i zaskakują
funkcjonalnością, ciekawym designem i konkurencyjną ceną.
Państwo Środka kładzie ogromny nacisk na pojazdy
niskoemisyjne. Projektowanie aut spalinowych i elektrycznych koncentruje się na
bezpośrednim konkurowaniu z firmami europejskimi, które mają coraz większe
trudności z dorównaniem tempa swoim odpowiednikom z Chin. Prezentacje nowych
samochodów w największych miastach gromadzą setki osób zainteresowanych
ciekawą alternatywną dla znanych marek.
Punktem wyjścia dla oceny aktualnej sytuacji na rynku
motoryzacyjnym w Państwie Środka jest specjalistyczny raport CPCA (China
Passenger Car Association). Dokument ten poddaje analizie wskaźniki sprzedażowe
i dynamikę wzrostu udziałów chińskich przedsiębiorstw w światowej produkcji aut
osobowych. Nie wydaje się, aby w 2024 roku cokolwiek było w stanie wyhamować
napływ nowych samochodów z Chin. W Polsce
również będziemy mogli oglądać kolejne marki, co
pokazuje, że rząd w Pekinie ostro dąży do obranego celu — 15% udziałów w
globalnej motoryzacji.
Samochody z Chin - jak Państwo Środka planuje swoją ekspansję motoryzacyjną?
Do grona liderów elektromobilności Chiny przebiły się z wielkim hukiem. Nowe marki samochodów zyskały natychmiastowy
rozgłos na lokalnym rynku, a stopniowo także rozprzestrzeniły się na Europę i
państwa na całym świecie. Problem z konkurencją dostrzegły już Stany
Zjednoczone, które ponownie próbują walczyć z chińskimi firmami poprzez
drakońskie cła i dodatkowe opłaty. Wojna ekonomiczna co chwilę podsycana jest
kolejnymi nowinkami technologicznymi Państwa Środka.
Rozwój motoryzacji w 2024 roku przebiega na niespotykaną
dotąd skalę. Strategia pozostaje niezmieniona od dziesięcioleci — wypuszczać
jak najwięcej nowych modeli pojazdów, nasycić rynek i odwrócić wskaźniki
procentowe na korzyść firm z Pekinu. Nowe samochody
z Chin spotykają się przeważnie z entuzjastycznym przyjęciem ze strony
europejskich konsumentów, co jest wynikiem bardzo atrakcyjnej ceny,
rozwijającej się sieci autoryzowanych punktów serwisowych i ciekawego designu.
Nowe marki samochodów w 2024 roku
Zastanawiasz się, jakie konkretne modele spotkasz w tym
roku w Polsce? Przegląd nowych marek samochodów z
Chin zaczniemy od firmy Omoda, której ambicje sięgają bardzo wysoko. W
drugiej połowie 2024 zobaczymy dwie odsłony pojazdów osobowych w wersji
elektrycznej i benzynowej z turbodoładowaniem. Omoda 5 to chiński SUV mający
ogromne szanse na sukces w naszym kraju. Dynamiczna sylwetka w połączeniu
z nowatorskimi rozwiązaniami technologicznymi to znak rozpoznawczy nowych samochodów od tego producenta.
Do wyścigu o uwagę polskich klientów dołączy również
koncern BAIC (Beijing Automotive Industry Holding Co), który może poszczycić
się kilkudziesięcioletnią historią produkcji na rodzimym rynku. W ofercie tej marki, skierowanej do zagranicznych odbiorców,
znajdziemy pojazdy typu SUV pozycjonowane na różne segmenty. Beijing 3 to nowy samochód nawiązujący do europejskiej klasy B.
W Chinach już czekają na załadunek na
kontenery również inne modele o nieco większych gabarytach — Beijing 5 i
Beijing 7. Auta marki
BAIC kuszą ceną niższą o kilkadziesiąt tysięcy złotych w porównaniu
z nowymi samochodami z Niemiec lub Japonii.
Do Polski zawitają także ciekawe modele firm przejętych
przez chińskich inwestorów. Przedsiębiorstwa o bogatej tradycji (np. MG lub
Volvo) są dzisiaj zarządzane przez akcjonariuszy z
Chin, którzy decydują o kierunkach dalszego rozwoju. Warto śledzić te
marki i poszukiwać dla siebie optymalnych rozwiązań.
Chińska motoryzacja z potężnym wsparciem rządowym
Wsparcie rządu Państwa Środka dla najbardziej aktywnych
producentów silnie pobudza ekspansję zagraniczną. Planowana sprzedaż pojazdów
elektrycznych w 2024 roku sięga 12 milionów egzemplarzy, co stanowi
25-procentowy wzrost w porównaniu z rokiem poprzednim. Polityka preferencji
podatkowych i dopłat sprawia, że ceny aut dowolnej marki z Chin są
nieporównywalnie niższe, niż analogicznych modeli dostępnych u
europejskich dystrybutorów.
Chińska Republika Ludowa nieustannie poszukuje
intratnych biznesowych okazji. Motoryzacja jest dla tamtejszego rządu pieśnią
przyszłości, a 2024 rok z pewnością przyniesie intensyfikację wysiłków na rzecz
dostarczenia światu kolejnych modeli samochodów.