Podwozie i układ napędowy e:Ny1 zostały zaprojektowane tak, aby zapewnić przyjemne i wzbudzające zaufanie wrażenia z jazdy, które łączą w sobie jednocześnie ducha wysokich osiągów Hondy i walory napędu elektrycznego. Kluczem do tego rozwiązania jest pierwsze w Europie, zastosowanie wysokowydajnej platformy Hondy e:N Architecture F.
Architektura e:N, będąca częścią globalnej strategii elektryfikacji marki, jest efektem modułowego podejścia do konstrukcji pojazdów elektrycznych. Podstawową koncepcją, stojącą za tym rozwiązaniem, jest stosowanie wspólnych modułów opierających się na odpowiedniej ramie o wysokiej sztywności, zapewniającej bardzo dynamiczne osiągi. "F" oznacza architekturę e:Ny1 z silnikiem umiejscowionym z przodu i napędem na przednie koła, która będzie stanowić podstawę małych i średnich pojazdów elektrycznych Hondy w przyszłości.
Co więcej, inne platformy w globalnym portfolio marki będą także oferowane z opcjami napędu na wszystkie koła i na tylną oś. Wszystkie będą też oparte na tej samej koncepcji centralnego, wysokowydajnego akumulatora o dużej pojemności, zasilającego kompaktowy silnik napędowy o dużej mocy lub silniki w wypadku układu napędowego, dostarczającego moc na wszystkie koła.
Na platformie F ulokowano przemyślany układ napędowy typu "trzy w jednym", na który składa się jednostka napędowa, silnik elektryczny i przekładnia, a jego łączna masa to zaledwie 77,4 kg (z olejem) nad przednią osią. Potężny silnik o mocy 204KM (150 kW) może pochwalić się wyjątkową sprawnością na poziomie 92%, co oznacza, że generuje 310 Nm momentu obrotowego (2 788 Nm na kołach), dzięki czemu samochód rozpędza się od zera do 100 km/h w 7,6 sekundy i osiąga maksymalną prędkość 160 km/h. Zaawansowaną kontrolę temperatury realizuje układ chłodzenia cieczą, gwarantujący stabilne dostarczanie mocy, bez przegrzewania.
Ta dynamiczna konfiguracja stanowi podstawę lekkiej, ale sztywnej ramy nadwozia, która zbudowana jest z kombinacji stali o wysokiej wytrzymałości na rozciąganie, stanowiącej 47% masy nadwozia modelu. Strategiczne zastosowanie tych elementów w konstrukcji zewnętrznej zaowocowało wysoką sztywnością skrętną i niską masą, dzięki czemu model e:Ny1 jest o ponad 100 kg lżejszy od niektórych, europejskich konkurentów.
Honda e:Ny1 posiada dodatkowe struktury usztywniające o dużej wytrzymałości na rozciąganie w części podłogowej i dachowej, których nie miał HR-V, a także wokół przednich wnęk kół, co stanowi solidniejszą podstawę w przypadku konstrukcji dynamicznego pojazdu elektrycznego.
Łatwy w obsłudze akumulator o wysokiej wydajności z funkcją szybkiego ładowania
Kompaktowy akumulator litowo-jonowy o pojemności 68,9 kWh, umieszczony pod podłogą e:Ny1, zapewnia zasięg do 412 km (WLTP). Pozwala on na szybkie ładowanie za pomocą ładowarki prądu stałego i złącza CCS od 10% do 80% pojemności w około 45 minut. Metoda ta pozwala również na doładowanie, zwiększające zasięg o 100 km w zaledwie 11 minut. Przy użyciu standardowej, domowej ładowarki prądu przemiennego, naładowanie od 10% do 80% całkowitej pojemności można osiągnąć w ciągu sześciu godzin.
Akumulator o wysokiej pojemności, ze zintegrowanym układem chłodzenia cieczą, składający się z ogniw o pojemności 195 Ah, umieszczony jest w centralnej części e:Ny1 pod podłogą. Taki rozkład sprawia, że środek ciężkości znajduje się nisko, a masa jest rozłożona centralnie, co poprawia trzymanie się drogi, a także wpływa korzystnie na parametry aerodynamiczne, bez konieczności stosowania dodatkowych elementów zewnętrznych.
Chociaż pojemność akumulatorów jest zbliżona do rozwiązań stosowanych przez liderów w tej klasie, najnowszy pojazd elektryczny Hondy wyróżnia się na ich tle wyższym wskaźnikiem stabilności ładowania, o ile bowiem niektórzy producenci zapewniają większą maksymalną szybkość ładowania, poziom ten jest rzadko osiągany ze względu na wahania szybkości procesu na różnych etapach cyklu ładowania akumulatora.
Model e:Ny1 dysponuje specjalnie opracowanym systemem ładowania, który pozwala na utrzymanie wyższego tempa ładowania, w porównaniu do konkurentów. Niektórym producentom zależy przede wszystkim na wskaźnikach szybkiego ładowania, natomiast Honda e:Ny1 jest w stanie utrzymać wyższą średnią prędkość przez większą część procesu ładowania. Liniowe, wyższe tempo ładowania utrzymuje się przez ponad połowę czasu ładowania, z bardzo niewielkim spadkiem, tuż przed osiągnięciem pełnej pojemności.
Takie założenie eksploatacyjne jest korzystne dla klientów, ponieważ zapobiega przedwczesnemu zużyciu akumulatora i pomaga utrzymać odpowiedni zasięg przez cały okres użytkowania pojazdu. Moc ładowania i strategia ładowania to dwa podstawowe elementy, które znacząco wpływają na żywotność baterii. Podejście Hondy do tych kwestii polegało zatem na uzyskaniu zdrowej równowagi pomiędzy wygodą użytkownika a trwałością akumulatora, dzięki zaawansowanym systemom zarządzania energią i kontroli temperatury.
Dynamika prowadzenia zgodna z duchem wysokich osiągów Hondy
Zespół projektowy e:Ny1 postawił sobie za cel opracowanie modelu oferującego poczucie wyrafinowania i płynności podczas jazdy, który zapewni wszystkim pasażerom maksymalny komfort i ciszę we wnętrzu, a jednocześnie satysfakcjonujące odczucia, jakie daje prowadzenie tak zwinnego pojazdu. Celem było stworzenie w pełni elektrycznego SUV-a, który prezentowałby walory dynamiczne, dostosowane do wszystkich europejskich warunków użytkowania i zróżnicowanych dróg, a jego prowadzenie i stabilność wzbudzałyby zaufanie klientów, przesiadających się z pojazdów z silnikami spalinowymi.
Dynamiczna kontrola stabilności Hondy dba o płynne i liniowe reakcje układu kierowniczego, dostarczając wystarczającą dawkę informacji zwrotnych, pozwalających kierowcy na wyczucie aktualnej przyczepności, celem odpowiedniego dostosowania swoich decyzji i zachowań. Układ kierowniczy pracuje lekko i gwarantuje doskonałą zwrotność przy niskich prędkościach, przekazując bieżące informacje zwrotne także podczas szybszej jazdy – taką charakterystykę opracowano specjalnie dla europejskiej wersji e:Ny1.
Najnowszy, elektryczny model Hondy został zaprojektowany tak, aby zapewnić płynne i komfortowe przyspieszanie oraz zwalnianie, co w efekcie ma korzystny wpływ na pasażerów i ogranicza czynniki powodujące chorobę lokomocyjną.
Podczas jazdy w kabinie panuje relaksująca atmosfera, co jest po części zasługą rozwiązań, mających na celu ograniczenie hałasu do poziomu osiąganego przez pojazdy klasy wyższej. Hałas drogowy w zakresie niskich i średnich częstotliwości został znacznie zredukowany, dzięki zastosowanemu przez Hondę specjalnemu rezonatorowi koła, w tym dynamicznemu, dodatkowemu elementowi tłumiącemu na belce H oraz niskiej masie ramy pomocniczej. Uzupełniają je materiały izolacyjne, strategicznie rozmieszczone w kabinie, które redukują hałas i wibracje o wysokiej częstotliwości.
Trzy wstępnie skonfigurowane tryby jazdy - Sport, Normal i Econ, umożliwiają kierowcy samodzielne dostosowanie ustawień pod kątem stylu jazdy i oszczędności energii. Tryb Econ ogranicza reakcję na pedał przyspieszenia, priorytetowo traktując oszczędzanie energii, dostosowując pod tym kątem zarówno działanie klimatyzacji, podgrzewania foteli, jak i kierownicy. Ponadto tryb ten stara się zapewnić komfortową temperaturę odczuwalną, utrzymując jak najbardziej ekonomiczną jazdę. Z kolei program Sport zapewnia bardziej emocjonujące wrażenia, dzięki bardzo czułym reakcjom na przyspieszenie, natomiast tryb Normal utrzymuje równowagę pomiędzy osiągami, a pełnym komfortem w kabinie.