Kia EV3 i jej zaawansowana technologia
Gdy w maju
tego roku Kia zaprezentowała EV3, wiadomo było, że zrównoważona mobilność
stanie się bardziej dostępna niż dotychczas. Nowy kompaktowy elektryczny SUV
marki Kia oferuje nie tylko wiodącą w branży technologię, ale również zasięg do
605 km (w cyklu mieszanym WLTP) oraz możliwość szybkiego ładowania.
Przełomowy
zestaw zalet, który zapewnia EV3 oznacza, że nabywcy nie muszą już martwić
się o zamianę samochodu z silnikiem spalinowym (ICE) na auto elektryczne (EV).
Zespół ds.
rozwoju marki Kia był zdeterminowany, aby opracować elektrycznego SUV-a, który
podniesie poprzeczkę w każdej dziedzinie, jeśli chodzi o oczekiwania wobec
kompaktowego modelu elektrycznego. Osiągnięcie tego celu oznaczało opracowanie
nowego zestawu parametrów, takich jak zaawansowane hamowanie regeneracyjne oraz
możliwość zasilania lub ładowania urządzeń zewnętrznych, jak np. sprzęt
kempingowy, aby umożliwić nabywcom korzystanie z samochodu w taki sposób, jaki
nigdy wcześniej nie był dostępny w klasie kompaktowych SUV-ów.
W EV3
debiutują zarówno i-Pedal 3.0, jak i system Smart Regenerative 3.0. Technologie
te przenoszą jazdę przy użyciu jednego pedału na wyższy poziom i zapewniają
jeszcze większą przyjemność z jazdy i jeszcze większą wydajność akumulatora.
Najnowsza technologia i-Pedal 3.0 oferuje kierowcy znacznie większą
elastyczność i kontrolę, oddzielając hamowanie regeneracyjne od funkcji
całkowitego zatrzymywania auta. Jazda przy użyciu jednego pedału może być teraz
używana w każdym trybie hamowania regeneracyjnego. Ponadto i-Pedal 3.0 może być
opcjonalnie używany podczas jazdy na biegu wstecznym i zapamiętuje wybrany
poziom hamowania regeneracyjnego po wyłączeniu auta i jego ponownym
uruchomieniu. System można aktywować w prostszy sposób niż dotąd, poprzez
pociągnięcie i przytrzymanie lewej łopatki przy kierownicy przez ponad jedną
sekundę.
System
hamowania regeneracyjnego ma zakres mocy od 0 do 3, przy czym najmocniejsze
hamowanie na poziomie 3 jest idealne do jazdy w gęstym ruchu miejskim, w którym
kierowcy często muszą szybko przyhamować. Efekt ten został zoptymalizowany
dzięki bardziej liniowej kalibracji i pozwala uzyskać płynniejsze hamowanie.
Poziom 2
hamowania regeneracyjnego zapewnia nieco mniejszą siłę hamowania i jest idealny
do zastosowania na krętej drodze, umożliwiając kierowcom zaangażowanie się w
jazdę poprzez płynne zwalnianie na zakrętach bez dotykania pedału hamulca.
Hamowanie regeneracyjne pozwala wydobyć z akumulatora większy zasięg.
Podczas
długiej podróży autostradą kierowcy mogą preferować hamowanie regeneracyjne na
poziomie 1 lub nawet na poziomie 0, który pozwala EV3 swobodnie toczyć się po
zdjęciu nogi z pedału przyspieszenia. Te dwa poziomy hamowania regeneracyjnego
zapewniają bardziej komfortowe wytracanie prędkości. Hamowanie regeneracyjne na
poziomie 0 umożliwia EV3 toczenie się i jednocześnie zapewnia podobną szybkość
zwalniania, jak na poziomie 1, ale przy niższych prędkościach.
Zaawansowana technologia dla jeszcze bardziej bezstresowej jazdy
Kia EV3 to
pierwszy samochód wyposażony w technologię Smart Regenerative System 3.0. Ten
zaawansowany cyfrowy „pilot” może skanować drogę przed autem i błyskawicznie
reagować na sytuacje.
System Smart
Regenerative aktywuje się przez przytrzymanie prawej łopatki przy kierownicy
przez ponad sekundę, co integruje technologię jazdy autonomicznej z hamowaniem
regeneracyjnym.
Gdy kierowca
zwolni pedał przyspieszenia, system wykorzystuje czujniki do wykrywania
odległości od poprzedzającego samochodu i informacje z nawigacji, aby w razie
potrzeby automatycznie przyhamować EV3 do bezpiecznej prędkości.
Podczas gdy
poprzedni system Smart Regenerative firmy Kia opierał się wyłącznie na
informacjach z czujnika GPS, jego najnowsza wersja wykorzystuje szerszą gamę
danych opartych nie tylko na nawigacji, co przekłada się na szereg zalet dla
kierowcy.
Na przykład,
gdy EV3 zbliża się do ciasnego zakrętu lub łuku na drodze, ograniczenia
prędkości, progu zwalniającego lub ronda, samochód automatycznie zwolni do
odpowiedniej prędkości, co zapewnia bardziej zrelaksowaną i bezpieczną jazdę.
Podczas gdy poprzedni system mógł automatycznie zwolnić samochód do 9 km/h,
najnowszy może całkowicie zatrzymać EV3, zapewniając jeszcze większy komfort i
bezpieczeństwo jazdy.
Duży zasięg i zaawansowana aerodynamika
Kia EV3 jest
jednym z najbardziej wydajnych samochodów elektrycznych, które są dostępne na
rynku. Na zasięg ma wpływ wiele czynników, ale tym, który najbardziej rzuca się
w oczy klientom, wciąż jest akumulator. W związku z tym, Kia wyposażyła EV3 w
największy akumulator w swojej klasie. Akumulator już czwartej generacji
potrafi zmagazynować 81,4 kWh energii elektrycznej i może pochwalić się o około
22 procent wyższą gęstością energii w porównaniu z akumulatorem Niro EV, który
również pracuje przy napięciu wynoszącym 400 V. Akumulator EV3 zapewnia
kompaktowemu SUV-owi najlepszy w swojej klasie zasięg, który wynosi 605 km
(WLTP).
Za
dopracowaną aerodynamiką EV3 stoją niekończące się godziny spędzone w tunelu
aerodynamicznym. Pozwoliły one zoptymalizować m.in. kształt obręczy kół i
tylnych lamp. Progi boczne wraz z ośmioma elementami pokrywającymi podwozie
przyczyniają się do lepszego przepływu powietrza pod podłogą i zmniejszenia
oporu aerodynamicznego.
W połączeniu
ze zoptymalizowanym kształtem zarówno przednich reflektorów, jak i przedniego
zderzaka oraz nadkoli, mniejszym kątem nachylenia spojlera dachowego,
aerodynamicznymi listwami na zderzaku z tyłu i ulepszonymi deflektorami
przednich kół, EV3 „tnie” powietrze ze współczynnikiem oporu wynoszącym
zaledwie 0,26.
Nadwozie EV3
na wysokości tylnych nadkoli jest węższe niż na wysokości przednich, co
przekłada się na bardziej opływowy kształt, który przyczynia się do zwiększenia
zasięgu.
Wydajna jazda w każdych warunkach
EV3 jest
pierwszym samochodem na świecie, w którym zastosowano system pochłaniania
ciepła. W celu optymalizacji wydajności umożliwia on recykling nie tylko ciepła
traconego w samochodzie, ale także w powietrzu na zewnątrz auta. Zaawansowana
technologia pompy ciepła znacznie poprawia zdolność do ochrony wydajności
akumulatora i do szybkiego ładowania w zimie.
Dzięki
wprowadzeniu unikalnej, wysoce wydajnej cieplnie grzałki i oprogramowania do
ładowania w niskiej temperaturze, właściciele EV3 spędzą znacznie mniej czasu
podczas ładowania akumulatora.
Akumulator
EV3 jest również wyposażony w układ chłodzenia cieczą, który jest używany
podczas ładowania w celu zarówno optymalizacji zarządzania temperaturą
akumulatora, jak i zwiększenia prędkości ładowania. Czas szybkiego ładowania
akumulatora EV3 jest do 12 minut krótszy niż w przypadku akumulatora Niro EV,
co umożliwia ładowanie od 10 do 80 procent stanu naładowania akumulatora w
ciągu 31 minut (model Long Range, szybkie ładowanie o mocy poniżej 350 kW).
Dzięki
pierwszemu na świecie wysoce wydajnemu i superkompaktowemu systemowi THIN HVAC
(ogrzewanie, wentylacja i klimatyzacja), EV3 zapewnia optymalny komfort w
kabinie w każdych warunkach. Sprytnie „upakowany” system zapewnia pasażerom
siedzącym na przednich siedzeniach o 6 cm więcej miejsca na nogi w porównaniu z
konwencjonalnym systemem HVAC w innych autach, dzięki redukcji wysokości
urządzenia o aż 33 procent.
Dostępna zaawansowana technologia
Przestronne
wnętrze EV3 zapewnia pasażerom poczucie przebywania bardziej w przestrzeni
mieszkalnej niż we wnętrzu samochodu. Najnowocześniejsze funkcje łączności
umożliwiają podróżującym angażowanie się w cyfrowy świat bardziej niż było to
możliwe kiedykolwiek wcześniej. Kia jest pierwszym producentem, który do
segmentu kompaktowych elektrycznych SUV-ów wprowadził system Vehicle-to-Load
(V2L). Funkcja ta umożliwia zasilanie różnego rodzaju urządzeń, jak ekspres do
kawy czy suszarka do włosów.
Kia planuje
wprowadzić wariant z napędem na cztery koła (AWD), a także model GT,
rozszerzając wybór dla klientów poza obecne modele z napędem na dwa koła (2WD).
źródło: Kia Polska. Niniejsza informacja jest aktualna na dzień publikacji. Specyfikacja techniczna opisywanych modeli, akcesoriów oraz usług może ulec zmianie. Niektóre modele, elementy wyposażenia, akcesoria oraz usługi i funkcje mogą być dostępne i działać tylko w wybranych krajach lub wyłącznie za dodatkową opłatą.