Marka FIAT wykazuje stałą tendencję wzrostową
W roku jubileuszu 125-lecia swojego istnienia, marka FIAT odnotowała świetne wyniki sprzedaży w pierwszym półroczu, umacniając swój status wiodącej marki Stellantis pod względem wolumenu sprzedaży. Ze sprzedażą na poziomie 660 200 samochodów na całym świecie, marka odnotowała wzrost o 2,2% w porównaniu z analogicznym okresem ubiegłego roku.
Dzięki obiecującym wynikom sprzedaży, marka jest gotowa na dalsze sukcesy. W tym ważnym, jubileuszowym roku FIAT z uśmiechem patrzy w przyszłość, zapowiadając kilka bardzo ambitnych projektów: po wakacjach ruszą zamówienia na Fiata Grande Panda – nowy globalny model, oznaczający powrót Fiata na rynek globalny, a następnie Abartha 600e i Fiata 500e Giorgio Armani.
Marka FIAT rozpoczęła teraz swój powrót na globalny rynek mainstreamowy w oparciu o 3 filary: włoski design i projekt, globalną platformę i lokalne znaczenie – a Grande Panda to pierwszy członek nowej globalnej rodziny FIAT-a. W najbliższej dekadzie, FIAT będzie miał odpowiednią ofertę dla każdego klienta. Ponieważ to właśnie klient jest w centrum wszystkich działań.
Najbliższa przyszłość: FIAT ogłosił już zbliżającą się premierę nowego Fiata 500 Hybrid, który będzie produkowany w zakładzie Mirafiori w Turynie. Ponadto marka kontynuuje prace nad modelami SUV-a i fastbacka. Rozwój nowych i ekscytujących modeli jest obecnie na zaawansowanym etapie, a ich premiera rynkowa planowana jest w najbliższych latach. Te strategiczne premiery wyznaczają nowy kierunek FIAT-a oparty na takich wartościach, jak inkluzywność, prostota, włoski styl i globalny charakter.
W Europie, marka FIAT dokonała odważnego wyboru polegającego na przejściu na pełną elektryfikację. Jest to ważna strategia o znaczeniu społecznym, skierowana do klientów, których FIAT szanuje, ponieważ elektryfikacja jest dobra dla środowiska i ludzi. W ten sposób FIAT zapewnia, że sprzedany dzisiaj samochód będzie nadal miał wartość rynkową w przyszłości. Nowe i przyszłe modele marki FIAT – takie jak 600, 500, Grande Panda i inne, które pojawią się w przyszłości – będą dostępne wyłącznie z napędem BEV lub hybrydowym i wyposażone w automatyczną skrzynię biegów.
Rzeczywiście, wyniki sprzedaży w pierwszej połowie 2024 r. podkreślają imponujący wzrost sprzedaży marki FIAT w wielu regionach.
W Ameryce Północnej, marka odnotowała wzrost na poziomie 24%, dzięki sprzedaży Fiata 500e. Ponadto w czerwcu w Fort Lee w stanie New Jersey otwarto FIAT House, pierwszy na świecie budynek mieszkalny marki FIAT, położony zaledwie kilka minut od Manhattanu. Projekt ukształtował przyszłość miejskiego życia dzięki ponad 300 apartamentom na wynajem, które kładą nacisk na inteligentne wykorzystanie przestrzeni i najwyższą jakość wykończenia.
W regionie Bliskiego Wschodu i Afryki odnotowano wzrost o 7,6%, natomiast w regionie Azji i Pacyfiku sprzedaż wzrosła o 5%, a Ameryka Południowa odnotowała wzrost na poziomie 2,3%. W Ameryce Południowej, marka FIAT umocniła swoją pozycję lidera, osiągając udział w rynku na poziomie 14%, dodatkowo potwierdzony jej dominującą pozycją w Brazylii, z udziałem w rynku wynoszącym 20,4%. Ponadto FIAT jest absolutnym liderem branży we Włoszech i Turcji z udziałem w rynku na poziomie 12,3% oraz w Algierii, gdzie posiada imponujący udział w rynku wynoszący 68,3%. Sukces marki FIAT w tych regionach odzwierciedlają jej bestsellerowe modele: Fiat Panda we Włoszech, Fiat Tipo w Turcji i Fiat Doblò w Algierii.
W pierwszej połowie roku, FIAT ugruntował również swoją pozycję w całej Europie, zwłaszcza we Włoszech, gdzie utrzymuje pozycję lidera ze sprzedażą na poziomie 95 779 sztuk, co oznacza wzrost o 2% w porównaniu z tym samym okresem 2023 roku. Sukces ten przekłada się na udział w rynku samochodów osobowych na poziomie 10,8%. Fiat Panda, produkowany w zakładzie w Pomigliano to najlepiej sprzedający się samochód we Włoszech, ze sprzedażą na poziomie ponad 63 500 sztuk, co oznacza 21% wzrost w stosunku do poprzedniego roku. Fiat 500 Hybrid zajmuje drugie miejsce w segmencie A, ze sprzedażą na poziomie 14 700 sztuk, ustępując jedynie Pandzie. Fiat 500e jest liderem w swoim segmencie z udziałem w rynku wynoszącym 27%, a 600e jest również wiodącym modelem w segmencie B-SUV BEV z 11% udziałem. W czerwcu, gamę modelową wzbogaciła wersja 600 Hybrid, wyposażona w zaawansowaną technologię hybrydową i dwusprzęgłową automatyczną skrzynię biegów, entuzjastycznie przyjęta przez klientów, zachęcając ich do przejścia na napęd elektryczny.
Na pozostałych rynkach europejskich marka FIAT również odnotowała imponujące wyniki. W Hiszpanii, marka nadal dominuje w segmencie miejskim, zdobywając ponad połowę udziału w rynku samochodów miejskich (55%). Fiat 500 Hybrid jest liderem segmentu ze sprzedażą na poziomie 7 720 sztuk, co stanowi 43% udziału w rynku, a także odnotował 26,8% wzrost sprzedaży do klientów indywidualnych. Fiat Panda odnotował najbardziej znaczący wzrost w swoim segmencie pod względem sprzedaży do klientów indywidualnych, niemalże czterokrotnie zwiększając sprzedaż w porównaniu z rokiem 2023 i stając się najbardziej przystępną cenowo miejską hybrydą.
W innych krajach europejskich sprzedaż samochodów osobowych FIAT odnotowała obiecujący wzrost: +7,6% we Francji, +5,5% w Holandii i +15,1% w Portugalii, co odzwierciedla dużą popularność marki i utrzymujący się sukces na całym kontynencie.
Fiat 500e nadal osiąga dobre wyniki w segmencie samochodów miejskich z napędem elektrycznym (BEV) i samochodów kompaktowych (A+B bez UV), plasując się w pierwszej piątce w Europie i na największych rynkach: Niemcy (1. miejsce), Włochy i Francja (2. miejsce), Hiszpania (3. miejsce) i Wielka Brytania (4. miejsce).
FIAT umocnił
swoją pozycję lidera w Ameryce Południowej z udziałem w rynku na poziomie 14% i
wzrostem o 2,3% rok do roku. W tym regionie FIAT osiągnął wyjątkowe wyniki w
Brazylii, gdzie utrzymał pozycję lidera przez kolejne 42 miesiące. Posiadając
20,4% udziału w rynku, marka sprzedała ponad 220 753 samochodów w Brazylii,
wyprzedzając konkurenta z drugiego miejsca o ponad 51 000 sztuk. Na rynku
brazylijskim FIAT potwierdził swoją pozycję lidera w trzech kluczowych
segmentach. Marka prowadzi w kategorii hatchbacków z 71 888 sprzedanymi
egzemplarzami i 23,4% udziałem w segmencie, w kategorii pickupów z 80 839
sprzedanymi egzemplarzami i 39,0% udziałem w segmencie oraz vanów z 11 342
egzemplarzami i 38,6% udziałem w segmencie. Ponadto modele FIAT zajmują czołowe
miejsce w pierwszej dziesiątce najlepiej sprzedających się pojazdów w Brazylii.
Fiat Strada zajmuje 2. miejsce z 56 601 sprzedanymi egzemplarzami, zdobywając
5,2% udziału w rynku. Fiat Argo zajmuje 5. miejsce z 39 626 sztukami i 3,7%
udziałem w rynku, natomiast Fiat Mobi zajmuje 6. miejsce z 32 240 sztukami i
3,0% udziałem w rynku. Aby jeszcze bardziej wzbogacić swoją ofertę w Brazylii,
w marcu 2024 roku FIAT wprowadził pickupa Titano. Ten nowy model ma największą
skrzynię ładunkową w swojej kategorii i jest pozycjonowany jako najbardziej
konkurencyjna cenowo opcja na rynku.
Region Bliskiego Wschodu i Afryki
W regionie MEA FIAT nadal odnosi swoje globalne sukcesy, odnotowując w pierwszej połowie roku znaczący wzrost sprzedaży o 7,6%. Marka mocno naznacza swoją obecność na kluczowych rynkach, takich jak Algieria i Turcja, gdzie odnotowuje imponujące udziały w rynku wynoszące odpowiednio 68,4% i 12,3%. W Algierii Fiat Doblò jest najlepiej sprzedającym się modelem, a pierwsze egzemplarze Fiata 500 i Doblò, produkowane lokalnie na rynek algierski, zostały dostarczone w czerwcu.
W Turcji pozycję lidera FIAT zawdzięcza modelowi Tipo z 43 000 sprzedanych sztuk, co konsekwentnie potwierdza jego pozycję najlepiej sprzedającego się samochodu od 2016 roku.
W Maroku, gdzie FIAT wprowadził takie modele jak Fiat 600e i Fiat Topolino, marka odnotowała znaczny wzrost sprzedaży o 23% w porównaniu z ubiegłym rokiem.
W pierwszej połowie 2024 roku FIAT Professional osiągnął znaczący wzrost w segmencie pojazdów użytkowych, czego dowodem były solidne wyniki na poziomie globalnym. Całkowita sprzedaż marki wzrosła o 15%, napędzana imponującymi wzrostami poszczególnych regionów.
Na szczególną uwagę zasługują wyniki osiągnięte w Europie. We Włoszech marka odnotowała wzrost sprzedaży o 5,1%, umacniając swoją pozycję lidera w segmencie LCV, w którym osiągnęła 24,2% udziału w rynku. FIAT Professional jest również liderem w segmencie BEV z udziałem w rynku wynoszącym 13,1%. Produkowane w Atessie Ducato jest najlepiej sprzedającym się samochodem dostawczym we Włoszech z prawie 11 000 sprzedanych egzemplarzy. Ponadto Doblò dominuje w segmencie kompaktowych vanów z udziałem w rynku wynoszącym 22,4%, zaś Ducato jest liderem w segmencie dużych vanów z udziałem na poziomie 23,8%. Scudo zajmuje drugie miejsce w segmencie średnich vanów z udziałem w rynku wynoszącym 17,3%.
FIAT Professional osiągnął również godne uwagi wyniki na innych rynkach europejskich. We Francji sprzedaż LCV wzrosła o 2,3%, podczas gdy w Niemczech odnotowano wzrost o 6,2%. Wielka Brytania odnotowała solidny wzrost o 13,2%, przy znaczącym 11% wzroście sprzedaży samochodów z segmentu LCV BEV. W Hiszpanii Ducato pozostaje najpopularniejszym modelem, osiągając sprzedaż na poziomie 3 432 sztuki (wzrost o 40% w porównaniu z poprzednim rokiem), co potwierdza dobre wyniki FIAT-a w sektorze pojazdów użytkowych na całym kontynencie.
W Ameryce Południowej FIAT odnotował wzrost o 9,7%, co jest zasługą Fiata Fiorino, który stał się najlepiej sprzedającym się vanem, zaś Strada umocniła swoją pozycję jako wiodący samochód dostawczy w regionie.
Region Bliskiego Wschodu i Afryki odnotował niezwykły wzrost o 54,2%. W regionie APAC sprzedaż FIAT Professional wzrosła o 69,5%, wykazując znaczną ekspansję rynkową.
W Europie, w pierwszej połowie roku, nowa gama Ducato, Doblò i Scudo została znacznie odnowiona poprzez wprowadzenie ulepszonych technologii, systemów ADAS oraz pojazdów elektrycznych o napędzie akumulatorowym drugiej generacji.
Ponadto niedawna premiera pickupa Fiat Titano w Brazylii i Algierii już wywołała niemałe poruszenie, zdobywając do czerwca ponad 5% segmentu na rynku brazylijskim. Ameryka Północna odnotowała wzrost sprzedaży o 13,2%, natomiast w Australii marka FIAT Professional odnotowała imponujący wzrost o 64%.
Te dobre wyniki świadczą o rosnącym wpływie i sukcesie marki FIAT na różnych rynkach całego świata.
źródło: Fiat Polska. Niniejsza informacja jest aktualna na dzień publikacji. Specyfikacja techniczna opisywanych modeli, akcesoriów oraz usług może ulec zmianie. Niektóre modele, elementy wyposażenia, akcesoria oraz usługi i funkcje mogą być dostępne i działać tylko w wybranych krajach lub wyłącznie za dodatkową opłatą.