-
Stan infrastruktury ładowania w Polsce
Niezależnie od tego, że elektryki cieszą się w Polsce coraz większym zainteresowaniem klientów, infrastruktura niezbędna do ich codziennego użytkowania wciąż pozostawia wiele do życzenia. Statystyki są co prawda coraz lepsze, ale nierównomierne rozłożenie ładowarek (najwięcej z nich znajduje się w miastach) stawia przed kierowcami sporo wyzwań. Mimo, iż łączna liczba ogólnodostępnych stacji ładowania pojazdów elektrycznych wynosiła pod koniec listopada bieżącego roku 2 527, to zdecydowana większość z nich, bo aż 71% stanowiły wolne ładowarki o mocy mniejszej lub równiej 22 kW.
Potrzeba stałej rozbudowy infrastruktury niezbędnej do przejścia na elektryczną motoryzację staje się ostatnio przedmiotem coraz szerszej, publicznej dyskusji. Dziś to już nie tylko postulat producentów aut oferujących w swojej gamie modeli pojazdy na prąd, ale także kierowców, którzy coraz chętniej przesiadają się do aut elektrycznych. Z Licznika Elektromobilności prowadzonego przez Polskie Stowarzyszenie Paliw Alternatywnych wynika, że listopad bieżącego roku był pierwszym miesiącem (od ponad półtora roku), w którym łączna liczba zarejestrowanych samochodów w pełni elektrycznych była wyższa niż aut hybrydowych typu plug-in.
Statystyki te cieszą, tym bardziej że globalna zmiana przyzwyczajeń konsumentów może mieć realny wpływ na ochronę środowiska. Coroczny raport TERM’21 opracowywany przez Europejską Agencję Środowiska wskazuje, że transport odpowiada za około jedną czwartą emisji gazów cieplarnianych w UE, przy czym największą część tych emisji, które w ciągu ostatnich 30 lat zwiększyły się o prawie 30%, generuje właśnie transport drogowy.
I to właśnie ta pilna potrzeba lepszego zadbania o planetę, o pozytywny wkład w życie społeczne i ograniczanie emisji w zgodzie z paryskim porozumieniem klimatycznym, skłoniły Forda do intensywnych działań skupionych wokół oferowania innowacyjnych, zelektryfikowanych i skomunikowanych samochodów, by zaspokoić zmieniające się potrzeby klientów. W tym celu producent wyodrębnił trzy specjalne jednostki biznesowe. Ford Blue zajmuje się autami spalinowymi i hybrydowymi, Ford Model e zdobywającymi coraz większą popularność samochodami elektrycznymi, a Ford Pro pojazdami dostawczymi i rosnącą ofertą związanych z nimi usług. Firma zakłada osiągnięcie na poziomie globalnym całkowitej neutralności pod względem emisji dwutlenku węgla we wszystkich oferowanych pojazdach, zakładach oraz u swoich dostawców nie później niż do roku 2050. Zaś w Europie producent zapowiedział pełną elektryfikację swojej gamy samochodów osobowych do 2030r.
-
Sukces rynkowy Forda Mustanga Mach-E
Ford Mustang Mach-E pozostaje jednym z najpopularniejszy samochodów elektrycznych w Polsce. Po jedenastu miesiącach 2022 roku jest wiceliderem segmentu BEV, z udziałem na poziomie 6,91%. Od początku roku do klientów trafiło 695 sztuk Mustanga Mach-E, o ponad 225% więcej niż w roku ubiegłym. Kierowcy doceniają flagowy model producenta m.in. za przestronne i dopracowane w szczegółach, komfortowe wnętrze, świetne osiągi, daleki zasięg i doskonałe właściwości jezdne. Mustang Mach-E to także bogate wyposażenie standardowe i niezwykle przydatne w codziennym użytkowaniu innowacyjne technologie np. adaptacyjny tempomat, asystent pasa ruchu, czy kamera cofania i kamera 360 stopni. Szczególnie przydatna jest aplikacja FordPass, która pozwala m.in. zdalnie otwierać i zamykać Mustanga Mach-E, uruchomić lub wyłączyć silnik, monitorować stan naładowania pojazdu, a także ustawić czas rozpoczęcia i zakończenia ładowania auta. Dzięki tej aplikacji można też zaplanować podróż wraz z proponowanymi punktami ładowania.
– Wyjątkowo komfortowy okazał się być także duży ekran umieszczony na desce rozdzielczej. Dzięki niemu sterowanie wszystkimi funkcjami w samochodzie czy korzystanie z nawigacji staje się niezwykle intuicyjne i łatwe. Biorąc pod uwagę wszystkie cechy Mustanga Mach-E mogłabym nim jeździć, musiałabym jedynie zamontować na podjeździe pod domem szybką ładowarkę – puentuje Maja Włoszczowska.
-