-
INNOWACYJNA PRZEKŁADNIA e-CVT
W układzie przeniesienia napędu zastosowano przekładnię e-CVT, w której skład wchodzi min. jednobiegowa przekładnia o stałym przełożeniu, umożliwiająca płynne przeniesienie momentu obrotowego na koła pojazdu. System Hondy jest mniejszy i sprawniejszy niż układy posiadające przekładnie planetarne, zazwyczaj stosowane w pojazdach hybrydowych. Inżynierowie pracujący nad CR-V Hybrid zadbali, aby zmiany trybu jazdy, w tym funkcja wyłączenia i uruchomienia silnika stop-start, były nieodczuwalne dla pasażerów. Płynny transfer momentu obrotowego oznacza, że nie występują żadne zaskakujące zmiany w pracy układu przeniesienia napędu lub niepożądane sprzężenia zwrotne, a prawie bezgłośny układ napędowy sprawia, że CR-V Hybrid oferuje jazdę bez nadmiernego hałasu i wibracji. Przekładnia została dostrojona z myślą o rynku europejskim, by zapewnić liniowe przyspieszanie. Uzyskano to dzięki optymalizacji reakcji układu napędowego na zmiany położenia pedału przyspieszenia, a dodatkowo zadbano, by dźwięk silnika odpowiadał oczekiwaniom kierowcy. Pierwszy raz w modelu CR-V zastosowano układ Active Sound Control, którego zadaniem podczas przyspieszania jest dostarczanie naturalnego dźwięku wchodzącego na obroty silnika.
CR-V Hybrid jest wyposażony w system sterowania stopniem opóźnienia, który pozwala kierowcy, za pomocą łopatek umieszczonych pod kołem kierownicy, dostosowywać stopień opóźnienia (zwalniania) auta i tym samym sterowanie rekuperacyjnym odzyskiwaniem energii. Właściwa wartość stopnia opóźnienia wyświetlana jest w postaci pojedynczego symbolu „^” na 7-calowym Interfejsie kierowcy DII. Liczba wyświetlanych symboli „^” wzrasta wraz ze stopniem opóźnienia, do czterech maksymalnie.
Przez przyciągnięcie prawej łopatki pod kierownicą (oznaczonej symbolem plus), kierowca może zwiększyć stopień opóźnienia, co skraca etap wytracania prędkości po zdjęciu nogi z pedału przyspieszenia. Przyciągnięcie łopatki po lewej stronie kierownicy (oznaczonej symbolem minus) powoduje zmniejszenie stopnia opóźnienia i tym samym łagodniejsze wytracenie prędkości przez samochód. W momentach wytracania prędkości przez samochód odbywa się rekuperacyjne odzyskiwanie energii. Podczas jazdy w trybie Normal, manualne sterowanie stopniem opóźnienia działa chwilowo i wyłącza się automatycznie podczas jazdy ze stałą prędkością lub w momencie wciśnięcia pedału przyspieszenia. Jeśli jedziemy w trybie Sport, manualnie wybrany stopień opóźnienia utrzyma się do momentu anulowania przez kierowcę.
-
WYRAFINOWANE WNĘTRZE DAJĄCE KOMFORT PODRÓŻY
Zastosowanie zupełnie nowej platformy przyczynia się do uzyskania wiodącego w klasie komfortu akustycznego we wnętrzu, na który wpływ ma również hybrydowy układ benzynowo-elektryczny CR-V. Znakomite właściwości w zakresie redukcji drgań, wibracji i hałasu, nowa Honda CR-V zawdzięcza rozwiązaniom eliminującym do minimum źródła powstawania takich niepożądanych zjawisk oraz ich rozproszenia w obrębie struktury nadwozia, a także zaimplementowanym rozwiązaniom z zakresu tłumienia i wygłuszenia wnętrza. Model CR-V Hybrid dopracowano ze szczególną dbałością o komfort akustyczny, wygodę i wyjątkowy klimat w kabinie.
Odpowiednie wygłuszenie dźwięku pracy silnika umożliwia debiutujący w modelu CR-V system aktywnego tłumienia hałasu ANC (Active Noise Cancellation), który dostępny jest standardowo we wszystkich wersjach wyposażenia. System ANC został stworzony z myślą o tłumieniu dźwięków o niskiej częstotliwości, docierających do wnętrza kabiny. Przy pomocy dwóch mikrofonów pokładowych, system monitoruje poziom hałasu we wnętrzu i w razie potrzeby generuje dźwięk o odwrotnej amplitudzie fali, który emitowany jest przez głośniki systemu audio. System pozostaje aktywny podczas jazdy, zarówno przy włączonym jak i wyłączonym zestawie audio.
Dodatkowe rozwiązania tłumiące odgłos pracy silnika to mata wygłuszająca oraz specjalne uszczelki z przodu, z tyłu i po bokach maski silnika, spodnia osłona jednostki napędowej oraz dodatkowe materiały dźwiękochłonne w konstrukcji deski rozdzielczej. W kabinie zastosowano również jednoelementową wykładzinę podpodłogową, specjalnie stworzoną dla modelu hybrydowego, która stanowi dodatkowy materiał dźwiękochłonny tłumiący hałasy docierające z zewnętrz.
Za ogólne wyciszenie kabiny odpowiadają również takie elementy jak uszczelnienia paneli rozmieszczone w newralgicznych punktach nadwozia, przekładki akustyczne wewnątrz słupków A, B i C oraz uszczelnienie montażowe szyby czołowej. Przekładki w słupkach redukują hałas przedostający się do wnętrza kabiny od strony podłogi, a potrójne uszczelki drzwiowe skutecznie tłumią odgłos opływającego powietrza i poprawiają szczelność wnętrza. Wszystkie boczne okna posiadają dodatkowe uszczelnienia klinowe w dolnych narożnikach z przodu i z tyłu. Wypełniają one przestrzeń między nadwoziem a płaszczyzną okna, dodatkowo zapobiegając przenikaniu niepożądanych dźwięków do wnętrza kabiny. Kolejnymi elementami, które przyczyniają się do skuteczniejszego wytłumienia drgań i hałasu są spodnie osłony i materiały dźwiękochłonne wnęk przednich i tylnych kół oraz wykładzina podłogowa przedziału pasażerskiego i bagażnika.
-
System stabilizacji toru jazdy Agile Handling Assist (AHA) został wprowadzony do modelu CR-V po raz pierwszy. Nastawy elektronicznego systemu stabilizacji zostały przygotowane z myślą o rynku europejskim i odpowiadają wymaganiom typowym dla tutejszych warunków drogowych i stylu jazdy europejskich kierowców. Zapewnia to subtelną i dyskretną pomoc w zakresie zwiększonego bezpieczeństwa i płynniejszego, bardziej przewidywalnego zachowania pojazdu przy niskich i wysokich prędkościach, a także przy łagodnych i szybkich obrotach kierownicy. Terenowe zdolności Hondy CR-V zostały poprawione, dzięki zwiększonemu prześwitowi przy zachowaniu tego samego środka ciężkości, co w poprzedniej generacji modelu. Prześwit pod pojazdem wynosi teraz 190 mm w wersjach Hybrid z napędem FWD oraz 200 mm w odmianach Hybrid z napędem AWD. W obu przypadkach wzrost wynosi 35 mm w porównaniu do poprzedniej generacji CR-V. Za tak wysoki prześwit odpowiadają również większe koła i opony, które dodatkowo budują atletyczny wizerunek sylwetki CR-V.
Najnowsza generacja napędu na wszystkie koła (Real Time AWD) z inteligentnym systemem kontroli (Intelligent Control System™) zmniejsza zużycie paliwa i poprawia właściwości trakcyjne samochodu. Nawet w standardowych warunkach codziennej eksploatacji, układ ten wspomaga płynną i bezpieczną jazdę, przekazując moment obrotowy na tylne koła podczas ruszania.
Układ AWD korzysta ze mokrego sprzęgła wielotarczowego, które łączy wał napędowy z tylnym mechanizmem różnicowym. Układ posiada silnik elektryczny napędzający pompę hydrauliczną. Lekka, paliwooszczędna konstrukcja zapewnia idealne zrównoważenie osiągów, wyższy poziom bezpieczeństwa oraz lepsze właściwości w terenie i na asfalcie, jednak bez zbytniego wzrostu masy całego układu. Gdy napęd kół tylnej osi nie jest konieczny, np. podczas szybkiej jazdy autostradowej, następuje automatyczne rozłączenie wału napędowego w celu ograniczenia oporów mechanicznych w układzie.
Zmienione oprogramowanie pozwala teraz na przekazanie do 60% momentu obrotowego na tylne koła w sytuacjach tego wymagających oraz na 10-procentowy wzrost ogólnej wartości momentu, do 550 Nm. W rezultacie, samochód spisuje się lepiej w warunkach ograniczonej przyczepności oraz wykazuje lepszą dynamikę i możliwości w czasie podjazdu pod wzniesienie.
-
BEZPIECZEŃSTWO I OCHRONA PASAŻERÓW
Nowa Honda CR-V została zaprojektowana tak, aby zapewniać najwyższy stopnień ochrony w swojej klasie. W oparciu o koncepcję bezpieczeństwa dla wszystkich (Safety for Everyone), japoński producent oferuje te same zaawansowane systemy bezpieczeństwa czynnego i biernego we wszystkich wersjach wyposażeniowych nowej Hondy CR-V. Głównym fundamentem doskonałej ochrony, jaką zapewnia ten model, jest wyjątkowo wytrzymała i niezwykle sztywna platforma, stworzona w myśl koncepcji, zgodnie z którą konstrukcja samochodu ma zapewniać najwyższy poziom bezpieczeństwa, bez względu na kierunek uderzenia (All Directions Collision Safety). Platforma samochodu wykorzystuje unikalną dla Hondy koncepcję konstrukcji nadwozia ACE™ (Advanced Compatibility Engineering), która obecnie obejmuje jeszcze bardziej konsekwentne stosowanie siatki licznych, połączonych ze sobą elementów strukturalnych, których zadaniem jest bardziej równomierne rozprowadzanie i rozpraszanie energii zderzenia. Tak opracowana konstrukcja przyczynia się do redukcji działania sił przenoszonych na przedział pasażerski w przypadku zderzenia, co w efekcie zapewnia większą odporność na skutki zderzenia czołowego, uderzenia w tył pojazdu, a także zderzeń bocznych. Uzupełnieniem powyższych elementów bezpieczeństwa biernego w nowej generacji Hondy CR-V jest rozbudowany system Honda Sensing™, obejmujący liczne systemy zwiększające bezpieczeństwo czynne oraz wspomagające kierowcę. Nowością jest fakt, iż systemy te są dostępne we wszystkich wersjach wyposażeniowych modelu CR-V. W tym segmencie, system Honda Sensing™ należy do najbardziej kompleksowych systemów podnoszących poziom bezpieczeństwa. Wykorzystuje on informacje z radaru, kamery i wielu innych czujników, by wspierać i ostrzegać kierowcę o potencjalnie niebezpiecznych sytuacjach. Standardem we wszystkich wersjach modelu CR-V w Europie, jest również system eCall umożliwiający połączenia alarmowe.
Pakiet rozwiązań z zakresu bezpieczeństwa Honda Sensing™ obejmuje:
- System ograniczający skutki kolizji: system monitoruje odległość od pojazdu poprzedzającego i ostrzega kierowcę o zagrożeniu kolizją, a także pomaga wyhamować Hondę CR-V, gdy kolizji nie da się już uniknąć. Układ emituje akustyczny sygnał ostrzegawczy oraz, w razie konieczności, automatycznie uruchamia układ hamulcowy pojazdu.
- System ostrzegający o ryzyku kolizji (FCW): system monitoruje drogę przed samochodem i ostrzega kierującego w sytuacjach grożących potencjalną kolizją. Sygnały akustyczne i wyświetlane komunikaty nakazują kierowcy podjęcie działań mających na celu uniknięcie zderzenia.
- System ostrzegający przed zjechaniem z pasa ruchu (LDW): system wykrywa niesygnalizowaną kierunkowskazem i niezamierzoną zmianę pasa ruchu i wysyła kierowcy odpowiednie sygnały ostrzegawcze, nakazujące mu podjęcie czynności korygujących tor jazdy.
- System chroniący przed zmianą toru jazdy (RDM): system wykorzystuje dane z kamery przedniej w celu oceny, czy samochód nie zbacza z prawidłowego toru jazdy. Wykorzystuje przy tym elektryczne wspomaganie kierownicy, aby delikatnie korygować tor jazdy samochodu. W niektórych sytuacjach możliwe jest także uruchomienie hamulców. Układ wyłącza się w chwili, gdy uznaje iż kierujący odzyskał kontrolę nad samochodem.
- Układ ułatwiający utrzymanie pojazdu na pasie ruchu (LKAS): system ułatwia utrzymanie samochodu na środku pasa ruchu. Korzystając z kamery, która śledzi znaki poziome na jezdni, system dokonuje drobnych korekt kierunku jazdy, aby utrzymać pojazd na pasie ruchu wytyczonym przez białe linie.
- Tempomat adaptacyjny (ACC): tempomat umożliwia zaprogramowanie prędkości z zachowaniem wymaganej odległości od pojazdu poprzedzającego. Tym samym doskonale sprawdza się w zmiennych warunkach natężenia ruchu
- System rozpoznawania znaków drogowych (TSR): system wykrywa i automatycznie rozpoznaje znaki drogowe związane z ograniczeniami prędkości i zakazami wyprzedzania, a także dodatkowo pokazuje je na wyświetlaczu interfejsu kierowcy (DII)
- Inteligentny ogranicznik prędkości: system korzysta z ograniczenia prędkości ustawionego przez kierowcę i porównuje nastawy z informacjami pozyskanymi przez system rozpoznawania znaków drogowych (TSR), aby automatycznie dostosować prędkość jazdy do limitu prędkości, jaki obowiązuje na danym odcinku drogi.
- Inteligentny tempomat adaptacyjny (i-ACC): pionierskie rozwiązanie zaprezentowane po raz pierwszy w modelu Honda CR-V 2015. Tempomat i-ACC przewiduje i automatycznie reaguje na zajechanie drogi przez inny pojazd na drogach o wielu pasach ruchu. Urządzenie korzysta z kamery oraz czujnika radarowego w celu ustalenia położenia innych pojazdów na drodze. System następnie wykorzystuje specjalny algorytm – opracowany na drodze żmudnych i kompleksowych badań zachowań kierowców na europejskich drogach – aby przewidzieć prawdopodobieństwo zmiany pasa ruchu przez inne pojazdy, które może skutkować zajechaniem drogi. Daje to Hondzie CR-V czas na automatyczną korektę prędkości, zanim nastąpi zajechanie drogi przez innych uczestników ruchu. Rozwiązanie zapewnia bezpieczną i komfortową jazdę.
Inne układy bezpieczeństwa zastosowane w nowej Hondzie CR-V:
- Funkcja ostrzegania o obecności innego pojazdu w martwym polu widzenia kierowcy (Blind Spot Information): wykorzystuje czujniki radarowe rejestrujące pojawienie się innego pojazdu w miejscu niewidocznym dla kierowcy. Sygnał ostrzegawczy ma postać migającego symbolu w lusterku bocznym.
- System ostrzegania o zbliżającym się pojeździe podczas cofania: system wykorzystuje tylne czujniki radarowe do wykrywania nadjeżdżających pojazdów podczas cofania.
- Wielofunkcyjna kamera cofania: zapewnia kierowcy kilka trybów pracy, oferując doskonałą widoczność i pełne bezpieczeństwo podczas cofania - standardowy kąt widoczności wynoszący 130 stopni, szeroki kąt wynoszący 180 stopni oraz obraz za samochodem widziany z góry.
W wyposażeniu standardowym dostępny jest również układ stabilizacji toru jazdy Vehicle Stability Assist (VSA®) posiadający funkcję kontroli trakcji. Układ zapewnia kierowcy większe możliwości kontrolowania zachowania pojazdu podczas przyspieszania, hamowania oraz pokonywania zakrętów. Innym ważnym rozwiązaniem jest zmodernizowany system monitorowania ciśnienia w ogumieniu (DWS).
-