Wszystkie wersje 500X i Tipo wyposażone w napęd hybrydowy zostały oznaczone emblematem „Hybrid” na pokrywie bagażnika, składającym się z dwóch liści z kroplami rosy w kolorze niebieskim, intensywniejszym niż w przypadku 500 i Pandy, aby podkreślić technologiczną ewolucję napędu.
Nowy silnik montowany w modelach 500X Hybrid i Tipo Hybrid jest nie tylko przyjazny dla środowiska i przystępny cenowo, dzięki niskim kosztom eksploatacji, ale jest także przykładem najnowocześniejszych osiągnięć technologii, której celem jest przede wszystkim prostota i skoncentrowanie na człowieku, w myśl hasła „Tech it Easy”, oznaczającego postęp niewymagający skomplikowanych instrukcji obsługi, aby w pełni wykorzystać swój potencjał. „We Plug, You Play”, hasło wprowadzone przez markę Fiat podczas Stellantis Software Day, znajduje teraz praktyczne zastosowanie w silniku, który spełnia potrzeby klientów w zakresie mobilności bez zbędnych zawiłości.
Tajemnica osiągów modeli 500X Hybrid i Tipo Hybrid tkwi w synergii silnika FireFly Turbo nowej generacji, 4-cylindrowego silnika benzynowego o pojemności 1,5 litra, generującego moc 130 KM i moment obrotowy 240 Nm, oraz 48-woltowego silnika elektrycznego o mocy 15 kW, kontrolowanej przez nową 7-biegową, dwusprzęgłową, skrzynię automatyczną. Dzięki zaawansowanej technologii hybrydowej, praca silnika FireFly jest wspomagana przez silnik elektryczny BSG, który zapewnia cichy, w 100% elektryczny rozruch, oraz przez silnik elektryczny poprawiający wydajność i dynamikę pojazdu, umożliwiając również jazdę przy wyłączonym silniku spalinowym.
-
OSIĄGI
Są to również najbardziej efektywne modele w gamie, z przyspieszeniem od 0 do 100 km/h w zaledwie 9 sekund (Tipo) i 9,4 sekund (500X), ponieważ silnik elektryczny dostarcza moment obrotowy praktycznie natychmiastowo, wspomagając silnik spalinowy przy ponownym rozruchu i optymalizując jego osiągi, co łagodzi efekt „turbolag” i poprawia reakcję pedału przyspieszenia.
Analogicznie, w przypadku ruszania w trybie czysto elektrycznym, silnik spalinowy jest uruchamiany, aby wspomóc silnik elektryczny przy zwiększonym zapotrzebowaniu na moc.
Na koniec warto wspomnieć, że e-motor zmienia punkt pracy silnika spalinowego, zapewniając mu maksymalną wydajność nawet na zimnym silniku. Funkcja ta przyspiesza proces rozgrzewania katalizatora, co przynosi dodatkowe korzyści pod względem zużycia paliwa i emisji spalin.
-
JAZDA Z NAPĘDEM ELEKTRYCZNYM
Korzyści płynące z zastosowania napędu hybrydowego w obu nowych modelach są wielorakie, począwszy od rozruchu w trybie w 100% elektrycznym, który jest płynny, cichy i bez strat benzyny. Samochód może kontynuować jazdę w trybie całkowicie elektrycznym, w zależności od zapotrzebowania na moc i poziomu naładowania akumulatora („e-launch”). Zasilanie wyłącznie energią elektryczną może być również wykorzystywane do funkcji „e-creeping”, co jest przydatne przy serii krótkich, powtarzających się ruchów do przodu bez naciskania pedału gazu, na przykład w korku („e-queueing”). Samochód można również zaparkować w trybie w 100% elektrycznym, na pierwszym lub wstecznym biegu („e-parking”). Ponadto, hybrydowy układ napędowy został zaprojektowany tak, aby odzyskiwać energię zarówno podczas hamowania, jak i zwalniania.
Korzyści płynące z tej technologii są natychmiastowe: niższa emisja spalin i lepsza ochrona środowiska, mniejsza emisja hałasu, większy komfort i radość z jazdy, dzięki płynności automatycznej skrzyni biegów i szybkości reakcji układu napędowego, mniejsze zużycie paliwa. Dzięki tym cechom nowa technologia zastosowana w modelach 500X i Tipo, sprawia, że jest to najlepszy napęd hybrydowy 48 V w segmencie B i C stanowi „dodatkowy zastrzyk energii” w codziennym życiu, jest łatwy w obsłudze i może zaspokoić potrzeby każdego w zakresie swobody poruszania się.
-
ZUŻYCIE PALIWA I EMISJA CO2
Jest to pierwsza hybryda w gamie Fiata, która wykorzystuje silnik elektryczny, odłączając całkowicie silnik benzynowy, który może pozostać nieaktywny nawet przez 47% czasu w cyklu WLTP. Biorąc pod uwagę jazdę jedynie w cyklu miejskim, wartość ta wzrasta do 62%. W rezultacie, nowa 48-woltowa hybryda to silnik benzynowy, który w cyklu miejskim (WLTP) zużywa mniej paliwa niż diesel.
Zalety nowego 48-woltowego silnika 1.5 T4 Hybrid są jeszcze większe niż w przypadku poprzedniego silnika 1.3 T4 (500X) - w nowej wersji niższa emisja CO2 (cykl WLTP). Praktycznie niezauważalne zmiany pomiędzy silnikiem elektrycznym a spalinowym nie wypływają na osiągi i wysoki komfort jazdy.
-
SYSTEMY ADAS
Modele 500X Hybrid i Tipo Hybrid są również liderami w swoich segmentach pod względem zaawansowanych systemów wspomagania kierowcy (ADAS), które ułatwiają prowadzenie samochodu i zapobiegają potencjalnym zagrożeniom.
Do głównych elementów wyposażenia z zakresu bezpieczeństwa należą:
- „Attention Assist” (System wykrywania zmęczenia kierowcy) – nowość w modelu 500X Hybrid choć wcześniej, system w 2020 roku pojawił się w nowym Tipo. Wykrywa wczesne oznaki zmęczenia kierowcy, analizując ruchy boczne samochodu i ostrzega o tym sygnałami akustycznymi i wizualnymi na wyświetlaczu komputera pokładowego, zalecając kierowcy postój.
- „Autonomous Emergency Brake” (System autonomicznego hamowania awaryjnego) hamuje automatycznie, aby uniknąć lub ograniczyć skutki kolizji z pojazdem poprzedzającym, nawet jeśli kierowca nie podejmuje żadnych działań. Zanim system zostanie w pełni uruchomiony, wysyła sygnał dźwiękowy i wizualny na wyświetlacz komputera pokładowego, a następnie delikatnie hamuje w ramach ostrzeżenia.
- „Traffic Sign Recognition” (Funkcja rozpoznawania znaków drogowych) rozpoznaje maksymalną prędkość dozwoloną na drodze, po której porusza się samochód.
- „Intelligent Speed Assist” (Inteligentny ogranicznik prędkości) dostosowuje prędkość do ograniczeń wskazanych przez znaki drogowe.
- „Lane Control” (System kontroli pasa ruchu) pomaga utrzymać samochód na pasie ruchu, pod warunkiem, że jego oznaczenia mogą być prawidłowo wykryte.
- „ Adaptive High Beam” (Adaptacyjne światła drogowe) zapewnia lepszą widoczność podczas jazdy nocą, poprzez automatyczne włączanie świateł drogowych, gdy przeciwległa strona jezdni jest pusta.
- „Blind Spot Assist” (System kontroli martwego pola) wykorzystuje czujniki ultradźwiękowe do monitorowania martwego pola i ostrzegania o przeszkodach za pomocą trójkątnego symbolu ostrzegawczego na lusterku bocznym.
Również dostęp bezkluczykowy „Keyless Entry/Go”, kamera cofania i bezprzewodowa ładowarka do smartfonów (dostępna tylko w Tipo) przyczyniają się do tego, że życie za kierownicą samochodu staje się jeszcze bardziej praktyczne i proste. Sama ładowarka zresztą zapewnia prawdziwy zastrzyk energii (trzykrotnie większy niż moc najlepiej sprzedających się smartfonów) i oferuje 15-watowe szybkie ładowanie.
___
źródło: Fiat Polska. Niniejsza informacja jest aktualna na dzień publikacji. Specyfikacja techniczna opisywanych modeli, akcesoriów oraz usług może ulec zmianie. Niektóre modele, elementy wyposażenia, akcesoria oraz usługi i funkcje mogą być dostępne i działać tylko w wybranych krajach lub wyłącznie za dodatkową opłatą.