-
FORD PUMA ST 2021 Z SILNIKIEM 1.5 ECOBOOST 200KM
Zaawansowany silnik benzynowy Ford EcoBoost o pojemności 1,5 litra i mocy 200 KM - po raz pierwszy wprowadzony w wielokrotnie nagradzanym modelu Fiesta ST - jest wyposażony w nowoczesny system turbodoładowania, wysokociśnieniowy bezpośredni wtrysk paliwa i podwójny, niezależnie działający układ zmiennych faz rozrządu, zapewniające osiągi samochodu sportowego przy oszczędnym zużyciu paliwa. Całkowicie aluminiowy, trzycylindrowy silnik zapewnia szybszy przyrost momentu obrotowego w niskim zakresie obrotów, do czego przyczynia się turbosprężarka z radialno-osiowym wlotem i zintegrowany kolektor wydechowy, który poprawia sprawność jednostki, pomagając szybciej osiągnąć optymalną temperaturę dzięki skróceniu drogi, jaką spaliny muszą pokonać między cylindrami i turbosprężarką – oba te elementy skracają czas wytworzenia ciśnienia doładowania i reakcji na otwarcie przepustnicy. Silnik osiąga moc maksymalną przy 6000 obr/min, a maksymalny moment obrotowy, podniesiony do 320 Nm, jest dostępny w zakresie 2500 3500 obr/min, co wpływa na szybkie reakcje i liniowo rozwijane przyspieszenie.
Oprócz specjalnie zaprojektowanego kolektora dolotowego i zapewniającego swobodny przepływ układu wydechowego, wpływających na wyższe osiągi, Puma ST otrzymała również nowe zawieszenie silnika, ograniczające przechyły i minimalizujące niepożądane ruchy, szczególnie podczas pokonywania ostrych zakrętów, co służy komfortowi codziennej eksploatacji. Układ aktywnego zaworu wydechowego wzmacnia naturalnie sportowy dźwięk trzycylindrowego silnika, by wrażenia z jazdy były jak najlepsze. Ford Performance uzyskał dźwięk wydechu Pumy ST lepiej pasujący do charakteru kulturalnego SUV-a – model jest o około 1 decybel cichszy niż Fiesta ST, we wnętrzu panuje więc spokojniejsza atmosfera.
Kolejna innowacja, zastosowana w branży po raz pierwszy, godzi w silniku 1,5 EcoBoost sportowe ambicje z rozsądnym zużyciem paliwa. System dezaktywacji cylindrów Forda był pionierskim rozwiązaniem wykorzystanym w silniku trzycylindrowym, automatycznie zatrzymującym podawanie paliwa i pracę zaworów jednego z cylindrów silnika w warunkach, w których pełna pojemność skokowa nie jest potrzebna, na przykład podczas toczenia się lub jazdy z niewielkim zapotrzebowaniem na moc. System ten może wyłączyć lub ponownie włączyć jeden z cylindrów w ciągu 14 milisekund – 20 razy szybciej niż trwa mgnienie oka – zapewniając przewidywane zużycie paliwa 6,0 l/100km i emisję CO2 na poziomie 134 g/km* według NEDC (6,9 l/100 km i 155 g/km WLTP).1 Silnik korzysta również z filtra cząstek stałych, redukującego emisję sadzy.
Puma ST jest oferowana z tą samą bezpośrednią, płynnie działającą sześciostopniową manualną skrzynią biegów, która przenosiła napęd Fiesty ST, dysponującą krótszym przełożeniem głównym, umożliwiającym przyspieszenie w 6,7 sekundy od 0-100 km/h. Prędkość maksymalna wynosi 220 km/h na 19-calowych kołach z obręczami ze stopu aluminium.
-
TRYBY JAZDY
Wybierane przez kierowcę tryby jazdy są podstawą wszechstronności Pumy ST. Tryby jazdy zmieniają charakter Pumy ST w zależności od scenariusza drogowego lub nastroju, oferując zakres od trybu Tor wyścigowy, który ustawia konfigurację wyczynowego SUV-a pod kątem maksymalnej frajdy z jazdy, po tryb Eco, dostępny po raz pierwszy w modelu ST.
- W trybie Normal mapowanie silnika, kontrola trakcji, elektroniczna kontrola stabilności ESC, aktywny zawór wydechowy i elektryczne wspomaganie układu kierowniczego (EPAS) są skonfigurowane tak, by zapewnić naturalne reakcję i poczucie panowania nad samochodem.
- W trybie Eco mapowanie silnika i reakcja przepustnicy są skonfigurowane pod kątem maksymalnej oszczędności paliwa
- W trybie Sport mapowanie silnika wyostrza jego reakcje na zmiany położenia pedału przepustnicy, a ustawienia EPAS są modyfikowane celem dostarczenia większej ilości informacji zwrotnych i precyzyjniejszego kierowania przy szybkiej jeździe. Aktywny zawór kontroli hałasu otwiera się, aby zintensyfikować sportowe brzmienie układu wydechowego. Tryb sportowy jest dostępny od razu po naciśnięciu specjalnego przycisku na kierownicy
- W trybie Tor wyścigowy wszystkie funkcje dynamiki pojazdu są dostrajane tak, by uzyskać jak najlepsze czasy okrążeń, kontrola trakcji jest wyłączona, a interwencje ESC następują dopiero przy dużym uślizgu kół, aby uzyskać najczystsze wrażenia z jazdy.
Ponadto, trzy tryby działania systemu ESC umożliwiają kierowcom wybór pomiędzy pełną kontrolą systemu, trybem poślizgu z ograniczoną interwencją; i pełną dezaktywacją systemu. Zaprojektowany wyłącznie do użytku na torze wyścigowym, dostępny jako część opcjonalnego, wyczynowego pakietu Ford Performance, system Launch Control, pozwoli kierowcom osiągnąć maksymalną satysfakcję z powtarzalnych, szybkich przyspieszeń, uzyskiwanych przy ruszaniu ze startu zatrzymanego. System włączany jest przez kierowcę za pomocą przycisków sterujących na kierownicy, uruchamia przekazujący dane wyświetlacz cyfrowy w 12,3 calowym zestawie wskaźników. Przytrzymanie otwartej przepustnicy informuje system, że należy zwiększyć obroty silnika i automatycznie utrzymywać je na granicy dopuszczalnych obrotów, co na ekranie wyświetlacza powoduje wypełnianie wskaźnika informującego, kiedy samochód jest gotowy do startu. Całkowite zwolnienie sprzęgła umożliwia najszybsze ruszenie ze startu zatrzymanego z udziałem elektronicznego systemu kontroli stabilności (ESC), z kontrolą trakcji, kontrolą wektorowania momentu napędowego i układem kompensacji momentu skręcającego na kierownicy, dzięki odpowiedniej kontroli dostarczanej mocy i momentu obrotowego.
-