-
W związku z wyzwaniem jakim jest redukcja emisji CO2, idealne właściwości aerodynamiczne nabierają ogromnego znaczenia zarówno dla branży motoryzacyjnej, jak i klientów. Mały opór powietrza oznacza, że wprawienie samochodu w ruch wymaga mniej energii, co przekłada się na niższe zużycie paliwa i emisję. Na przykład obniżenie oporu powietrza o 10 procent skutkuje zmniejszeniem spalania o około 2 procent w nowym europejskim cyklu jazdy (NEDC) lub nawet o 5 procent w czasie jazdy z prędkością 130 km/h.
Inżynierowie firmy Opel uzyskali wyjątkowo niską wartość współczynnika Cd (0,29), dopracowując każdy szczegół przyczyniający się do poprawy własności aerodynamicznych modelu Corsa. Na przykład podwozie samochodu stało się bardziej opływowe dzięki płaskim panelom zamontowanym na odcinku od komory silnika do tylnej osi.
Nowa Corsa jest również wyposażona w spojler przy tylnej krawędzi dachu, który poprawia przepływ powietrza i ogranicza turbulencje zwiększające opór. Spojler poprawia też aerodynamiczny docisk tylnej osi, co korzystnie wpływa na stabilność nowej Corsy w jeździe na wprost, zwłaszcza przy wyższych prędkościach rozwijanych zazwyczaj na niemieckich autostradach.
REWOLUCYJNE ROZWIĄZANIE W MAŁYM SAMOCHODZIE
W nowej Corsie zastosowano także aktywną żaluzję wlotu powietrza do komory silnika, która automatycznie zamyka się, gdy zapotrzebowanie na chłodzenie jest najmniejsze. Maleje wówczas opór aerodynamiczny, a tym samym zużycie paliwa. Dotychczas taka innowacja była stosowana wyłącznie w dużo droższych samochodach z wyższych segmentów. Gdy żaluzja jest zamknięta, poprawiają się własności aerodynamiczne pojazdu, ponieważ powietrze opływające jego przód jest rozprowadzane na boki, zamiast trafiać do mniej efektywnej aerodynamicznie komory silnika. Zamykanie i otwieranie żaluzji zależy od temperatury płynu chłodzącego i prędkości pojazdu. Na przykład żaluzja otwiera się, kiedy samochód jedzie pod górę lub znajduje się w intensywnym ruchu miejskim. Zamyka się natomiast, gdy zapotrzebowanie na chłodzenie silnika jest mniejsze, na przykład w czasie jazdy z prędkościami dopuszczalnymi w terenie zabudowanym.
-