Pełna moc: Mobilna infrastruktura ładowania dla ADAC Opel Electric Rally Cup

Od 2021 roku marka Opel zapewnia elektryzujące wrażenia organizując rajdy samochodów elektrycznych ADAC Opel Electric Rally Cup „powered by GSe” i Opel Corsa Rally Electric. Unikatowa koncepcja jest pełna innowacji, a jedną z nich jest mobilna infrastruktura ładowania opracowana na potrzeby pierwszego na świecie jednomarkowego rajdowego pucharu samochodów elektrycznych. Wytyczne były jasne: rozwiązanie musi być ekologiczne, bowiem w filozofii ADAC Opel e-Rally Cup nie ma miejsca na agregaty prądotwórcze. Wymagana była także duża moc, elastyczność i przyjazna dla użytkownika obsługa w trudnych rajdowych warunkach.

W procesie selekcji zwyciężyło ostatecznie mobilne rozwiązanie zaproponowane przez niemiecką firmę eLoaded. Energia jest pobierana z publicznej sieci średniego lub niskiego napięcia i przekazywana do modułów ładowania poprzez magistrale „DCBus”. Umożliwia to znaczne ograniczenie strat energii miedzy siecią a gniazdem ładowania samochodu elektrycznego. Ponadto koncepcja mobilna nie podlega ograniczeniom transportowym.


Infrastruktura ładowania dla ADAC Opel e-Rally Cup, opracowana wspólnie z Opel Motorsport, wykorzystuje energię wytwarzaną ze źródeł odnawialnych, pobieraną z publicznej sieci elektroenergetycznej. Prąd z linii średniego napięcia jest kierowany do specjalnie zaadaptowanego na potrzeby rajdu transformatora („DCSource”), zwanego także Power House. Zamienia on przychodzący prąd przemienny (AC) na prąd stały (DC) i umożliwia dostarczenie maksymalnej mocy 2,0 MW do każdego z 18 stanowisk ładowania. Każda ekipa ma do dyspozycji jedno takie stanowisko w swoim namiocie serwisowym. System ładowania jest tak elastyczny, że może dostarczać energię do samochodów o natężeniu wynoszącym do 500 amperów w zakresie od 200 do maksymalnie 980 woltów. Corsa Rally Electric może być ładowana prądem stałym (DC) o mocy 100 kW. Akumulator o pojemności 50 kilowatogodzin (kWh) tego rajdowego samochodu można naładować do 80 procent pojemności w mniej niż 30 minut. Wystarczy nawet krótszy serwis, co oznacza, że naładowanie 216 ogniw akumulatora na kolejne odcinki specjalne nie stanowi żadnego problemu.

Ponadto punkty ładowania nie są powiązane ze stałą strukturą, ale można je dowolnie i niezależnie od siebie rozmieszczać. System eLoaded posiada modułową konstrukcję, dzięki czemu dostosowuje się do indywidualnych potrzeb każdego użytkownika oraz oferuje odpowiednio szeroki zakres zastosowań – w tym wykorzystanie do obsługi rajdów. Dzięki specjalnym szybkozłączkom, okablowanie można założyć niemal natychmiast, a cały system można skonfigurować i zdemontować w ciągu jednego dnia.

Wybór infrastruktury ładowania odpowiedniej do potrzeb ADAC Opel e-Rally Cup „powered by GSe” był skomplikowanym procesem” – wyjaśnia Jörg Schrott, szef Opel Motorsport. „Niektóre rozwiązania, które początkowo wydawały się obiecujące, nie sprawdziły się w praktyce. Mobilna infrastruktura ładowania firmy eLoaded jest zdecydowanie najlepszą koncepcją. Szybko zrozumieli oni, co jest ważne i wspólnie opracowaliśmy system, który jest zrównoważony, wydajny i elastyczny. W ciągu ostatnich trzech sezonów system ten sprawdził się pod każdym względem. Zapewnia on jednolitą i stałą wydajność ładowania dla wszystkich samochodów; ma to zasadnicze znaczenie dla jednomarkowego pucharu, w którym ważne jest, aby wszyscy zawodnicy mieli zapewnione identyczne warunki. Cała konfiguracja jest również niezawodna. Zawodnicy przyjeżdżają na rajd, podłączają kable i prąd płynie”. 



źródło: Opel Polska. Niniejsza informacja jest aktualna na dzień publikacji. Specyfikacja techniczna opisywanych modeli, akcesoriów oraz usług może ulec zmianie. Niektóre modele, elementy wyposażenia, akcesoria oraz usługi i funkcje mogą być dostępne i działać tylko w wybranych krajach lub wyłącznie za dodatkową opłatą.

Czytaj więcej o marce Opel

Światowa premiera: Opel prezentuje nowe Movano HYDROGEN
Światowa premiera: Opel prezentuje nowe Movano HYDROGEN

OpelŚwiatowa premiera: na targach IAA Transportation 2024 w Hanowerze Opel prezentuje nowe Movano HYDROGEN

Samochody Opel Corsa Rally Electric u podnóża Mont Blanc
Samochody Opel Corsa Rally Electric u podnóża Mont Blanc

OpelSzósta runda ADAC Opel Electric Rally Cup „powered by GSe” podczas rajdu Mont Blanc Morzine

Wyższe osiągi i komfort, niższe zużycie paliwa: nowy Opel Movano wyznacza standardy dzięki nowej ośmiobiegowej skrzyni biegów
Wyższe osiągi i komfort, niższe zużycie paliwa: nowy Opel Movano wyznacza standardy dzięki nowej ośmiobiegowej skrzyni biegów

OPELEkonomiczny dodatek dla flot: Movano w wersji diesel z nową ośmiobiegową skrzynią biegów stanowi dopełnienie zasilanej akumulatorem, elektrycznej, lokalnie bezemisyjnej oferty Movano Electric

Najnowsze oferty

Opel Mokka Edition 1.2 Turbo Benzyna 100 KM MT6 | 678775
  • Model: Mokka
  • Typ nadwozia: SUV
  • Przebieg: 5 km
  • Skrzynia biegów: Automatyczna
  • Rodzaj paliwa: Benzyna
  • Rok produkcji: 2024
Opel Mokka Edition 1.2 Turbo Benzyna 130KM AT8 | 682072
  • Model: Mokka
  • Typ nadwozia: SUV
  • Przebieg: 5 km
  • Skrzynia biegów: Automatyczna
  • Rodzaj paliwa: Benzyna
  • Rok produkcji: 2024
Opel Mokka Edition 1.2 Turbo Benzyna 130KM AT8 | 682069
  • Model: Mokka
  • Typ nadwozia: SUV
  • Przebieg: 5 km
  • Skrzynia biegów: Automatyczna
  • Rodzaj paliwa: Benzyna
  • Rok produkcji: 2024

Odwiedź nasze salony