Praktyczne, wydajne, zelektryfikowane: nowe hybrydy Opla z technologią 48-woltową
Jazda zelektryfikowana i oszczędność paliwa bez konieczności zmiany wyrobionych nawyków dotyczących jazdy i obsługi lub podłączania samochodu do stacji ładowania: nowe modele Opla z 48-woltową technologią hybrydową umożliwiają to wszystko. Najnowszym nabytkiem w gamie jest wydajny Opel Frontera Hybrid. Przystępny cenowo, nowy rodzinny SUV jest teraz dostępny z technologią 48-woltową w cenie zaczynającej się już od 102 900 zł (cena detaliczna w Polsce z VAT). Frontera Hybrid jest wyposażona w 1,2-litrowy silnik benzynowy turbo o mocy 74 kW (100 KM) zaprojektowany specjalnie do wykorzystania w technologii hybrydowej. Pracuje on w połączeniu z silnikiem elektrycznym o mocy 21 kW (28 KM) i zelektryfikowaną sześciobiegową skrzynią biegów z podwójnym sprzęgłem, dzięki czemu zużycie paliwa i emisja CO2 są niższe w porównaniu z modelem z tradycyjnym napędem. Ponadto, Frontera Hybrid jest również dostępna w wersji z silnikiem turbo o mocy 100 kW (136 KM) w cenie zaczynającej się od 108 200 zł.
Dodatkowo, klienci Opla mogą wybierać spośród wielu innych modeli wyposażonych w nowoczesną technologię hybrydową. Szeroka gama już teraz rozciąga się od bestsellera w klasie małych samochodów Opla Corsę poprzez stylowego Opla Mokkę po odnoszące sukcesy w klasie kompaktowej Opla Astra i Astrę Sports Tourer, a także topowego SUV-a Opla Grandlanda.
Doskonale skoordynowany system: oszczędność paliwa i jazda w pełni elektryczna od czasu do czasu
Inteligentna,
ekonomiczna i kompaktowa 48-woltowa technologia hybrydowa oferuje liczne
korzyści w codziennym użytkowaniu. Pozwala zmniejszyć zużycie paliwa i emisję
CO2 nawet o 18 procent (jak w przypadku Corsy) w porównaniu z podobnym modelem
wyposażonym w silnik spalinowy, a jednocześnie zwiększyć komfort jazdy.
Podczas
codziennej jazdy po mieście i na drogach wiejskich, silnik benzynowy i
elektryczny współpracują ze sobą lub pracują oddzielnie w zależności od potrzeb
– zawsze w optymalnej harmonii między zużyciem energii a osiągami. W celu
zapewnienia optymalnego działania katalizatora i asystenta hamowania od
pierwszego naciśnięcia pedału przyspieszenia, do uruchamiania modeli Opla
zawsze wykorzystuje się silnik benzynowy. Napęd elektryczny wspomaga silnik
benzynowy podczas przyspieszania i ruszania z miejsca. Silnik elektryczny
zapewnia moment obrotowy, zwłaszcza przy niskich prędkościach obrotowych
silnika, co korzystnie wpływa na dynamikę jazdy i redukcję emisji CO2.
Przy
niskich prędkościach, silnik elektryczny umożliwia również w pełni elektryczną
jazdę przez maksymalnie jeden kilometr lub przez 50 procent czasu jazdy w
mieście - na przykład podczas wykonywania manewrów. Samochód automatycznie
przełącza się na napęd elektryczny, gdy poziom naładowania akumulatora,
temperatura zewnętrzna i temperatura katalizatora są odpowiednie. Gdy hybrydy
Opla zwalniają przy wyższych prędkościach, silnik benzynowy wyłącza się, a
silnik elektryczny działa jak generator do ładowania 48-woltowego akumulatora
układu hybrydowego. Jednocześnie, po zwolnieniu pedału przyspieszenia, hybryda
może „płynąć” wspomagana przez silnik elektryczny.
Kierowcy
samochodów hybrydowych mogą wybierać pomiędzy trzema trybami jazdy: Eco
(wyjątkowo wydajne działanie), Normal i Sport. W trybie Sport silnik benzynowy
jest zawsze włączony, zapewniając tym samym przez cały czas wymaganą wydajność.
Wyświetlacz informacyjny kierowcy z dodatkowymi informacjami skonfigurowanymi specjalnie dla wersji hybrydowej
Dzięki
dodatkowym informacjom skonfigurowanym specjalnie dla napędu hybrydowego,
kierowcy Opla Hybrid mogą z łatwością i w wygodny sposób kontrolować
najważniejsze wskazania dotyczące bieżącego trybu jazdy, stanu zużycia energii
i wiele więcej. Wyświetlacz informacyjny kierowcy zapewnia widok znany z
wariantów modelu z konwencjonalnym napędem, oferując dodatkowo kilka
specjalnych funkcji. Cyfry na cyfrowym wyświetlaczu prędkości świecą na biało,
gdy pracuje silnik benzynowy. Gdy zostanie on wyłączony i pojazd będzie
napędzany wyłącznie elektrycznie, wypełnienie wskaźników zmieni się na kolor
niebieski. Dodatkowy stały wyświetlacz wykorzystania mocy (zastępujący
obrotomierz) na wyświetlaczu informacyjnym kierowcy jest podzielony na
następujące sekcje:
▪ Power:
pojazd zapewnia maksymalną moc, silnik spalinowy i elektryczny pracują
jednocześnie.
▪ Eco:
pojazd w danym momencie pracuje z najlepszą wydajnością energetyczną (silnik
benzynowy lub silnik elektryczny).
▪ Charge:
pojazd zwalnia i odzyskuje energię.
Gdy
kierowca włączy ekran przedstawiający przepływ energii, na wyświetlaczu
informacyjnym kierowcy pojawi się schemat pokazujący przepływ energii między
akumulatorem, silnikiem benzynowym i kołami, oraz informujący o poziomie
naładowania akumulatora. Aktualny tryb pracy –
jazda w 100 procentach na napędzie elektrycznym, odzyskiwanie energii
lub moc pochodząca z silnika spalinowego – jest wyświetlany w różnych kolorach.
Najważniejsze dane dotyczące przebytej odległości, czasu podróży, średniego
zużycia paliwa, pozostałego zasięgu i trasy przejechanej wyłącznie elektrycznie
(podanej w procentach) można odczytać na wyświetlaczu podsumowania podróży, po
wyłączeniu samochodu.
Krótki przegląd głównych komponentów i funkcji 48-woltowego układu hybrydowego
▪ Nowa
generacja trzycylindrowych silników benzynowych o pojemności 1,2 litra, które
zostały stworzone specjalnie z myślą o technologii hybrydowej i spełnieniu
normy emisji spalin Euro 6e. W celu zapewnienia optymalnej wydajności, nowe
silniki działają w tzw. cyklu Millera –
dzięki zastosowaniu turbosprężarki o zmiennej geometrii, która zwiększa
osiągi przy niskich obrotach oraz systemu zmiennych faz rozrządu.
▪ Nowa
zelektryfikowana sześciobiegowa skrzynia biegów z podwójnym sprzęgłem została
zaprojektowana specjalnie na potrzeby napędów hybrydowych. Zmiana biegów bez
przerywania momentu obrotowego pozwala na szybsze przyspieszenie, zapewniając
jednocześnie wyższy komfort jazdy. W obudowie skrzyni biegów mieści się również
silnik elektryczny i falownik prądu stałego, co optymalizuje rozmiar i wagę
układu napędowego oraz zapewnia doskonałe właściwości jezdne.
▪ Zintegrowany
ze skrzynią biegów, elektryczny silnik synchroniczny z magnesami trwałymi
wytwarza maksymalną moc na poziomie 21 kW (28 KM) i maksymalny moment obrotowy
wynoszący 55 Nm.
▪ Rozrusznik-generator
napędzany paskiem (również oparty na technologii 48 V), który w połączeniu z silnikiem elektrycznym służy
do uruchomienia zimnego silnika spalinowego. Rozrusznik-generator umożliwia
także szybkie i bezproblemowe ponowne uruchomienie silnika podczas jazdy.
▪ Akumulator
litowo-jonowy 48 V o pojemności użytkowej 432 Wh (890 Wh brutto), który jest
ładowany poprzez rekuperację i silnik benzynowy, zwykle montowany pod lewym
przednim fotelem (Grandland Hybrid: pod nadwoziem). Takie położenie nie tylko
zapewnia optymalny rozkład masy i dobrą dynamikę jazdy, ale także pozwala
zachować pełną pojemność bagażnika.
▪ Dwie
instalacje elektryczne: instalacja niskiego napięcia 12V zasilająca wyposażenie
samochodu (np. elektryczne szyby, system informacyjno-rozrywkowy) oraz
instalacja 48V do zasilania układu hybrydowego. W zestawie znajduje się również
konwerter prądu stałego do przesyłania energii elektrycznej z sieci 48 V do
sieci 12 V. Jeśli akumulator 48 V jest prawie rozładowany – na przykład po
dłuższym okresie postoju samochodu –
konwerter może przesyłać energię do celów serwisowych z sieci 12 V do
sieci 48 V.
źródło: Opel Polska. Niniejsza informacja jest aktualna na dzień publikacji. Specyfikacja techniczna opisywanych modeli, akcesoriów oraz usług może ulec zmianie. Niektóre modele, elementy wyposażenia, akcesoria oraz usługi i funkcje mogą być dostępne i działać tylko w wybranych krajach lub wyłącznie za dodatkową opłatą.