Bagażnik dachowy jest przydatnym elementem wyposażenia samochodu. Przede wszystkim dlatego, że umożliwia transport przedmiotów o niestandardowych gabarytach, takich jak rowery czy narty lub pojemne boxy – pudełka do przechowywania bagażu. Podróż staje się bardziej komfortowa, ale również bezpieczniejsza, gdy zainwestujemy w poprzeczne belki i dodatkowe uchwyty umożliwiające nam stabilizację poszczególnych sprzętów. Z racji tego, że rower zyskuje coraz większą popularność, wielu z nas decyduje się zabierać go ze sobą na wakacje. Wiąże się z tym pytanie, jak bezpiecznie przewozić rowery, aby jednocześnie ich nie uszkodzić? Gdy nie posiadamy bagażnika najlepiej jest rozmontować jednoślad na części i w takiej formie przewozić go w bagażniku. Oczywiście pod warunkiem, że potrafimy go z powrotem samodzielnie zmontować na miejscu.
-
WYKORZYSTANIE BAGAŻNIKA DACHOWEGO
Przewóz roweru w bagażniku może nie generuje dodatkowych kosztów, ale jest niepraktyczne, ponieważ pojazd zajmuje dużo miejsca i brakuje go na pozostały bagaż. Problem zaczyna się również wtedy, gdy mamy do przetransportowania kilka jednośladów. Wtedy dobrze wykorzystać alternatywę, jaką są bagażniki dachowe. Poprzeczne belki ze specjalnymi uchwytami pozwalają ustabilizować rowery, dzięki czemu będziemy mogli je swobodnie przewieźć w wybrane miejsce. Maksymalne obciążenie dachu samochodu określa producent. Zanim przymocujemy bagaż, warto wiedzieć, jakie są parametry określające maksymalne obciążenie. Nie należy ich przekraczać, ponieważ możemy zagrozić swojemu bezpieczeństwu lub uszkodzić dach. Ze względu na wielość modeli i marek nie ma jasnych wytycznych dotyczących tego, jaki ciężar można przewozić na dachu samochodu. W związku z tym trzeba mieć świadomość, ile ważą poszczególne elementy oraz jaka jest maksymalna wartość dopuszczalnego obciążenia.
-
fot. Thule
-
CO MÓWIĄ PRZEPISY PRAWNE?
Przepisy dotyczące przewozu rowerów mówią jasno – pojazd musi być ustabilizowany, aby nie zagrażał bezpieczeństwu uczestników ruchu drogowego. Trzeba wziąć również pod uwagę siłę wiatru, która oddziałuje na samochód – rowery muszą być przymocowane w taki sposób, aby się nie przechylały i nie chybotały. Jeśli decydujemy się przewozić je przy użyciu bagażnika na haku, należy pamiętać o tym, że jednoślad nie może zasłaniać tablicy rejestracyjnej ani świateł. Jeśli tak się dzieje, należy zainwestować w dodatkowe oświetlenie oraz tablicę, którą umieścimy bezpośrednio na bagażniku, w widocznym miejscu. Bardzo ważne jest również to, aby nie przekroczyć ciężaru dopuszczalnego maksymalnego obciążenia, które podaje producent. To gwarantuje nam pełne bezpieczeństwo.
-
ŁADOWNOŚĆ BAGAŻNIKA MONTOWANEGO NA DACHU
Ładowność bagażnika dachowego określa producent, ale jednocześnie należy kierować się parametrami samego wozu. Dane techniczne informują o tym, jakie jest dopuszczalne maksymalne obciążenie na dachu. Wyliczając je, trzeba mieć także za uwadze wagę samego sprzętu – belek czy zamontowanego kufra. Nie należy przekraczać tych parametrów, ponieważ zlekceważenie może skutkować wypadkiem drogowym czy uszkodzeniem samochodu. Należy równocześnie pamiętać o tym, żeby zadbać o stabilność przymocowanych przedmiotów. Nie mogą się chybotać ani przewracać – mocno przymocowane zapewniają pełne bezpieczeństwo, nie tylko kierowców czy pasażerów, ale również innych uczestników ruchu drogowego.
-
BAGAŻNIKI - NIE TYLKO DACHOWE
Najpopularniejszymi bagażnikami dodatkowymi są te dachowe, ale istnieją również montowane na tylną klapę. Należy jednak pamiętać o tym, że przymocowane rowery nie mogą zasłaniać tablicy rejestracyjnej ani świateł. Samochody posiadające haki stwarzają możliwość zamontowania na nich bagażników. Umieszczone tam jednoślady powinny być solidnie ustabilizowane, aby nie zagrażały uczestnikom ruchu drogowego. Innym sposobem przewozu rowerów są uchwyty montowane wewnątrz bagażnika samochodowego. Podtrzymują pojazdy, dzięki czemu te nie przesuwają się ani nie niszczą wnętrza.
-
ZOBACZ TAKŻE:
WYPOŻYCZALNIA BOXÓW DACHOWYCH I UCHWYTÓW ROWEROWYCH
-
-
źródło: Grupa Gezet