Energia słoneczna i sztuczna inteligencja zaprzęgnięte do produkcji nowego Forda Transita Custom

Ford Otosan świętuje transformację najnowocześniejszego zakładu montażowego Yeniköy, w którym trwa produkcja samochodów dostawczych Ford Transit Custom nowej generacji. Rozpoczęcie montażu w Yeniköy przyczyni się do zwiększenia produkcji pojazdów użytkowych Ford Pro na rynek europejski.

Zaawansowana instalacja solarna, kompleksowe zarządzanie produkcją wykorzystujące sztuczną inteligencję oraz linie montażowe o zredukowanym poziomie hałasu, to tylko niektóre z innowacji wprowadzonych dzięki wkładowi finansowemu Forda o wartości 2 miliardów euro, wniesionemu w modernizację zakładów produkcyjnych Ford Otosan w Kocaeli i Yeniköy. Jest to największa w historii inwestycja w sektorze prywatnym w Turcji.

Ford Otosan jest notowaną na giełdzie spółką joint venture pomiędzy Ford Motor Company i Koç Holding A.Ş., założoną ponad 60 lat temu. W pierwszym tego rodzaju, wielokondygnacyjnym zakładzie odbywa się produkcja najlepiej sprzedającego się w Europie jednotonowego vana 3 – nowego Transita Customa, 1,2 a także nowego wielofunkcyjnego Tourneo Customa,** który dysponuje obszernym wnętrzem, zdolnym pomieścić maksymalnie dziewięć osób.

W przyszłym roku rozpocznie się produkcja seryjna elektrycznych modeli E-Transit Custom** i E-Tourneo Custom** wsparta certyfikatami zrównoważonego rozwoju, co przyczyni się do osiągnięcia przez Ford Otosan neutralności węglowej we wszystkich zakładach w Turcji do 2030 roku.


Najnowocześniejszy zakład montażowy w Yeniköy już teraz umożliwia Ford Pro poprawę jakości oferowanych klientom produktów, a jako jeden z najbardziej wydajnych zakładów motoryzacyjnych na świecie wyznacza nowe standardy w zakresie wielkoskalowej produkcji modeli użytkowych, korzystających z różnych źródeł napędu” – powiedział Hans Schep, dyrektor generalny Ford Pro w Europie. „Ford Pro jest od ośmiu lat marką najlepiej sprzedających się pojazdów użytkowych w Europie. Jako lider rynkowy pragniemy zwiększyć satysfakcję naszych klientów z posiadania pojazdów dzięki przełomowym rozwiązaniom technologicznym, jak również poprzez rozszerzenie naszej oferty pojazdów oraz udoskonalenie produkcji i inżynierii” – dodał Hans Schep.

Zakład montażowy Yeniköy jest wyznacznikiem nowych standardów produkcji motoryzacyjnej w Turcji i liderem elektrycznej transformacji branży w regionie. Zmodernizowany obiekt jest obecnie jednym z najbardziej efektywnych zakładów w całej branży. Część rocznego zapotrzebowania na energię elektryczną pokrywają zainstalowane w zakładzie innowacyjne rozwiązania, w tym pierwsze w tureckim przemyśle motoryzacyjnym szklane ściany fotowoltaiczne. Do ograniczenia uzależnienia od energii elektrycznej pozyskiwanej z zewnątrz (certyfikowanej jako energia ze źródeł odnawialnych) przyczyniają się również panele słoneczne na dachu. Ponadto system ścian solarnych wykorzystuje światło słoneczne do podgrzewania wody w obiekcie, zmniejszając zużycie gazu ziemnego.

W całym procesie produkcyjnym wykorzystywane są najnowocześniejsze technologie przemysłowe. Dane pozyskiwane w czasie rzeczywistym i działania sztucznej inteligencji pozwalają tworzyć wirtualne symulacje produkcyjne tzw. cyfrowych bliźniaków (ang. digital twin), które pomagają zwiększyć efektywność produkcji i umożliwiają elastyczne reagowanie na wahania popytu, podaży komponentów lub zmiany w procesach produkcyjnych.

Wielokondygnacyjna architektura spawalni i montowni zwiększa sprawność linii produkcyjnej, umożliwiając zespołom bliższą współpracę. Bezprzewodowe, akumulatorowe narzędzia elektryczne zastąpiły sprzęt zasilany pneumatycznie w kilku częściach linii produkcyjnej, co spowodowało, że środowisko pracy jest cichsze i bardziej komfortowe.


W 2025 r. zakład montażowy Yeniköy zwiększy swoje moce produkcyjne do 405 tys. egzemplarzy pojazdów dostawczych nowej generacji o ładowności jednej tony.

W inteligentnej fabryce przyszłości w Yeniköy odbywa się produkcja spełniająca wymogi elastyczności, efektywności i zrównoważonego rozwoju, wdrażane są zaawansowane technologie, otwierające różnorodne procesy produkcyjne, korzystające z pełnej komunikacji” – powiedział Güven Özyurt, dyrektor generalny Ford Otosan. „Zakład w Yeniköy reprezentuje przyszłość naszej spółki i pomoże nam sprostać rosnącym wymaganiom naszych klientów, którzy poszukują najnowocześniejszych projektów, przemyślanych i bezemisyjnych pojazdów już teraz i będą tego potrzebować w nadchodzących latach” – dodał Özyurt.

Nowy Transit Custom, którego można już zamawiać, został opracowany od podstaw dzięki innowacjom wprowadzonym pod wpływem opinii klientów, wśród których są pierwsza w segmencie odchylana kierownica i oszczędzający czas system Delivery Assist, natomiast najnowszy Tourneo Custom wprowadza najwyższe standardy uniwersalności, luksusu i wzornictwa, jakie można spotkać w wielofunkcyjnym pojeździe osobowym, dysponującym maksymalnie dziewięcioma miejscami siedzącymi.

Oba pojazdy oferują najszerszy w historii wybór wersji, w tym nowy wariant hybrydowy plug-in i inteligentny napęd na wszystkie koła, a także pełną integrację z platformą oprogramowania i usług Ford Pro za pośrednictwem standardowego modemu komunikującego się z siecią w technologii 5G.* 

Elektryczne wersje E-Transit Custom i E-Tourneo Custom zaczną docierać do klientów od lata 2024 roku.


*Ford Transit Custom EcoBlue – zgodnie z homologacją: emisja CO2 178-296 g/km, zużycie paliwa 6,8-11,3 l/100 km (wszystkie pomiary WLTP). Ford Transit Custom Plug-In Hybrid – zgodnie z homologacją: emisja CO2 35-45 g/km, zużycie paliwa od 1,6‑2,0 l/100 km, zasięg jazdy bezemisyjnej w trybie w pełni akumulatorowym 48-55 km (wszystkie pomiary WLTP).
*Deklarowane zużycie paliwa/zużycie energii, emisja CO2 i zasięg napędu elektrycznego mierzone są zgodnie z wymaganiami i specyfikacjami technicznymi regulaminów europejskich (WE) 2 i (WE) 715/2007 w aktualnym brzmieniu (wszystkie pomiary WLTP). Przyjęta obecnie procedura testowa pozwala na porównanie wyników uzyskanych przez różne typy pojazdów różnych producentów.
*Austria, Belgia, Wielka Brytania, Czechy, Dania, Finlandia, Francja, Niemcy, Grecja, Węgry, Irlandia, Włochy, Holandia, Norwegia, Polska, Portugalia, Hiszpania, Rumunia, Szwecja, Szwajcaria i Turcja
*Ford Tourneo Custom EcoBlue – zgodnie z homologacją: emisja CO2 192-234 g/km, zużycie paliwa 7,3-8,9 l/100 km (wszystkie pomiary WLTP). Ford Tourneo Custom Plug-In Hybrid – zgodnie z homologacją: emisja CO2 40-47 g/km, zużycie paliwa 1,7-2,1 l/100 km, zasięg jazdy bezemisyjnej w trybie w pełni akumulatorowym 46-52 km (wszystkie pomiary WLTP).
*Zgodnie ze Światową Zharmonizowaną Procedurą Badania Pojazdów Lekkich (WLTP). Przy w pełni naładowanym akumulatorze można osiągnąć zasięg do 337 km, zależy to od serii i konfiguracji montowanego akumulatora.
*Rzeczywisty zasięg pojazdu może różnić się od deklarowanego w zależności od wielu czynników (warunków pogodowych, stylu jazdy, profilu trasy, stanu technicznego pojazdu i wieku oraz kondycji akumulatora litowo-jonowego).
*Zgodnie ze Światową Zharmonizowaną Procedurą Badania Pojazdów Lekkich (WLTP). Przy w pełni naładowanym akumulatorze można osiągnąć zasięg do 325 km, zależy to od serii i konfiguracji montowanego akumulatora.
*FordPass Connect, aplikacja FordPass dla smartfonów i bezpłatne usługi powiązane z komunikacją sieciową są wymagane w przypadku korzystania z funkcji zdalnych (szczegóły można znaleźć w warunkach użytkowania FordPass). Usługi zdalne dla pojazdów skomunikowanych i ich funkcjonowanie zależą od dostępności wybranej sieci. Zmieniająca się technologia / sieci komórkowe / systemy pojazdu mogą ograniczać funkcjonalność i uniemożliwiać działanie usług korzystających z sieci. Usługi dla pojazdów skomunikowanych nie obejmują hotspotu Wi-Fi.

Źródło: Ford Polska. Niniejsza informacja jest aktualna na dzień publikacji. Specyfikacja techniczna opisywanych modeli, akcesoriów oraz usług może ulec zmianie. Niektóre modele, elementy wyposażenia, akcesoria oraz usługi i funkcje mogą być dostępne i działać tylko w wybranych krajach lub wyłącznie za dodatkową opłatą. 

Czytaj więcej o marce Ford

Ford Ranger Plug-in Hybrid - cena w Polsce 2025
Ford Ranger Plug-in Hybrid - cena w Polsce 2025

Nowy Ford Ranger w wersji hybrydowej plug-in jest już dostępny do zamawiania w Polsce


 

Nowy Mustang Mach-E 2025
Nowy Mustang Mach-E 2025

FORD | wprowadza szereg usprawnień do swojego elektrycznego SUV-a – Mustanga Mach-E – w roczniku modelowym 2025

Nowy Ford E-Transit Courier 2025
Nowy Ford E-Transit Courier 2025

Nowy E-Transit Courier, dołączający do linii innowacyjnych zelektryfikowanych i skomunikowanych samochodów dostawczych Ford Pro

Najnowsze oferty

Ford Transit Connect 2.0 EcoBlue 102 KM M6 VAN L2 WYPRZEDAŻ 2024
  • Model: Transit Connect
  • Typ nadwozia: Van
  • Przebieg: 5 km
  • Skrzynia biegów: Manualna
  • Rodzaj paliwa: Diesel
  • Rok produkcji: 2024
Ford Puma 1.0 EcoBoost 125 KM ST-Line A7
  • Model: Puma
  • Typ nadwozia: SUV
  • Przebieg: 5 km
  • Skrzynia biegów: Automatyczna
  • Rodzaj paliwa: Benzyna
  • Rok produkcji: 2025
Ford Ranger Raptor 3.0 EcoBoost Twin-Turbo 292KM A10 4x4
  • Model: Ranger Raptor
  • Typ nadwozia: Pick-up
  • Przebieg: 15 km
  • Skrzynia biegów: Automatyczna
  • Rodzaj paliwa: Benzyna
  • Rok produkcji: 2024

Odwiedź nasze salony