-
Systemy elektroniczne silnika
- Oprogramowanie systemu HSTC uaktualnione celem zapewnienia płynniejszego zarządzanie trakcją, zmodyfikowane zgodnie z opiniami zawodników HRC
- Zmniejszone napięcie sprężyny powrotnej w systemie elektronicznie sterowanej przepustnicy TBW dla uzyskania bardziej liniowej charakterystyki pracy przepustnicy
- Zmienione parametry Quick Shiftera pozwalające na szybszą i płynniejszą zmianę biegów
- Trzy domyślne tryby jazdy oraz opcje dostosowywania mocy, intensywności hamowania silnikiem i kontroli unoszenia przedniego koła
- Tryb startowy w wyposażeniu seryjnym
CBR1000RR na rok 2017 był pierwszym motocyklem Hondy z czterocylindrowym rzędowym silnikiem, w którym zastosowano elektroniczną przepustnicę Throttle by Wire (TBW). Cały system wywodzący się z motocykla RC213V-S kontroluje kąt otwarcia przepustnicy (w zależności od sygnału wejściowego z manetki), aby zapewnić liniową odpowiedź silnika i umożliwić precyzyjne sterowanie przepustnicą z jak najbardziej naturalnym wyczuciem w prawej dłoni kierowcy. Jest to krytyczny punkt systemów motocykla, a w modelu 2022 chcąc dopasować TBW do modyfikacji układu napędowego, zmniejszono napięcie sprężyny powrotnej TBW, co znacznie poprawiło reakcję na ruchy manetki i liniowość tej reakcji. Zmodernizowano również 9-stopniowy (plus wyłączenie) system kontroli momentu obrotowego (HSTC). W modelu 2020 CBR1000RR-R Fireblade do systemu HSTC wprowadzono kontrolę poślizgu (która monitoruje tempo, w jakim zmienia się poślizg na podstawie stosunku prędkości obrotowej koła przedniego i tylnego), aby płynnie łagodzić gwałtowne buksowanie tylnego koła. W modelu 2022 zmieniono odstęp pomiędzy momentem rozpoczęcia interwencji a wystąpieniem uślizgu, aby zapewnić jeszcze płynniejsze, intuicyjne zarządzanie przyczepnością, z oprogramowaniem opracowanym na podstawie licznych opinii najwyższej klasy zawodników z całego świata, w tym zawodników zespołu HRC. Kierowca otrzymuje trzy domyślne tryby jazdy, z opcjami zmiany mocy silnika i jego charakterystyki. Moc (P) dostarczana jest na poziomach 1-5, gdzie 1 oznacza najwyższą dostępną moc. Intensywność hamowania silnikiem (EB) zarządza osiągami przy zamkniętej przepustnicy na poziomach 1-3, gdzie 1 oznacza najsilniejsze hamowanie silnikiem, a kontrola uniesienia przedniego koła (W) odbywa się na poziomach 1-3 (plus wyłączenie), gdzie 1 oznacza najniższy poziom ingerencji systemu. Kontrola uniesienia przedniego koła (Wheelie) wykorzystuje informacje zebrane przez IMU na temat kąta nachylenia przód-tył, a także dane z czujników prędkości kół przedniego i tylnego, aby utrzymać optymalny dla danej sytuacji moment obrotowy bez spowalniania jazdy. Fireblade’a SP wyposażono także w wyścigowy tryb startowy Start Mode. Tryb startowy ogranicza obroty silnika przy nastawach 6000, 7000, 8000 i 9000 obr/min., nawet przy szeroko otwartej przepustnicy, pozwalając kierowcy skupić się wyłącznie na zwolnieniu sprzęgła (i na światłach startowych). Seryjnie montowany Quick Shifter działa również szybciej. Został on opracowany z myślą o krótszym czasie odcięcia paliwa podczas zmiany biegów i płynniejszym podnoszeniu momentu obrotowego po zmianie biegów.
-
-
Podwozie
- Aluminiowa rama i wahacz charakteryzujące się zestrojoną równowagą sztywności, służącą precyzji prowadzenia i wyczucia przyczepności
- Sześcioosiowy bezwładnościowy moduł pomiarowy (IMU) produkcji firmy Bosch służący do dokładnego obliczania dynamicznego zachowania maszyny
- Druga generacja inteligentnego sterowania Öhlins (S-EC) oferująca bardziej precyzyjny dobór ustawień. Widelec Öhlins NPX z ciśnieniowym tłumieniem umożliwiający sprawne pochłanianie nierówności i lepszą kontrolę
- Czterotłoczkowe zaciski Brembo Stylema z radialnym mocowaniem, kontrolowane przez ABS, z przełączanymi trybami pracy SPORT/TRACK
- 3-poziomowy elektroniczny amortyzator układu kierowniczego (HESD) firmy Showa kontrolowany przez moduł IMU w celu zarządzania stabilnością
Rama o geometrii diamentowej, wykonana z aluminium o grubości 2 mm, pozwoliła na znacznie dokładniejsze dostrojenie sztywności. W trakcie produkcji, spawana jest ona z czterech głównych elementów, a silnik jest mocowany w sześciu punktach, co poprawia prowadzenie motocykla. Sztywność giętna i skrętna są starannie wyważone względem siebie dla uzyskania najwyższego poziomu wyczucia motocykla. Rozstaw osi wynosi 1460 mm, przy kącie pochylenia kolumny 24° i wyprzedzeniu 102 mm. Masa motocykla z płynami to 201 kg. Rozkład masy został ustalony na 53%/47%, a wysokie położenie środka masy poprawia zwinność na zakrętach. Wahacz zbudowany jest z blach aluminiowych o 18 różnych grubościach, podobnie jak w modelu RC213V-S i ma długość 622,7 mm. Podobnie jak w przypadku ramy, jego sztywność pozioma i pionowa są precyzyjnie zestrojone, aby zapewnić maksymalną przyczepność tylnego koła i wyczucie motocykla. Dla uzyskania optymalnej sztywności ramy (i minimalizacji jej masy) górne mocowanie tylnego amortyzatora Pro-Link zrealizowano za pomocą wspornika połączonego z tylną częścią bloku silnika. Takie rozwiązanie izoluje tylne koło od ramy, poprawiając stabilność przy dużych prędkościach i wyczucie przyczepności tylnego koła. Okrągłe, cienkościenne rurki aluminiowe tworzą szczątkową ramę pomocniczą. Rama pomocnicza montowana jest do ramy głównej od góry, aby zwęzić obszar wokół tylnej części zbiornika paliwa i siedzenia, zapewniając kompaktową i aerodynamicznie wydajną pozycję podczas jazdy. Wysokość siedziska wynosi 830 mm, z ramionami kierownicy przesuniętymi do przodu i podniesionymi podnóżkami przesuniętymi do tyłu. Sześcioosiowy, bezwładnościowy moduł pomiarowy (IMU), produkcji firmy Bosch, służy do dokładnego obliczania dynamicznego zachowania maszyny. Fireblade SP jest również wyposażony w nową, elektronicznie kontrolowaną amortyzację układu kierowniczego Hondy (HESD), dostarczaną przez firmę Showa. Lekka konstrukcja prętowa, montowana na dole kolumny kierownicy, jest mocowana do dolnej półki. HESD jest kontrolowany przez sygnały wejściowe z czujników prędkości kół i IMU. Dostępne są 3 poziomy kontroli tłumienia. W modelu Fireblade SP dostępna jest druga generacja inteligentnego sterowania zawieszeniem Öhlins (S-EC). Przedni widelec, NPX 43 mm, wykorzystuje ciśnieniowy system tłumienia, aby zminimalizować kawitację, co zapewnia bardziej stabilną kontrolę tłumienia i lepsze pochłanianie nierówności przy prędkościach osiąganych na torze wyścigowym. Poprawiono także wyczucie przyczepności przedniej opony. Jego długość zapewnia również większą swobodę przy zmianach geometrii. Zastosowano amortyzator TTX36. Oprócz udoskonaleń sprzętowych ulepszone zostało także oprogramowanie sterowania nastawami (OBTi) firmy Öhlins, które oferuje teraz znacznie dokładniejszą regulację zawieszenia z przodu i z tyłu. Można je zaprogramować niezależnie od ustawień domyślnych, zapisując 3 indywidualne tryby, co daje kierowcy narzędzie do konfigurowania wielu ustawień dla warunków takich jak pogoda, zużycie opon lub poziom paliwa w zbiorniku i natychmiast przełączać je podczas jazdy. Czterotłoczkowe zaciski Brembo Stylema z radialnym mocowaniem są obsługiwane przez pompę hamulcową i dźwignię hamulca Brembo. Tłoczki ściskają tarcze o średnicy 330 mm i o grubości 5 mm, skutecznie odprowadzające ciepło. Tylne zaciski hamulcowe Brembo są takie same jak w RC213V-S. Kontrola unoszenia tylnego koła i siła hamowania nadzorowane są przez system ABS, w zależności od kąta pochylenia, co zwiększa pewność jazdy na zakrętach. System oferuje dwa przełączane ustawienia. Tryb SPORT koncentruje się na osiągach podczas jazdy drogowej, z dużą siłą hamowania i mniejszym tolerowanym nachyleniem względem osi poprzecznej, natomiast tryb TRACK zakłada maksymalną wydajność hamowania ze znacznie większych prędkości osiąganych na torze. Na tylnej 17-calowej obręczy montowana jest opona w rozmiarze 200/55-ZR17, co minimalizuje zmianę geometrii podwozia przy zamianie ogumienia z drogowego na wyścigowe. Na przedniej obręczy zamontowano oponę 120/70-ZR17; oba koła mają teraz efektowne złote obręcze przygotowane na sezon 2022, które wizualnie odróżniają model Fireblade SP od Fireblade'a.
-
Pakiet aerodynamiczny i wyposażenie
- Owiewki, szyba i błotnik zmniejszające obszar czołowy i opór powietrza oraz niższy zbiornik paliwa umożliwiający kierowcy przyjęcie zwartej pozycji podczas szybkiej jazdy
- Zapożyczone z modelu RC213V MotoGP, wewnętrzne skrzydełka w owiewkach, redukujące tendencję do unoszenia koła przy przyspieszaniu i poprawiające stabilność hamowania
- 5-calowy kolorowy ekran TFT i czterokierunkowy przełącznik pod lewą dłonią zapewniające intuicyjne sterowanie systemami jazdy
- Honda Smart Key zwiększający wygodę obsługi
Agresywna forma owiewek nie jest jedynie zabiegiem stylistycznym – zaprojektowano je tak, by uzyskać najlepszy w tej klasie motocykli współczynnik oporu powietrza (przy pozycji kierowcy przyjmowanej na torze) i ograniczyć unoszenie przedniego koła przy przyspieszaniu, jednocześnie poprawiając stabilność podczas hamowania. Górna powierzchnia zbiornika paliwa jest osadzona nisko, co zmniejsza powierzchnię czołową po przyjęciu przez kierowcę pozycji wyścigowej. Szyba, ustawiona pod kątem 35°, płynnie kieruje przepływ powietrza z górnej owiewki nad kierowcą i siedzeniem, co samo w sobie pozwala uzyskać minimalny możliwy opór powietrza. Lewa i prawa górna szczelina owiewki zmniejszają opory powietrza podczas odchylania i przechylenia motocykla. Aby ułatwić skręcanie, wypukła powierzchnia z każdej strony przedniego błotnika odsuwa przepływ powietrza od przedniego koła, płynnie kierując strugę na boki owiewki. Strumień powietrza docierającego do chłodnicy płynu i chłodnicy oleju jest optymalizowany przez aerodynamiczne zarządzanie zarówno prędkością, jak i ciśnieniem powietrza opływającego przednie koło. Dolna owiewka została przedłużona do okolic tylnej opony i ukształtowana tak, aby kierować powietrze w dół. Przyniosło to dwa pożądane efekty: na suchej nawierzchni mniej powietrza uderza w oponę, zmniejszając opór, a na mokrej nawierzchni mniej wody trafia na oponę, poprawiając przyczepność. Aby zmniejszyć opór powietrza wokół stóp kierowcy, boczne części dolnej owiewki są starannie wyprofilowane, podczas gdy górna strona jest wycięta, co ułatwia odprowadzanie strugi powietrza wydostającej się spod obu stron wahacza i zmniejsza siłę nośną działającą na tył motocykla. Łączny wynik wszystkich tych prac nad aerodynamiką Fireblade'a ze standardowym wyposażeniem wyścigowym, to najniższy w tej klasie współczynnik oporu czołowego, wynoszący 0,270. Aby wygenerować siłę docisku przy prędkościach rozwijanych na torze wyścigowym i utrzymać jak najmniejszy obszar czołowy, opracowano winglety (skrzydełka), które skutecznie wytwarzają taki sam docisk, jak w maszynie MotoGP RC213V 2018. Rezultatem jest zmniejszenie liczby oderwań przedniego koła od nawierzchni podczas przyspieszania i zwiększenie stabilności podczas hamowania i wchodzenia w zakręty. Trzy skrzydełka są ustawione w linii pionowej, wewnątrz obu lewych i prawych kanałów owiewki. Taki układ (rozbudowany w pionie i krótki wzdłuż motocykla) nie ma szkodliwego wpływu na zdolność odchylania i przechylania podczas wchodzenia w zakręty. Stała odległość między krawędzią spływu skrzydełka prowadzącego strugę a wewnętrzną ścianą owiewki, ogranicza zaburzenia przepływu powietrza, zapewniając maksymalną siłę docisku. Kąty ustawienia skrzydełek pozwalają na równoważenie różnicy sił docisku (z prawej i z lewej strony). Wynika ona z różnicy kątów wzniosu skrzydełek po obu stronach i odchylenia bocznego strugi, gdy na zakręcie dochodzi do uślizgu bocznego, co stabilizuje motocykl w zakrętach. Prędkości przepływu nad i pod skrzydełkami różnią się, zapobiegając „uwięzieniu” powietrza po bokach owiewki, co miałoby negatywny wpływ na prowadzenie motocykla. By umożliwić pełne, intuicyjne sterowanie systemami Fireblade’a, użyto kolorowego, 5-calowego ekranu TFT o wyższej rozdzielczości. Jest on w pełni konfigurowalny, dzięki czemu umożliwia wyświetlanie dokładnie tego, co kierowca chce obserwować. Czterokierunkowy przełącznik sterujący ekranu umieszczono po lewej stronie kierownicy. Szybkie w dostępie i łatwe w użyciu, górne i dolne przyciski ustawiają parametry trybu jazdy, a lewy i prawy przycisk pozwalają na wybór wyświetlanych informacji. System Smart Key Hondy obsługuje stacyjkę bez konieczności wkładania do niej kluczyka, zapewnia także blokadę kierownicy. Jest to rozwiązanie wygodniejsze w codziennym użytkowaniu, a dodatkowe korzyści, to możliwość zastosowania górnej półki w stylu wyścigowym i uwolnienie przestrzeni dla optymalnego przeprowadzenia kanału dynamicznego doprowadzenia powietrza.
-
-
CBR1000RR-R FIREBLDE SP 2022 - DANE TECHNICZNE
SILNIK |
Typ |
Chłodzony cieczą 4-suwowy, 16-zaworowy DOHC, rzędowy 4-cylindrowy |
Pojemność skokowa (cm³) |
1000cm3 |
Liczba zaworów na cylinder |
4 |
Średnica cylindra x skok tłoka (mm)´ |
81 mm x 48,5 mm |
Stopień sprężania |
13.4:1 |
Moc maksymalna |
217,5 KM (160 kW) przy 14500 obr./min. |
Maksymalny moment obrotowy |
112 Nm przy 12,500 500 obr./min |
Poziom hałasu |
Lurban 74db / Lwot 77db |
Pojemność układu smarowania |
4,0 l |
SYSTEM PALIWOWY |
Zasilanie |
Elektroniczny wtrysk PGM-FI |
Zbiornik paliwa |
16,1 l |
Emisja CO2 wg WMTC |
153 g/km |
Zużycie paliwa |
15,2 km / l (6,6 l / 100 km) |
INSTALACJA ELEKTRYCZNA |
Rozrusznik |
Elektryczny |
Pojemność akumulatora |
12-2Ah HY85S litowo-jonowy |
UKŁAD PRZENIESIENIA NAPĘDU |
Typ sprzęgła |
Mokre wielotarczowe hydrauliczne 2-sprzęgłowe |
Typ skrzyni biegów |
Manualna 6-biegowa |
Przeniesienie napędu |
Łańcuch |
RAMA |
Typ |
Aluminiowa kompozytowa kołyskowa dwubelkowa |
PODWOZIE |
Wymiary (dł. x szer. x wys.) |
2100 x 745 x 1140 mm |
Rozstaw osi |
1460 mm |
Kąt pochylenia kolumny |
24o |
Wyprzedzenie |
102 mm |
Wysokość siedziska |
830 mm |
Prześwit |
115 mm |
Masa własna |
201 kg |
ZAWIESZENIE |
Przód |
Widelec teleskopowy Öhlins NPX S-EC z regulacją napięcia wstępnego oraz tłumienia dobicia i odbicia, średnica wewnętrzna 43 mm, skok 125 mm |
Tył |
Wahacz Öhlins TTX36 S-EC Pro-Link z regulacją napięcia wstępnego oraz tłumienia dobicia i odbicia, skok 125 mm |
KOŁA |
Obręcz przednia |
17 cali x 3,5 |
Obręcz tylna |
17 cali x 6,0 |
Opona przednia |
120/70-ZR17 M/C (58W) |
|
Pirelli Diablo Supercorsa SP |
|
Bridgestone RS11 |
Opona tylna |
200/55-ZR17 M/C (78W) |
|
Pirelli Diablo Supercorsa SP |
|
Bridgestone RS11 |
HAMULCE |
Układ ABS |
Dwukanałowy |
Przód |
Tarcza 330 mm, 4-tłoczkowy, montowany promieniowo zacisk Brembo Stylema |
Tylne |
Tarcze wentylowane i perforowane o średnicy 220 mm, 2-tłoczkowe zaciski Brembo |
ZESPÓŁ WSKAŹNIKÓW I UKŁAD ELEKTRYCZNY |
Zespół wskaźników |
Ekran TFT-LCD |
System zabezpieczeń |
Honda Smart Key |
Reflektor |
LED |
Światła tylne |
LED |
Automatyczny wyłącznik kierunkowskazów |
Tak |
Quickshifter |
Tak |
___
źródło: Honda Polska. Niniejsza informacja jest aktualna na dzień publikacji. Zastrzegamy sobie prawo do jej zmiany bez uprzedzenia, bez podania przyczyny. Specyfikacja techniczna opisywanych modeli, akcesoriów oraz usług może ulec zmianie. Niektóre modele, elementy wyposażenia, akcesoria oraz usługi i funkcje mogą być dostępne i działać tylko w wybranych krajach lub wyłącznie za dodatkową opłatą.