HONDA | Super Cub – model stworzony w 1958 roku i wyprodukowany w ponad 100 milionach egzemplarzy – kontynuuje swoją historię
HONDA | kieszonkowy motocykl Hondy jest gotowy do dostarczania frajdy z jazdy w 2025 roku
Świętujaca swoją 50. rocznicę, Honda Gold Wing, wprowadzona w 1975 roku jako bezowiewkowy motocykl o pojemności 1000 cm3, zawsze stanowiła szczytowe osiągnięcie wśród jednośladów przeznaczonych do długich podróży. Jest to motocykl, który przebył bardzo długą własną drogę, rosnąc i zmieniając się w ciągu dziesięcioleci, a jednocześnie budując trwałą reputację luksusowej, komfortowej maszyny o wysokiej jakości.
Ostatnia kompleksowa aktualizacja miała miejsce w modelu 18YM, kiedy to, w odpowiedzi na zmiany demograficzne i rynkowe, zdecydowano się na radykalne odejście od tego, co stanowiło istotę dotychczasowych udoskonaleń. GL1800 Gold Wing i Gold Wing 'Tour' obrały nowy kierunek rozwoju. Obydwa motocykle skonstruowano od podstaw, dzięki czemu stały się smuklejsze, lżejsze i bardziej zwrotne, a więc przyjemniejsze i łatwiejsze w prowadzeniu. Dodano też wiele nowych funkcji, które ugruntowały reputację modelu, jako lokomotywy technicznego postępu w gamie jednośladów Hondy. Wśród zmian znalazła się dostępna w opcji, 7-biegowa przekładnia Dual Clutch Transmission (DCT).
W rezultacie Gold Wing Tour zyskał na atrakcyjności i przemówił nowymi argumentami do młodszego pokolenia motocyklistów, którzy być może przeoczyli lub po prostu nie mieli okazji poznać zalet poprzedniego wcielenia motocykla. W roczniku 2020 wprowadzono standardowe światła przeciwmgielne LED, większe uchwyty dla pasażera, zmodyfikowano zawieszenie i podwyższono zwrotność przy niskich prędkościach jazdy, co dodatkowo zwiększyło przyjemność wsłuchiwania się w wyjątkowy puls sześciocylindrowego silnika, nie pozostawiający wątpliwości co do klasy premium dosiadanego motocykla.
W 21YM Gold Wing Tour zyskał większą ładowność i wyższy poziom komfortu dla pasażera i ulepszony system audio. Teraz, w 2025 roku, GL1800 Gold Wing Tour otrzymuje mnóstwo nowych detali, a także edycję z okazji 50. rocznicy dla uczczenia milionów kilometrów pokonanych tą niesamowitą maszyną od 1975 roku przez rzeszę jej wielbicieli. Legenda trwa.
Silnik i podwozie nowego Gold Winga Tour zostały dla modelu 2018 zaprojektowane łącznie, z zamiarem przesunięcia pozycji jazdy do przodu motocykla, by uzyskać bardziej zwarte wymiary całej maszyny. Rama z profili aluminiowych jest skonstruowana wokół mocowania przedniego widelca, co pozwoliło na przesunięcie silnika ku przodowi, gdyż przednie koło porusza się w górę i w dół, w płaszczyźnie bardziej zbliżonej do pionu, zapewniając jednocześnie wysoką precyzję kontroli ruchów zawieszenia i stabilność przedniej części pojazdu, a to dzięki większej sztywność i mniejszemu tarciu w układzie zawieszenia. Tłumienie ruchów koła jest regulowane elektrycznie.
Zoptymalizowany pod względem gabarytów, nowy, sześciocylindrowy silnik typu bokser nie stracił mocy, momentu obrotowego i fascynującej charakterystyki. Dodano elektronicznie sterowaną przepustnicę (TBW) z 4 trybami jazdy: TOUR, SPORT, ECON i RAIN. Zintegrowany układ hamulcowy (D-CBS) zmienia charakterystykę działania w zależności od wybranego trybu jazdy. Wspomaganie startu na wzniesieniu (HSA) i system wyłączania silnika na biegu jałowym (Idle Stop, w motocyklach z opcjonalną przekładnią DCT) ułatwiają użytkowanie i poprawiają sprawność paliwową motocykla. System regulacji momentu obrotowego (Honda Selectable Torque Control - HSTC) ma za zadanie kontrolowanie przyczepności tylnego koła.
Klasycznie sterowana skrzynia biegów dysponuje 6 przełożeniami, a przekładnia dwusprzęgłowa (DCT) posiada 7 biegów, z czułością sprzęgła, szybkością zmiany biegów i zakresem prędkości obrotowych zmian w górę i w dół, dostosowanymi specjalnie do każdego z trybów jazdy. Motocykl w wersji z DCT posiada również funkcję pełzania do przodu i do tyłu. Motocykl z klasyczną przekładnią dysponuje tym samym systemem jazdy do tyłu, jak stosowany w poprzedniej generacji.
Gold Wing Tour oferuje połączenie poczucia wolności z czystą radością, jaką daje jazda na stylowym motocyklu oferującym świetne osiągi. Stylowe, aerodynamicznie ukształtowane owiewki kierują strumienie powietrza wokół kierowcy, elektryczna regulacja położenia powiększonej szyby pozwala dostosować jej pozycję do preferencji właściciela, a luksusowe siedzenie ma wykończenie łączące zamsz i syntetyczną skórę. Zmieniono kąt oparcia siedzenia pasażera, zapewniając relaksującą pozycję w czasie jazdy. Wysokiej klasy głośniki gwarantują bardzo dobrą jakość brzmienia, a nowoczesnymi usprawnieniami, zapewniającymi jeszcze więcej wygody, są: system Smart Key, Apple CarPlay, Android Auto i łączność Bluetooth.
W roczniku 2025, GL1800 Gold Wing otrzymuje ulepszenia zarówno w zakresie audio, jak i łączności kierowcy/pasażera oraz aktualizacje ustawień ECU. Edycja rocznicowa otrzymała detale upamiętniające 50-lecie, które można znaleźć na pilocie systemu Smart Key, konsoli środkowej i na animacji pojawiającej się podczas uruchamiania silnika. Ponadto, europejscy nabywcy pierwszych 1833 sztuk GL1800 Gold Wing 50th Anniversary, otrzymają (limitowany) miniaturową replikę modelu „pół na pół” (11 cali długości i 6 cali wysokości), będącą połączeniem jego pierwowzoru z najnowszą wersją.
W 2025 roku GL1800 Gold Wing Tour 50th Anniversary z DCT i poduszką powietrzną, będzie dostępny w dwóch wersjach kolorystycznych inspirowanych stylem retro:
Eternal Gold and Mahogany Brown Metallic
Bordeaux Red Metallic
Model GL1800 Gold Wing Tour na rok 2025 będzie dostępny w kolorze
Digital Silver Metallic
W liniach Gold Winga Tour wyczuwa się sportowego ducha. Elementy wzornictwa podkreślają w całej sylwetce komfort oraz dynamiczne możliwości podwozia i silnika. Każdy detal prezentuje – tradycyjnie w tym modelu – wyjątkową precyzję montażu, wykończenia i jakości wykorzystanych materiałów. Śmiało pochylona do przodu „twarz” motocykla, tworzy z kompaktowymi proporcjami owiewek dynamiczny rozpoznawalny front modelu.
Główna linia motocykla, rozciągająca się przez całą jego długość, zwraca uwagę na zróżnicowane funkcje górnej i dolnej części nadwozia. Centralnym elementem jest owiewka z wyrazistymi, płaskimi powierzchniami, a także detale poprawiające aerodynamikę. Tworzy to napięcia, które wskazują na potencjał osiągów, jakie oferuje motocykl.
Jeśli przyjrzymy się poszczególnym elementom i zespołom: przedniemu zawieszeniu z podwójnym wahaczem, sześciocylindrowemu silnikowi typu bokser czy układowi wydechowemu, to w każdym dostrzeżemy ich funkcjonalne piękno. Wyjątkowo spójna całość wygląda na dzieło ręki jednego konstruktora, w którym zastosowano najwyższego poziomu inżynierię wspomaganą elektroniką.
Wygoda, kontrola komfortu termicznego, a co nie mniej ważne, kontrola przepływu powietrza, były bardzo wysoko na liście priorytetów konstruktorów Gold Winga Tour. Owiewka kieruje strumień powietrza wokół kierowcy i pasażera, zapewniając przyjemny chłód delikatnej bryzy.
Powiększona przednia szyba, której położenie jest regulowane elektrycznie przełącznikiem umieszczonym z lewej strony kierownicy, zapewnia doskonałą ochronę przed wiatrem, a jednocześnie – po zmianie ustawienia – daje poczucie przestrzeni i swobody. Kąt nachylenia i wysokość szyby reguluje się bezstopniowo. Opcjonalnie dostępne są: powiększona szyba, w pełni regulowany deflektor chroniący ramiona i górną część ciała oraz stałe deflektory osłaniające łydki i stopy.
Siedzenia kierowcy i pasażera są rozdzielone. Kierowca może cieszyć się prowadzeniem motocykla i skoncentrować na tym całą swoją uwagę. Kształt siedzenia pasażera zapewnia wygodę i podparcie, a jednocześnie umożliwia ruchy i łatwy kontakt stóp z podłożem. Zarówno kierowca, jak i pasażer korzystają z luksusowego wykończenia siedzeń, wykonanego z zamszu i syntetycznej skóry, a kąt oparcia pasażera 23° pozwala na podróże w relaksującej pozycji.
Całe oświetlenie, w tym podwójne światła przeciwmgielne, wykonano w technice LED. Dolna część reflektorów korzysta z 5 polerowanych soczewek optycznych po obu stronach, aby utworzyć świetlną sygnaturę „Jewel-Eye”. Korzystanie z wiązki świateł drogowych (w górnej części) daje wrażenie stereoskopowe. Przednie kierunkowskazy umieszczone są w obudowach lusterek. Ich działanie przerywane jest automatycznie po wyjściu z zakrętu – analiza różnicy prędkości przedniego i tylnego koła pozwala obliczyć kiedy należy wyłączyć kierunkowskaz po zakończeniu manewru w każdej sytuacji drogowej.
Prędkość, ustawiona przełącznikiem tempomatu (znajdującym się po prawej stronie kierownicy), jest podczas jazdy pokazywana w lewym dolnym rogu prędkościomierza. Dzięki systemowi elektronicznej przepustnicy (TBW) udało się uzyskać płynne dochodzenie do określonej prędkości, jak i bardzo stabilną pracę, szczególnie podczas jazdy pod górę. W przypadku modeli z klasyczną przekładnią, rozłączenie sprzęgła lub obrócenie manetki przepustnicy anuluje działanie tempomatu.
W przypadku wersji DCT (w trybie AT), po zakończeniu hamowania z uruchomionym tempomatem i wznowieniu jego działania, Gold Wing dąży do przywrócenia wcześniej ustawionej prędkości z odpowiednim harmonogramem zmiany biegów.
Luksusowe instrumentarium tworzy unikatowy kokpit motocykla. Dla tarcz wskaźników zegarowych wybrano różne kolory o niskim kontraście, z ciemnymi odcieniami, z zewnętrznymi częściami tarcz uformowanymi stożkowo, by wytworzyć poczucie głębi. Pierścień z metalową teksturą otacza każdą z tarcz, a podziałki podświetlone diodami LED wzmacniają głębię i tworzą spokojną, ale efektowną grafikę.
7-calowy pełnokolorowy wyświetlacz ciekłokrystaliczny TFT dostarcza komunikaty z systemu informacyjno-rozrywkowego (dla audio i nawigacji), a także umożliwia kontrolę nad trybami jazdy i ustawieniami zawieszenia kół. Informacje są wyświetlane w różnych segmentach ekranu w bardzo funkcjonalnym układzie, dzięki czemu kierowca może odczytać wszystkie istotne dane przy minimalnych zmianach pola widzenia.
Jasność wskazań jest regulowana automatycznie (dla maksymalnej jaskrawości, wynoszącej 1000 kandeli), a kierowca może wybrać 8 poziomów jasności. Wartość ciśnienia w oponach jest wyświetlana w lewym dolnym rogu wyświetlacza, szybko i wyraźnie ostrzegając kierowcę, jeśli ciśnienie w oponach stanie się zbyt niskie.
Honorowe miejsce na konsoli środkowej i na inteligentnym kluczyku otrzymał emblemat Gold Winga, a modele powstałe z okazji 50. rocznicy otrzymały specjalne detale z napisem „od 1975 r.” Trójwymiarowy, chromowany, dwutonowy wzór emblematu łączy w sobie siłę i godność głowy lwa z majestatycznymi skrzydłami orła gotowego do ataku, z wysuniętymi szponami. Smart Key – również ozdobiony rocznicowymi detalami – aktywuje wszystkie systemy motocykla, a także zawiera kluczyk awaryjny. Zapłon i blokadę kierownicy można włączać i wyłączać, mając pilot systemu Smart Key w kieszeni.
Całkowita pojemność bagażowa wynosi 121 l. Jako opcja dostępne są ekskluzywne, specjalnie zaprojektowane torby wewnętrzne. Obsługa kufrów jest bardzo prosta. Dzięki systemowi Smart Key, naciśnięcie jednego przycisku odblokowuje zamki wszystkich kufrów. Możliwe jest również tymczasowe odblokowanie zamków za pomocą pilota. Przycisk odblokowujący na pilocie systemu Smart Key umożliwia pasażerowi natychmiastowy dostęp do bagaży. Hydrauliczne amortyzatorki wygładzają otwieranie i zamykanie. Naciśnięcie i przytrzymanie przycisku wywołania powoduje miganie świateł awaryjnych.
Gold Wing jest kompatybilny z Apple CarPlay i Android Auto – dostępnymi teraz również przez Wi-Fi bez konieczności podłączania (łączność przewodowa nadal jest dostępna) – więc kierowca może wykorzystać spersonalizowane informacje i treści w swoim smartfonie, takie jak numery telefonów i listy odtwarzania muzyki. Nowy „Home Bar” pojawia się na górze ekranu Apple CarPlay i Android Auto, umożliwiając łatwą i szybką kontrolę głównych funkcji bez konieczności zagłębiania się w menu.
Łączność interkomu przez Bluetooth została ulepszona. Wcześniej zarówno kierowca, jak i pasażer musieli łączyć się niezależnie. Obecnie motocykl działa jako pośrednik, a nawet pojedyncze zestawy słuchawkowe Bluetooth mogą utrzymywać dźwięk, umożliwiając jednocześnie połączenia pasażera z kierowcą. Funkcja „Ducking” automatycznie obniża poziom muzyki w tle podczas rozmów, poprawiając jakość słyszanego dżwięku. Do dyspozycji są dwa gniazda USB typu C do ładowania smartfonów. Najwyższej jakości, lekkie głośniki – o zwiększonej mocy – gwarantują znakomite brzmienie i naturalność dźwięku, teraz jeszcze bardziej wyrazistego przy dużej prędkości.
Mapy i wskazówki nawigacyjne są wyświetlane na 7-calowym, pełnokolorowym ekranie ciekłokrystalicznym TFT w środkowej części zestawu wskaźników. System posiada żyrokompas, co podtrzymuje nawigowanie nawet w tunelach. Rezygnacja z dowolnego punktu trasy lub wybranie opcji "DOM" są możliwe także w czasie jazdy. Aktualizowane mapy oferują możliwość wprowadzenia do 99 różnych punktów orientacyjnych, aby kierowca mógł bardziej precyzyjnie planować podróże.
Pojemność zbiornika paliwa wynosi 21 litrów, a średnie zużycie paliwa wynosi 5,4 l/100 km
Podwójna, odlewana rama aluminiowa Gold Winga Tour pozwoliła zmieścić silnik w niewielkiej przestrzeni. Grubość ścianek ramy zoptymalizowano w każdej jej partii, zapewniając płynną i stabilną jazdę, od prędkości marszowej do maksymalnej prędkości motocykla, biorąc pod uwagę zarówno uwarunkowania ruchu miejskiego, jak i jazdy autostradowej.
Oprócz przesunięcia przedniego koła do przodu przy pełnym ugięciu sprężyny, kolejną zaletą przedniego zawieszenia z podwójnym wahaczem jest redukcja tarcia ślizgowego (na nierównościach i przy skręcaniu kierownicy), które powstaje w standardowym widelcu teleskopowym w miarę zmiany pionowego położenia koła. We wszystkich obszarach występowania tarcia przy skręcie i skoku zawieszenia zastosowano łożyska, co dodatkowo redukuje tarcie.
Skręty kierownicy przekazywane są za pośrednictwem podwójnych wsporników widelca i są również oddzielone od ruchów pionowych koła, tłumionych przez pojedynczy amortyzator, dzięki czemu Gold Wing Tour jest zwrotny i łatwy w prowadzeniu Poprzeczny drążek kierowniczy chroniony patentem, łączy kierownicę z przednią osią i trzpieniem, co zapewnia kierowcy całkowicie naturalne wrażenia dotyczące zachowania przedniego koła.
Kąt pochylenia główki ramy i wyprzedzenie wynoszą 30,5°/109 mm, przy rozstawie osi 1695 mm. Masa Gold Winga Tour z płynami wynosi 385 kg, a w wersji z przekładnią DCT 390 kg.
Podwójny, zintegrowany układ hamulcowy (D-CBS) optymalnie rozkłada siłę hamowania na przednie i tylne koło. Pojedynczy cyrkulacyjny modulator ABS został zintegrowany z elektronicznym modułem sterującym pracą hamulców, co pozwala utrzymać masę układu hamulcowego na bardzo rozsądnym poziomie. System działa w powiązaniu z bieżącym trybem jazdy, automatycznie dostosowując charakterystyki hamowania do warunków jazdy. Podwójne tarcze przednie o średnicy 320 mm współpracują z 6-tłoczkowymi zaciskami hamulcowymi, natomiast tylna tarcza o średnicy 316 mm otrzymała zacisk 3-tłoczkowy.
Gold Wing Tour korzysta z systemu zawieszenia tylnego koła Pro-Arm z wahaczem umieszczonym po lewej stronie motocykla. Prawa strona służy do dostępu obsługowego i serwisowego. Taki układ pozwala na większą swobodę projektowania, a w gotowym motocyklu ułatwia kontrolowanie maszyny i przyczynia się do zwiększenia stabilności jazdy. Pro-Link zapewnia progresję zawieszenia i komfort jazdy, a zastosowanie przegubów kulowych eliminuje obciążenia skrętne.
Poziom tłumienia jest regulowany elektrycznie, zależnie od wybranego przez kierowcę trybu jazdy. Silniki krokowe umieszczone w przednich i tylnych amortyzatorach przesuwają iglice w celu kontrolowania przepływu oleju, dopasowując siłę tłumienia do sytuacji drogowej. Wstępne napięcie tylnej sprężyny jest również regulowane elektrycznie. Niezależnie od czterech trybów jazdy, istnieją cztery ustawienia wstępnego napięcia sprężyny w zależności od obciążenia, od miękkiego do twardego: tylko kierowca, kierowca z bagażem; kierowca z pasażerem i kierowca z pasażerem i z bagażem. Ustawienie jest wyświetlane na ekranie TFT, a wybór dokonywany jest za pomocą przełącznika.
Aby wykorzystać potencjał podwozia, a jednocześnie utrzymać cenioną przez kierowców moc i odczucia tak ważne dla atrakcyjności i popularności motocykla, silnik Gold Winga Tour o pojemności 1833 cm3 został całkowicie przekonstruowany w roczniku modelowym 2018. Pozostawiono jego konfigurację jako sześciocylindrowego silnika typo bokser, z czterema zaworami na cylinder zamiast dwóch, zmniejszono jego gabaryty i zredukowano masę o 6,2 kilograma.
Moc maksymalna 126 KM (93 kW) pojawia się przy 5 500 obr/min, a maksymalny moment obrotowy 170 Nm występuje przy prędkości obrotowej 4 500 obr/min. Średnica cylindrów wynosi 73 mm, taki sam jest skok tłoków. Osie lewych i prawych cylindrów przesunięte są względem siebie o 4 mm, a tuleje cylindrowe zostały wykonane z aluminium. Stopień sprężania wynosi 10,5:1.
Nowe ustawienia ECU i zastosowanie czujnika O2 zapewniają zgodność z normą EURO5+.
Zastosowano głowice cylindrów typu Unicam. Zawory wlotowe są sterowane za pomocą popychaczy palcowych, a zawory wylotowe za pomocą dźwigienek zaworowych, rozrząd napędza współosiowy wałek dźwigienek dla zaworów wlotowych i wylotowych.
Kształty komór spalania dostosowano do 4 zaworów na cylinder, wprowadzając komory daszkowe, z kanałami dolotowymi wywołującymi zawirowanie ładunku trafiającego do cylindrów, co poprawia sprawność spalania. Płaszcze tłoków pokryto warstwą molibdenu, zmniejszając w ten sposób straty tarcia. Zastosowanie elektronicznej przepustnicy (TBW) przyniosło możliwość wprowadzenia 4 trybów jazdy zmieniających charakter i moc silnika, w powiązaniu ze zmianami charakterystyk tłumienia w zawieszeniu kół i ustawieniami systemu hamulcowego D-CBS.
Tryb TOUR jest podstawowym trybem jazdy pozwalającym na połączenie komfortu i mocy. W tym trybie zmiany położenia manetki przyspieszenia przekładają się bezpośrednio, w 100%, na otwarcie przepustnicy. Tłumienie w amortyzatorach i rozkład sił hamowania pomiędzy przednie i tylne koło przyjmuje standardową wartość domyślną.
Tryb SPORT oznacza najostrzejsze przełożenie obrotu manetki przyspieszenia na otwarcie przepustnicy, co zapewnia bardzo łatwe uzyskiwanie dynamicznych przyspieszeń. Tłumienie w zawieszeniu będzie bardziej zdecydowane, zmieni się też siła, z jaką trzeba działać na dźwignię tylnego hamulca.
Tryb ECON oferuje minimalizację zużycia paliwa i ułatwia spokojną jazdę. Przełożenie między manetką a przepustnicą maleje, a tłumienie i siły hamowania powracają do wartości domyślnych.
Tryb RAIN powoduje przemianę motocykla w łagodny pojazd, którym łatwiej się poruszać w trudnych warunkach, po śliskiej nawierzchni. Siły hamowania pozostają na poziomie standardowym, tłumienie w zawieszeniu będzie łagodzone.
Opracowany przez Hondę system kontroli momentu obrotowego (HSTC) płynnie monitoruje i utrzymuje przyczepność tylnego koła w każdych warunkach jazdy, zapewniając kierowcy więcej pewności i poczucie kontroli. Poziom czułości tego systemu regulowany jest za pośrednictwem TBW, zależnie od wybranego przez kierowcę trybu jazdy.
Do silnika prowadzą dwa kanały dolotu powietrza, umieszczone z przodu, po lewej stronie i z tyłu, po prawej stronie. Taka konfiguracja umożliwia zawirowanie powietrza zasysanego do silnika i pozwala na efektywniejsze wykorzystanie całej powierzchni czynnej filtra powietrza oraz na zmniejszenie oporów przepływu. Poprawiono wewnętrzne ukształtowanie obu kanałów, aby dostosować je do pulsacji powietrza, generowanej przez silnik w zakresie jego niskich obrotów – poprawia to szybkość reakcji i zwiększa moment obrotowy przy mniejszych otwarciach przepustnicy. Pojedyncza przepustnica przyspiesza przepływ powietrza i reakcje silnika.
W uzupełnieniu głębokiego basowego brzmienia silnika, układ wydechowy emituje silne pulsy, bez wytwarzania nadmiernego hałasu. Przekroje poprzeczne rur wydechowych zostały zredukowane o 20% w przypadku dwóch z sześciu cylindrów, powodując zmianę głośności i głębokości dźwięku.
ISG (rozrusznik zintegrowany z alternatorem), jak sama nazwa wskazuje, stanowi połączenie funkcji rozrusznika i alternatora w jednym podzespole. Alternator staje się rozrusznikiem, gdy na jego styki zostanie podane odpowiednie napięcie elektryczne. Masa całego systemu została zmniejszona o około 2,4 kg. ISG wykorzystuje przekładnię o zębach skośnych, redukując mechaniczny hałas pracy.
Kluczowe cechy systemu wyłączania silnika przy zatrzymaniu (w wersji z przekładnią DCT), to wyjątkowo cichy rozruch silnika, uzyskany dzięki zastosowaniu ISG oraz poczucie płynności rozruchu, które osiągnięto dzięki kombinacji sterowania DCT i TBW. Po zatrzymaniu się przed sygnalizatorem świetlnym z aktywowanym układem Idling Stop, silnik automatycznie zatrzymuje się po 3 sekundach, a do jego ponownego uruchomienia kierowca musi jedynie przekręcić manetkę przyspieszenia, co natychmiast uruchamia silnik.
System jest sterowany tak, że ciśnienie oleju hydraulicznego jest doprowadzane z wyprzedzeniem do kanału w DCT, co aktywuje sprzęgło podczas uruchamiania silnika, tak więc czas opóźnienia – od momentu, gdy kierowca obróci manetkę, do ruszenia z miejsca – jest redukowany do minimum. Aby zapobiec szarpaniom przy rozruchu, TBW sprawia, że zawór przepustnicy stopniowo otwiera się po obróceniu manetki, a tym samym zapewnia płynne przyspieszenie godne komfortu Gold Winga Tour. Wyłączanie silnika po zatrzymaniu (Idling Stop) może być aktywowane lub dezaktywowane przełącznikiem umieszczonym po prawej stronie kierownicy.
Ruszanie pod górę na typowym motocyklu często wymaga jednoczesnego zwalniania hamulców, otwierania przepustnicy i włączania sprzęgła, wszystko to w proporcjach zależnych od stopnia nachylenia drogi. Aby ułatwić zadanie kierowcy Gold Winga Tour, maszynę wyposażono w system ruszania na wzniesieniu (HSA).
Po zatrzymaniu się na pochyłości, dalsze ściskanie dźwigni hamulca powoduje szybkie wejście do akcji modulatora ABS, generującego ciśnienie hydrauliczne w tylnym zacisku hamulcowym. Podczas ruszania, nawet jeśli dźwignia hamulca jest już zwolniona, ciśnienie hydrauliczne tymczasowo utrzymuje siłę hamowania (przez około 3 sekundy), a więc kierowca może ruszyć z miejsca pod górę, korzystając tylko z manetki przyspieszenia. O aktywności systemu informuje kierowcę wskaźnik HSA
Od pojawienia się DCT jako opcji w VFR1200F w 2009 roku, Honda sprzedała w całej Europie ponad 250 000 motocykli wyposażonych w ten rodzaj przeniesienia napędu. System zapewnia stałą, płynną zmianę biegów i bardzo szybko korzystanie z tej przekładni staje się dla kierowcy zupełnie naturalne i oczywiste. Przekładnia używa dwóch sprzęgieł: jednego do rozruchu i do zasprzęglania biegów 1, 3, 5 i 7, a drugiego do biegów 2, 4 i 6, z wałkiem głównym połączonym z jednym ze sprzęgieł, umieszczonym wewnątrz wałka głównego drugiego sprzęgła, co zapewnia bardzo zwartą budowę przekładni.
Oba sprzęgła są niezależnie sterowane przez własne obwody elektrohydrauliczne. Gdy nastąpi zmiana biegów, system wstępnie wybierze następne docelowe przełożenie, używając sprzęgła, które nie jest obecnie załączone. Pierwsze sprzęgło jest następnie elektronicznie rozłączane, a jednocześnie włącza się drugie sprzęgło.
Rezultatem jest powtarzalna, szybka i bezproblemowa zmiana biegów. Ponadto, gdy sprzęgła przenoszą napęd z jednego biegu na drugi, z minimalną przerwą w przekazywaniu momentu obrotowego z silnika na tylne koło, każdej zmianie biegów towarzyszy tylko minimalne szarpnięcie i zakołysanie motocykla, co sprawia, że odczucie towarzyszące zmianie jest bezpośrednie, ale sama zmiana jest bardzo wygładzona. Dodatkowe korzyści, to większa trwałość (ponieważ nie można uszkodzić przekładni, źle zmieniając biegi), wyeliminowanie możliwości „zduszenia” silnika, obniżenie stresu w czasie jazdy miejskiej i zmniejszenie zmęczenia kierowcy. DCT pozwala też kierowcy bardziej skupić się na torze jazdy, pokonywaniu zakrętów oraz punktach przyspieszania i hamowania.
System DCT oferuje dwa różne style jazdy – zmiany biegów dokonywane są albo w trybie automatycznym, według przestrzennej mapy wyboru biegu, z wykorzystaniem monitorowanych non-stop parametrów jazdy, jak prędkość motocykla, obroty silnika i kąt otwarcia przepustnicy, albo w trybie ręcznym, przez kierowcę, za pomocą łopatek umieszczonych po lewej stronie kierownicy.
Gold Wing otrzymał przekładnię DCT trzeciej generacji. Po raz pierwszy posiada ona 7 biegów i została zaprojektowana specjalnie z myślą o długodystansowych podróżach. Zmiana biegów jest niezwykle płynna i jednocześnie szybka.
Udoskonalono ją także pod kątem manewrowania przy niskich prędkościach jazdy, dzięki krótkim przełożeniom zmniejsza się skok obrotów przy zmianie biegów. W zakresie większych prędkości jazdy, biegi zmieniane są tak, by ograniczać obroty silnika. Zarówno przy powolnej, jak i przy szybkiej jeździe uzyskano bardzo wysoki komfort pracy przekładni, dzięki doskonale przebiegającym zmianom biegów w górę i w dół.
Dźwięki i szarpnięcia towarzyszące zmianom biegów zostały uwzględnione w trakcie całego rozwoju przekładni trzeciej generacji, czego przykładem są gumowe tłumiki hałasu na obu końcach prowadnicy widelca i ramienia głównego, znacznie zmniejszające wszelkie stuki, występujące podczas zmiany biegów.
Pomiędzy sprzęgłem a wałkiem głównym zainstalowany jest amortyzator sprężynowy, łagodzący gwałtowne zmiany momentu obrotowego występującego na wałku, co zmniejsza hałas i wstrząsy generowane pomiędzy sprzęgłem, a wałkiem głównym podczas zmiany biegów.
DCT Gold Winga posiada tryb „pełzania” do przodu z prędkością 1,8 km/h i wstecz z prędkością 1,2 km/h, dostępny natychmiastowo po skorzystaniu z przełącznika +/-, umieszczonego po lewej stronie kierownicy.
Wałek główny ma konstrukcję dwururową, z zewnętrznym wałkiem głównym (zarządzającym kołami biegów parzystych) połączonym z wałkiem wewnętrznym łańcuchem, a dalej z kołami zębatymi na przeciwległym wale. Taka konstrukcja nadaje zewnętrznemu wałkowi głównemu rolę wałka jałowego biegu wstecznego, dzięki czemu powstał lekki mechanizm o zwartej strukturze ułatwiający cofanie, bez konieczności stosowania dodatkowego wałka jałowego.
Podczas aktywacji trybu „pełzania” wykorzystywane są oba sprzęgła DCT: do ruchu do tyłu używane jest sprzęgło nr 1, a do ruchu do przodu sprzęgło nr 2. W ten sposób poruszanie się do przodu lub do tyłu z prędkością pełzania jest teraz możliwe tylko za pomocą sterowania sprzęgłami, bez konieczności zmiany biegów. Ponadto, układ elektronicznej przepustnicy steruje prędkością poprzez dokładną kontrolę poślizgu sprzęgła, utrzymując jednocześnie określoną prędkość obrotową silnika, co zapewnia kierowcy możliwość manewrowania z poczuciem pełnego panowania nad motocyklem w różnorodnych sytuacjach.
Dla Hondy Goldwing Tour dostępna jest pełna gama oryginalnych akcesoriów, oferowanych zarówno osobno, jak i w pakietach.
Pakiet Full Option został stworzony dla modelu Goldwing Tour, aby uzupełnić standardowe wyposażenie i poprawić wrażenia z jazdy. Obejmuje on takie elementy, jak:
Wewnętrzne torby i wykładziny
Wewnętrzna torba bagażnika, dywanik i organizer bagażu
Wysoka szyba
Oświetlenie LED bagażnika
Pełnowymiarowy pokrowiec na motocykl
Następujące akcesoria są również dostępne osobno:
Komplet przełącznika audio dla pasażera: umożliwia pasażerowi regulację głośności, wybór źródła i ścieżki.
Komplet wzmacniacza mocy: zapewnia wysoka jakość odtwarzanej muzyki i najlepsze wrażenia dźwiękowe na otwartej drodze.
Paski na koła
Przednie osłony zacisków (dostępne w kolorze chrom/czarny)
Chromowana podstawka boczna
Niestandardowe siedzenie: zapewnia większą wygodę i wyższe oparcie kierowcy w porównaniu ze standardową opcją
Górne i dolne deflektory powietrza
Szersze podnóżki kierowcy
Oparcie kierowcy: niestandardowe, wysokiej jakości oparcie z wytłoczonym logo Gold Wing zapewnia wsparcie dla większego komfortu
DCT Foot Shifter: kompletny zestaw umożliwiający zmianę biegów w tradycyjnym formacie (1 w dół, 5 w górę) w modelach DCT za pomocą lewej dźwigni zmiany biegów.
System alarmowy: sygnał dźwiękowy włącza się, gdy zostanie wykryta nieprawidłowość
Gniazdo 12 V
SILNIK |
|
Typ |
Chłodzony cieczą, 4-suwowy, 24-zaworowy, 6-cylindrowy SOHC, typu bokser |
Pojemność skokowa |
1833 cm3 |
Średnica x skok tłoka |
73 mm x 73 mm |
Stopień sprężania |
10.5:1 |
Moc maksymalna |
126 KM (93 kW) przy 5500 obr/min |
Maks. moment obrotowy |
170 Nm przy 4500 obr/min |
Poziom hałasu stacjonarnego dB (A) |
89 db (A) |
Prędkość maksymalna |
180 km/h |
Pojemność układu smarowania |
5,6 l (DCT) |
Rozrusznik |
Zintegrowany z alternatorem (ISG) |
SYSTEM PALIWOWY |
|
Zasilanie |
PGM-FI elektroniczny wtrysk paliwa |
Pojemność zbiornika paliwa |
21 l |
Emisja CO2 (WMTC) |
124 g/km |
Zużycie paliwa |
5.4 l |
SYSTEM ELEKTRYCZNY |
|
Typ akumulatora |
|
Pojemność akumulatora |
12V 21.Ah (20HR) |
UKŁAD PRZENIESIENIA NAPĘDU |
|
Typ sprzęgła |
2x mokre sprzęgło wielopłytkowe |
Typ skrzyni biegów |
DCT: 7 biegów do przodu i bieg wsteczny |
Przełożenie końcowe |
Wał zamknięty |
RAMA |
|
Typ ramy |
Aluminum die-cast, twin tube |
PODWOZIE |
|
Wymiary (dł x szer x wys) |
2,615 mm x 905 mm x 1,430 mm |
Rozstaw osi |
1,695 mm |
Kąt pochylenia kolumny |
30.5° |
Wyprzedzenie |
109 mm |
Wysokość siedziska |
745 mm |
Prześwit |
130 mm |
Masa własna (z płynami) |
393 kg |
Promień skrętu |
3.4 m |
ZAWIESZENIE |
|
Zawieszenie przód |
Konstrukcja z podwójnym wahaczem |
Zawieszenie tył |
Pro Link z elektroniczną regulacją napięcia wstępnego sprężyny |
Przód |
Konstrukcja z podwójnym wahaczem |
Tył |
Pro Link |
KOŁA |
|
Koła przednie |
18M/C x MT3.50 |
Koła tylne |
16M/C x MT6.00 |
Opony przód |
130/70R18 M/C 63H |
Opony tył |
200/55R16 M/C 77H |
HAMULCE |
|
Typ systemu ABS |
Elektronicznie sterowany kombinowany system ABS |
Hamulce przód |
Podwójne pływające tarcze 320 mm x 4,5 mm, 6-tłoczkowe zaciski, klocki ze spieku metali |
Hamulce tył |
Wentylowana tarcza hamulcowa 316 mm x 11 mm, 3-tłoczkowy zacisk, klocki ze spieku metali |
PRZYRZĄDY I ELEKTRYKA |
|
Przyrządy |
7-calowy ekran TFT |
Reflektor |
LED |
Światło tylne |
LED |
Łączność |
Bluetooth Audio i Apple CarPlay / Android Auto Bezprzewodowy |
USB |
Tak |
Gniazdo 12V |
Opcjonalne |
Automatyczne wyłączanie kierunkowskazów |
Tak |
System bezpieczeństwa |
HISS |
Tempomat |
Yes |
Tryby jazdy |
Tour, Sport, Econ i Rain |
HSTC |
Tak |
Dodatkowe funkcje Podgrzewane przednie i tylne siedzenia, podgrzewane MANETKI, elektronicznie regulowana szyba, funkcja zatrzymania na biegu jałowym, Smart Key, system kontroli ciśnienia w oponach, światła przeciwmgielne, poduszka powietrzna, asystent ruszania pod górę |
źródło: Honda Polska. Niniejsza informacja jest aktualna na dzień publikacji. Specyfikacja techniczna opisywanych modeli, akcesoriów oraz usług może ulec zmianie. Niektóre modele, elementy wyposażenia, akcesoria oraz usługi i funkcje mogą być dostępne i działać tylko w wybranych krajach lub wyłącznie za dodatkową opłatą.
HONDA | Super Cub – model stworzony w 1958 roku i wyprodukowany w ponad 100 milionach egzemplarzy – kontynuuje swoją historię
HONDA | kieszonkowy motocykl Hondy jest gotowy do dostarczania frajdy z jazdy w 2025 roku