ALFA ROMEO GP TIPO 159 ALFETTA NA GRAND PRIX F1 W WIELKIEJ BRYTANII

Tuż przed rozpoczęciem zaplanowanego na najbliższy weekend Grand Prix w Wielkiej Brytanii, odbędzie się tradycyjna parada kierowców. Poprowadzi  ja legendarna Alfa Romeo GP Tipo 159 „Alfetta", będąca kolejną odsłoną modelu 158, którą Nino Farina wygrał pierwszy Grand Prix w historii F1 (Silverstone, 13 maja 1950). W niedzielę, na brytyjskim torze za jej kierownicą zasiądzie Kimi Räikkönen z zespołu Alfa Romeo Racing Team. 

-

AR ALFETTA

-

Po II wojnie światowej wyścigi startowały z trudem, a jednak wiele marek walczyło już o Grand Prix, jedną z nich była Alfa Romeo, z Tipo 158 „Alfetta". Samochody zostały wyprodukowane w 1938 roku i dosłownie „przeżyły" ten konflikt zbrojny ukryte w gospodarstwie pod stertą drewna. Silnik był innowacyjną, ośmiocylindrową konstrukcją ze stopu lekkiego, z dwukomorowym zaworem i sprężarką Rootsa. Skrzynia biegów była wbudowana w mechanizm różnicowy i zamontowana na tylnej osi. Moc pierwszej wersji wynosiła 195 KM.

Alfa osiągnęła prawdziwą przewagę w 1947 i 1948 roku, dzięki nieustannemu rozwojowi samochodów. W 1949 roku Alfa Romeo wycofała się z wyścigów GP i przygotowywała się do sezonu 1950, kiedy to zaplanowano rozpoczęcie pierwszych Mistrzostw Świata w Formuły 1. Moc wzrosła do 350 KM przy 8500 obr./min, a  prędkość maksymalna 290 km/h. Pierwszy wyścig odbył się na Silverstone: obok Fariny, Fangio i Fagioliego (pieszczotliwie nazywanego zespołem trzech „F") czwarty samochód został powierzony Reg Parnellemu, który zajął trzecie miejsce, za Fagiolim i zwycięzcą Fariną. Podczas 11 wyścigów odniesiono 11 zwycięstw, a Nino Farina wygrał 1. Mistrzostwa Świata F1, plasując się przed swoimi kolegami z drużyny, Fangio i Fagiolim.

-

-

W sezonie 1951 Alfa Romeo zdecydowała się wystartować z kolejną wersją modelu 158. Samochód przeszedł tak radykalną zmianę, że otrzymał nową nazwę: GP Tipo 159. Jednostka napędowa osiągnęła moc 425 KM przy 9300 obr./min., a maksymalna prędkość przekraczała nawet 300 km/h. Napęd i hamulce zostały odpowiednio udoskonalone. Przed ostatnim wyścigiem Farina wygrała dwa wyścigi, a Fangio trzy. Po zwycięstwie w GP Hiszpanii, Argentyńczyk został ukoronowany na Mistrza Świata. W sezonie 1952 roku, Alfa Romeo postanowiła wycofać się z wyścigów GP.

1951 GP TIPO 159 „ALFETTA" - SPECYFIKACJA 

Silnik: ośmiocylindrowy, rzędowy, podwójny blok i stałe głowice ze stopu metali lekkich, dwa zawory na cylinder, DOHC (z dwoma wałkami rozrządu w głowicy). Potrójny zestaw gaźników, dwie dwustopniowe sprężarki. 1479 cm3(58 x 70 mm). 425 KM przy 9300 obr./ min.
Zawieszenie: przednie, niezależne, wahacze, resor poprzeczny, amortyzatory hydrauliczne i cierne. Tylne, niezależne, oś De Dion, wahacze, resor poprzeczny, amortyzatory hydrauliczne i cierne.
Masa: 710 kg
Maksymalna prędkość: 305 km / h
Ilość wyprodukowanych samochodów: 4 (zmodyfikowane Tipo 158)

-

___
źródło: Alfa Romeo Polska

Czytaj więcej o marce Alfa Romeo

Alfa Romeo prezentuje nową serię specjalną INTENSA
Alfa Romeo prezentuje nową serię specjalną INTENSA

Alfa Romeo | Nowa seria specjalna Intensa jest dostępna na wszystkich modelach Alfy Romeo i oddaje hołd tożsamości marki poprzez ekskluzywne elementy i wykończenia, które w połączeniu z najlepszymi rozwiązaniami technologicznymi zapewniają wyjątkowe i emocjonujące wrażenia z jazdy.

Alfa Romeo ujawnia szczegóły innowacyjnego systemu Q4, projektu opartego na wydajności
Alfa Romeo ujawnia szczegóły innowacyjnego systemu Q4, projektu opartego na wydajności

Alfa Romeo | Właśnie zakończyły się międzynarodowe testy prasowe modelu Junior Ibrida Q4 – wersji z napędem na wszystkie koła, która zapewnia ekstremalną kontrolę i wysokie osiągi w każdych warunkach, bez kompromisów w zakresie masy i efektywności

Innowacyjna technologia Q4 debiutuje w Alfie Junior, teraz z najszerszą gamą w segmencie
Innowacyjna technologia Q4 debiutuje w Alfie Junior, teraz z najszerszą gamą w segmencie

Alfa Romeo | Junior Ibrida Q4 dodatkowo uzupełnia gamę nowego modelu, który jest już dostępny w sprzedaży w 38 krajach. W zaledwie kilka miesięcy od swojej premiery klienci złożyli już ponad 27 000 zamówień na całym świecie, z czego znaczącą część, aż 19% stanowi wersja z napędem elektrycznym (BEV).

Najnowsze oferty

Alfa Romeo Junior IBRIDA 1.2 136KM MHEV eDCT6 biały Sempione + czarny dach
  • Model: Junior
  • Typ nadwozia: SUV
  • Przebieg: 5 km
  • Skrzynia biegów: Automatyczna
  • Rodzaj paliwa: Hybryda
  • Rok produkcji: 2025
Alfa Romeo Junior Ibrida 1.2 136 KM MHEV
  • Model: Junior
  • Typ nadwozia: Hatchback
  • Przebieg: 5 km
  • Skrzynia biegów: Automatyczna
  • Rodzaj paliwa: Hybryda
  • Rok produkcji: 2025
Alfa Romeo Stelvio Tributo Italiano 2.0 GME 280km AT8 AWD
  • Model: Stelvio
  • Typ nadwozia: SUV
  • Przebieg: 5 km
  • Skrzynia biegów: Automatyczna
  • Rodzaj paliwa: Benzyna
  • Rok produkcji: 2025

Odwiedź nasze salony