Posiadanie haka holowniczego to prawdziwa wygoda. Dzięki niemu bez trudu przetransportujemy rowery, wyjedziemy na urlop z przyczepą kempingową czy ułatwimy sobie przeprowadzkę. Hak holowniczy przydaje się także w sytuacjach kryzysowych. Na rynku dostępne są różne rodzaje haków. Jak wybrać odpowiedni? Jak go zamontować po zakupie? Podpowiadamy.
Hak holowniczy i jego budowa
Aby wiedzieć, jak wybrać idealny hak do naszego auta, powinniśmy znać jego budowę. Podstawowy element standardowego modelu to belka mocująca z przyspawanymi na jej zakończeniach kształtownikami. Jej przekrój jest okrągły, prostokątny lub kwadratowy. Montaż haka holowniczego do podwozia samochodu odbywa się przy użyciu śrub. Poza służącymi do umocowania haka kształtownikami, belka wyposażona jest także w mocowanie dla kuli. Inne niezbędne elementy haka holowniczego to gniazdo elektryczne z klapką, tabliczka znamionowa i wykonane z tworzywa sztucznego kapturki ochronne. Najbardziej popularne rodzaje haków to:
- z automatycznie odpinaną kulą
- z półautomatycznie odpinaną kulą
- z przykręcaną przy użyciu śrub kulą
- odchylane
Jak wybrać hak holowniczy?
Jeśli zdecydowaliśmy się na montaż haka, czas wybrać się na poszukiwania odpowiedniego modelu. Wybór uzależniony jest w dużej mierze od typu auta. Liczy się nie tylko jego marka, ale też rodzaj nadwozia i wersja silnikowa. Nie istnieje uniwersalny hak holowniczy. Montaż możliwy jest tylko wtedy, gdy wybierzemy model dedykowany danemu pojazdowi. Samochody różnią się od siebie m.in. kształtem i rodzajem nadwozia, miejscem montażu koła zapasowego czy położeniem elementów układu wydechowego. Przykładowo, hak holowniczy Kia Sportage dopasowany jest do aut tej marki, nie będzie jednak odpowiedni do innych samochodów. Poza modelem pojazdu, duże znaczenie ma także rok jego produkcji i określona w dowodzie rejestracyjnym masa przyczep, jaką dane auto może holować. Musimy także wybrać gniazdko elektryczne. W grę wchodzi model 7- lub 13-pinowy, odpowiedni do ciężkich przyczep. Hak holowniczy możemy kupić przez internet lub w sklepie stacjonarnym. Nie decydujmy się jednak na używane, pochodzące z demontażu haki. Ich stan zwykle daleki jest od ideału.
Hak holowniczy – montaż w kilku prostych krokach
Wielu kierowców decyduje się na przymocowanie haka w profesjonalnym warsztacie. Usługa nie jest droga, a w przypadku aut z rozbudowana elektroniką, często niezbędna. Zarówno jednak hak holowniczy Kia Sportage, jak i inne modele można zamontować samodzielnie, przy użyciu podstawowych narzędzi. Poza hakiem potrzebna nam będzie wiązka elektryczna, którą doprowadza się do zasilającego przyczepę gniazda elektrycznego. Zanim przystąpimy do dzieła, przeczytajmy instrukcję. Montaż haka holowniczego warto zacząć od opróżnienia bagażnika i zdjęcia bocznych osłon w jego komorze. Należy też zdemontować tylny zderzak i znajdującą się pod nim osłonę podwozia. Po uniesieniu auta na podnośniku, przystępujemy do demontażu tłumika. Do podwozia przymocowujemy za pomocą śrub hak holowniczy. Montaż belki nierzadko wiąże się z koniecznością podcięcia tylnego zderzaka przy użyciu szlifierki kątowej. Po wycięciu odpowiedniego kształtu, montujemy zderzak i hak holowniczy. Teraz wystarczy już tylko przeprowadzić dedykowaną wiązkę elektryczną. Usuwamy więc zaślepkę w podwoziu i podłączamy wiązkę do zasilającej tylne oświetlenie kostki. Montaż haka holowniczego kończymy przykręceniem gniazda, podłączeniem do niego wiązki i przymocowaniem tłumika wraz z wszystkimi zdjętymi osłonami.