RENAULT EMBLEME: prawdziwe laboratorium niskoemisyjnej mobilności

W odpowiedzi na wyzwania związane ze zmianami klimatu i ochroną zasobów przemysł motoryzacyjny rozpoczął dogłębną transformację. Embleme stanowi kontynuację prac badawczych rozpoczętych w ramach projektu Scenic Vision w 2022 roku. Tym razem marka idzie o krok dalej i tworzy rodzinny samochód demonstracyjny – przestrzenny, wygodny i zaawansowany technologicznie – z rekordowo niskim poziomem emisji dwutlenku węgla.

Żaden z elementów, które przyczyniły się do tej niskoemisyjności, nie powinien być traktowany oddzielnie, ponieważ jej osiągnięcie wymagało pracy nad całym cyklem życia pojazdu („from cradle to grave” – „od kołyski aż po grób”), od ekologicznego projektowania, poprzez dobór zasobów, produkcję i użytkowanie, aż po koniec życia pojazdu.

Owocem tych działań jest opracowany przez Ampere samochód demonstracyjny Renault Embleme. Pojazd ten, pomyślany od początku do końca jako niskoemisyjny samochód rodzinny, emituje w całym cyklu życia o 90% mniej gazów cieplarnianych (CO2e) w porównaniu do referencyjnego poziomu z 2019 roku.


Każdy wybór, czy to techniczny, technologiczny, czy też stylistyczny, wynika z rygorystycznej specyfikacji mającej na celu zmniejszenie emisyjności pojazdu do minimum. Renault Embleme uwzględnia inteligentne, możliwe i opłacalne kombinacje w zakresie surowców, materiałów, produkcji, użytkowania i odzysku po zakończeniu eksploatacji.

Dzięki temu ślad węglowy produkcji komponentów zmniejszono o 70%. Użyte materiały w 50% pochodzą z recyklingu i prawie wszystkie nadają się do recyklingu po zakończeniu eksploatacji. Inżynierowie i projektanci wspólnie starali się wypracować najlepsze rozwiązania w zakresie aerodynamiki i efektywności energetycznej. W rezultacie powstało oszałamiająco eleganckie kombi typu „shooting brake” o długości 4,80 metra, w którym dużą wagę przywiązano do detali stylistycznych, nowoczesnego wnętrza i śladu węglowego.

Wnętrze samochodu wypełnione jest z jednej strony nowoczesną, poetycką atmosferą, która zachęca do podróży, a z drugiej innowacyjnymi technologiami, w tym nowym dużym ekranem panoramicznym openR, który rozciąga się na całej długości deski rozdzielczej.

Dwupaliwowy silnik elektryczny zasilany energią elektryczną i wodorem, umieszczony pod tylną podłogą, umożliwia istotne ograniczenie emisji, zarówno na krótkich, jak i długich dystansach.

Grupa Renault należy do głównych graczy w dziedzinie mobilności niskoemisyjnej. W następstwie paryskiego porozumienia klimatycznego z 2015 roku Grupa wpisała w swoją strategię zmniejszenie emisji gazów cieplarnianych (GHG) pochodzących z działalności operacyjnej i przyczynienie się do ograniczenia globalnego ocieplenia do poziomu znacznie poniżej 2°C. Aby przyczynić się do neutralności węglowej, Grupa Renault przyjęła za cel osiągnięcie zerowej emisji netto na całym świecie do 2050 roku, a przypadku swoich europejskich zakładów do roku 2040. Cel ten wspierany jest w szczególności przez Ampere – podmiot Grupy zajmujący się inteligentnymi pojazdami elektrycznymi. Renault Embleme stoi na czele tej rewolucji!

Celem projektu Renault Embleme było osiągnięcie maksymalnej dekarbonizacji poprzez zaprojektowanie samochodu, który byłby jednocześnie atrakcyjny, wydajny, rodzinny, przestronny, wygodny, zaawansowany technologicznie i wszechstronny w użyciu. To więcej niż samochód koncepcyjny, to samochód demonstracyjny, na który przyjemnie jest patrzeć, którym przyjemnie się podróżuje i który przyjemnie się prowadzi – prawdziwa zachęta do wyruszenia w drogę!

Fabrice Cambolive, dyrektor generalny marki Renault

METODOLOGIA OPARTA NA ANALIZIE CYKLU ŻYCIA POJAZDU

Analiza cyklu życia (LCA) jest naukowym narzędziem umożliwiającym ilościowe określenie wpływu na środowisko, jaki wywiera samochód w całym cyklu życia („od kołyski aż po grób”) – od pozyskiwania surowców, poprzez produkcję komponentów, transport, eksploatację i utrzymanie gotowego samochodu, aż po jego utylizację. Jest to międzynarodowe narzędzie wielokryterialne stosowane przez Grupę Renault. Umożliwia w szczególności obliczenie potencjalnego wpływu na globalne ocieplenie, związanego z emisją gazów cieplarnianych przypadającą na każdy samochód, mierzoną w ekwiwalencie CO2 (CO2e). Warto zaznaczyć, że Grupa Renault jako podstawę swoich obliczeń przyjęła rzeczywiste zużycie paliwa przez swoje samochody na dystansie 200 tys. km i przez okres 15 lat.

Z analizy wynika, że emisja CO2e przez Renault Megane E-Tech electric w całym cyklu życia wynosi 25 ton. Ta liczba, o połowę niższa niż w przypadku równoważnego modelu zasilanego paliwami kopalnymi (50 ton w przypadku benzynowego Renault Captur z 2019 roku) dowodzi, że w kontekście emisji CO2e w pełni elektryczna mobilność jest bardziej przyjazna dla środowiska. W oparciu o te dane w projekcie Embleme poziom emisji CO2e w całym cyklu życia wynosi zaledwie 5 ton, co oznacza redukcję aż o 90%!

Liczba 5 ton CO2e emitowanych przez Renault Embleme „od kołyski aż po grób” jest czymś więcej niż tylko obietnicą. Została ona obliczona i skontrolowana przez niezależnych ekspertów z IFPEN (Francuski Instytut Ropy Naftowej i Nowych Źródeł Energii).

Strategia dekarbonizacji Grupy Renault (= redukcja emisji gazów cieplarnianych = redukcja śladu węglowego) uwzględnia cały cykl życia pojazdu. Emisje w tonach CO2e na pojazd są obliczane przy użyciu sprawdzonej metodologii, z uwzględnieniem każdego etapu:

1. Dostawy surowców i części

2. Produkcji pojazdu (w fabryce)

3. Użytkowania (jazdy samochodem)

4. Końca eksploatacji (recyklingu/ możliwości recyklingu pojazdu).

Dźwigniami dekarbonizacji na każdym z tych etapów są:

1. Efektywność energetyczna

2. Wykorzystanie energii ze źródeł odnawialnych

3. Gospodarka o obiegu zamkniętym.


KOMPLEKSOWY PROCES PROJEKTOWANIA EKOLOGICZNEGO  

Renault Embleme, emitujące zaledwie 5 ton CO2e „od kołyski aż po grób”, jest wynikiem ultrawydajnego procesu projektowania ekologicznego prowadzonego przez Ampere w odniesieniu do wszystkich komponentów pojazdu, od pierwszej kreski. Dążenie do zmniejszenia CO2e było wszechobecne: od projektu sylwetki, poprzez przygotowanie materiałów wewnętrznych, aż po układ napędowy. Dzięki nowoczesnym i wydajnym narzędziom projektanci i inżynierowie maksymalnie przesunęli granicę innowacyjności.

Renault Embleme wychodzi naprzeciw wyzwaniom dekarbonizacji. Skupia w sobie rozwiązania inżynieryjne i innowacje popychające samochody projektowane i produkowane przez Grupę Renault w kierunku zerowej emisji dwutlenku węgla netto. Jest ucieleśnieniem niskoemisyjnej i przyjaznej dla zasobów mobilności, przemyślanej w sposób kompleksowy – od projektu aż do wycofania z eksploatacji – ekosystemowy i zespołowy, z naszymi partnerami i dostawcami w całym łańcuchu wartości. Oprócz tego, że daje pojęcie o przyszłych sylwetkach samochodów, wyposażony jest w technologie opracowane przez Ampere, które będą stopniowo wprowadzane w następnych generacjach pojazdów.

Cléa Martinet, dyrektorka ds. zrównoważonego rozwoju, Grupa Renault

Masa – ważkie kryterium

Masa samochodu wpływa na wytwarzanie emisji na wielu etapach: w trakcie wydobywania surowców, produkcji samochodu, jego transportu, eksploatacji (ponieważ cięższy samochód zużywa więcej energii do poruszania się) i w końcu podczas recyklingu. Aby ograniczyć masę pojazdu do minimum (1800 kg), projektanci Renault Embleme starali się odjąć każdy kilogram, bez uszczerbku dla jakości, komfortu i bezpieczeństwa.

Zmniejszenie o 70% śladu węglowego w produkcji materiałów

W przemyśle motoryzacyjnym za 90% generowanego śladu węglowego odpowiada siedem surowców i komponentów. Są to akumulator, stal, aluminium, polimery, komponenty elektroniczne, opony, ogniwo paliwowe i zbiornik ogniwa paliwowego.

Współpraca z partnerami przemysłowymi, takimi jak AKWEL, Autoneum, ArcelorMittal, CEA (Komisariat Energii Jądrowej), Constellium, Dicastal, Forvia, Forvia / Hella, Michelin, OPmobility, STMicroelectronics, Valeo i Verkor, na etapie projektowania ekologicznego Renault Embleme, umożliwiła optymalizację wyboru i różnorodności zastosowanych materiałów od samego początku projektu.

Wszystkie elementy pojazdu zostały skrupulatnie zdefiniowane na podstawie wyśrubowanych specyfikacji w celu ograniczenia o 70% śladu węglowego wygenerowanego podczas produkcji zastosowanych materiałów (stali, aluminium, tworzyw sztucznych, opon, elektroniki itp.).

Wspólny projekt całego ekosystemu motoryzacyjnego

Wraz z Renault i Ampere w projekcie uczestniczyło ponad 20 partnerów, ekspertów w swoich dziedzinach, z których każdy dołożył swoją cegiełkę w postaci technologii lub fachowej wiedzy, w celu osiągnięcia optymalnej dekarbonizacji, bez uszczerbku dla wartości lub jakości. Każdy z nich wykorzystał swoje innowacje i poszukiwał najbardziej odpowiednich rozwiązań w zakresie efektywności energetycznej, takich jak niskoemisyjne źródła energii czy działanie w obiegu zamkniętym, w celu osiągnięcia jak najwyższego poziomu dekarbonizacji:

Klamki drzwiowe – AKWEL

„Czułe” klamki drzwiowe zostały zaprojektowane zgodnie z zasadami projektowania ekologicznego. Ich zoptymalizowana konstrukcja, bardzo korzystnie wpływająca na aerodynamikę, zmniejszyła całkowitą masę gotowego produktu o 60%. Uproszczenie mechanizmu umożliwiło rezygnację z 50 komponentów, a przy tym czas reakcji na impuls otwarcia kształtuje się na poziomie 0,1 sekundy.

Poszczególne części, wykonane z jednego materiału, złożone są w 65% z materiałów pochodzących z recyklingu, co przyczynia się do redukcji emisji dwutlenku węgla o 88%.

AKWEL zaprojektował również elektryczny system otwierania pokrywy silnika.

Elementy nadwozia – ArcelorMittal

Dzięki zastosowaniu zaawansowanej stali o wysokiej wytrzymałości (AHSS) i stali tłoczonej na gorąco (PHS) ArcelorMittal zmniejszył ciężar stali potrzebnej do produkcji surowego nadwozia (BiW) o 8%, a tym samym poprawił efektywność energetyczną i ślad węglowy. Zastosowana m.in. w ramie drzwi (słupek B) stal ArcelorMittal XCarb® pochodzi z recyklingu i źródeł odnawialnych i jest wytwarzana w dużej mierze (co najmniej 75%) w obiegu zamkniętym oraz w 100% z odnawialnej energii elektrycznej, co umożliwia redukcję emisji CO2e o 69%. ArcelorMittal planuje osiągnąć neutralność węglową do roku 2050 dzięki połączeniu technologii takich jak bezpośrednia redukcja żelaza czy wykorzystanie gazu ziemnego i zielonego wodoru.

Jednomateriałowa izolacja termiczna i akustyczna – Autoneum

Na potrzeby Embleme Autoneum zaprojektowało 32 części wewnętrzne i zewnętrzne o właściwościach termicznych i/lub akustycznych, takie jak owiewki pod nadwoziem, dywaniki, pokrycie bagażnika, części akustyczne, absorbery komory silnika i przedni schowek. Części te zostały wykonane z jednomateriałowych włókien poliestrowych, które są niezwykle lekkie i ułatwiają stuprocentowy recykling. Podczas produkcji zmaksymalizowano wykorzystanie odnawialnej energii elektrycznej i recykling ścinków. Dzięki zmniejszeniu masy (o 25%), dużej zawartości materiałów pochodzących z recyklingu, bezodpadowemu procesowi produkcji i wysokiej możliwości recyklingu materiałów po zakończeniu ich eksploatacji Autoneum udało się zmniejszyć ogólny ślad węglowy swoich komponentów o 70%.

Drzwi aluminiowe – Constellium

Kluczową zaletą aluminium jest to, że można je poddawać recyklingowi nieskończoną liczbę razy bez uszczerbku dla jego właściwości. Wytwarzanie aluminium z odzysku na potrzeby produkcji nadwozi samochodowych wymaga bardzo niewielkiej ilości energii – zaledwie 5% tej potrzebnej do wytworzenia metalu pierwotnego – i generuje niewielkie ilości CO2e.

Do produkcji drzwi Constellium wykorzystało aluminium pierwotne, wytwarzane w procesie elektrolizy przy użyciu niskoemisyjnej energii elektrycznej oraz aluminium z recyklingu, uzyskiwane w obiegu zamkniętym. W ten sposób wykazano możliwość długotrwałego wykorzystania aluminium w obiegu zamkniętym na potrzeby produkcji samochodów.


Felgi aluminiowe – Dicastal

Felgi Renault Embleme zostały zaprojektowane w sposób ekologiczny, a ich konstrukcja zbliżona jest do koła pełnego, odznaczającego się szczególnie dobrą aerodynamiką. Są smukłe i bardzo lekkie (koło 16,5 kg i dodatek 0,88 kg). Wykonane są z aluminium pochodzącego w 70% z gospodarki o obiegu zamkniętym. Ich produkcja generuje zaledwie 195 kg CO2e.

Wnętrze – Forvia

Tapicerka firmy Forvia, w szczególności na desce rozdzielczej, została wykonana z materiałów pochodzących z recyklingu lub naturalnych, takich jak len i ananas, które pochłaniają i magazynują dwutlenek węgla.

Strefy kontaktu na panelach drzwi i konsoli środkowej pokryte są skórą wykonaną z włókien ananasa, lżejszą i bardziej wytrzymałą alternatywą dla skóry zwierzęcej.

Deska rozdzielcza pokryta jest lnem produkowanym w Normandii (Francja). Dzięki temu innowacyjnemu procesowi zastosowany materiał, prezentujący wysokie walory estetyczne, zyskał właściwości strukturalne. Udało się również całkowicie wyeliminować odpady materiałowe.

Zoptymalizowano także proces montażu płatów drzwiowych i listwy ozdobnej na desce rozdzielczej poprzez wykorzystanie innowacyjnych rozwiązań, bez spawania i klejenia, ułatwiających recykling.

Tradycyjne elementy sterujące zostały zastąpione technologią „Shy Tech”, czyli przyciskami ukrytymi pod powierzchnią (podnośniki szyb, ekran centralny), co wzmocniło minimalistyczny design i trwałość.

Reflektory – Forvia Hella

Reflektory opracowane przez Forvia Hella pozwalają na obniżenie o połowę emisji CO2e w całym cyklu życia samochodu w porównaniu do reflektorów konwencjonalnych dzięki zastosowaniu soczewek Fresnela, których produkcja wymaga o 80% mniej materiałów. Zoptymalizowany projekt, zastosowanie innowacyjnych procesów wtryskowych oraz wykorzystanie materiałów pochodzących z recyklingu i surowców biologicznych odpowiadają za połowę redukcji śladu węglowego. Od końca 2025 roku 30% tej redukcji będzie uzyskiwane dzięki wytwarzaniu produktu w zakładach neutralnych pod względem emisji dwutlenku węgla. Z kolei adaptacyjna kontrola natężenia światła zmniejsza zużycie energii w centrach miast o 60%.

Opony – Michelin

Opony odgrywają kluczową rolę w projekcie niskoemisyjnego pojazdu, ponieważ odpowiadają za około 20% zużycia energii przez pojazd. Embleme zostało zaprezentowane na targach motoryzacyjnych w Paryżu ze zoptymalizowanymi oponami MICHELIN Primacy, zaprojektowanymi specjalnie dla tego modelu w rozmiarze 215/45-R22. Zoptymalizowane pod kątem aerodynamiki opony Michelin po raz kolejny przesuwają granice oporu toczenia. Opór toczenia opon Slimline wynosi, bez uszczerbku dla pozostałych parametrów, 4,5 kg/T. Dla porównania w przypadku opon konwencjonalnych jest to 5,5 kg/T. Analiza cyklu życia wykazała, że do 2035 roku innowacja ta poprawi trwałość pojazdów o 55% i zmniejszy ślad węglowy opon o ponad 40%.

Zbiornik wodoru – OP Mobility

Aby ograniczyć masę pojazdu i jego ślad węglowy, zbiornik wodoru jest produkowany z włókien węglowych, z wykorzystaniem energii niskoemisyjnej.

Komponenty elektroniczne – STMicroelectronics

W falowniku trakcyjnym, który przekształca energię z akumulatora trakcyjnego na energię do zasilania silnika Embleme, wykorzystano technologię opartą na węgliku krzemu (SiC) firmy STMicroelectronics. Innowacyjna technologia SiC jest uzupełnieniem krzemu pierwiastkowego w elektronice mocy, która jest niezbędna do sterowania przepływem energii, zasięgiem i ładowaniem akumulatora. Węglik krzemu jest bardziej wytrzymały niż krzem w wysokowydajnych pojazdach elektrycznych i bardziej przyjazny dla środowiska, ponieważ ogranicza straty energii, obsługuje wyższe poziomy mocy i napięcia oraz zapewnia lepszą wydajność energetyczną i termiczną. Do 2030 roku firma STMicroelectronics zamierza zmniejszyć emisję CO2e z falownika trakcyjnego o ok. 80% w całym okresie eksploatacji względem Renault Megane z 2018 roku. Cel ten wynika z planu osiągnięcia neutralności węglowej przyjętego przez STMicroelectronics, obejmującego wszystkie emisje pośrednie i bezpośrednie oraz transport produktów, a także z planu dojścia do poziomu 100% wykorzystania odnawialnych źródeł energii elektrycznej do 2027 roku. Innowacyjne konstrukcje półprzewodników umożliwią również ograniczenie emisji CO2e na etapie produkcji i użytkowania.

Kompletny system wycieraczek – Valeo

Firma Valeo opracowała innowacyjny system wycieraczek składający się z silnika bezszczotkowego, wycieraczek Nanojet AquaBlade™ i części polimerowych drukowanych w technologii 3D, umożliwiający całkowitą redukcję emisji CO2e o 60%. Nanojet AquaBlade™ pozwala zmniejszyć emisje CO2e o około 60% dzięki wykonaniu z materiałów pochodzących z recyklingu i wykorzystaniu technologii Nanojet, która charakteryzuje się większą liczbą dysz wzdłuż pióra, o mniejszej średnicy niż w klasycznej wersji AquaBlade™.

Konstrukcja zapewnia lepszą wydajność i umożliwia zachowanie tej samej jakości wycierania przy mniejszej liczbie cykli. Wymaga dzięki temu mniejszej ilości płynu, co przekłada się na mniejszy rozmiar i wagę zbiornika.

Drukowane w 3D części polimerowe zmniejszają emisje CO2e o 50%, a lżejszy i bardziej wydajny silnik bezszczotkowy o 70%.

Akumulator elektryczny – Verkor

Zaprojektowany przez Verkor akumulator elektryczny, który ma wejść do produkcji przed 2035 rokiem, zapewnia większą o 72% redukcję emisji dwutlenku węgla w porównaniu z równoważnym akumulatorem konwencjonalnym. Wyniki te osiągnięto dzięki zoptymalizowanym procesom produkcyjnym, wytwarzaniu w fabryce zasilanej niskoemisyjną energią elektryczną, współpracy z lokalnymi dostawcami i optymalizacji recyklingu odpadów i akumulatorów po zakończeniu ich eksploatacji.

Innowacyjny proces produkcji tkanin obiciowych

Siedzenia pokryte są tkanym poliestrem, a podłogi poliestrem formowanym termicznie. Wszystkie kolory tkanego poliestru, pochodzącego w 100% z recyklingu i nadającego się do dalszego recyklingu, pokrywającego dużą część wnętrza Renault Embleme, są uzyskiwane poprzez tkanie nici w zaledwie czterech kolorach (cyjan, magenta, żółty i czarny). Proces ten, znany jako „synteza addytywna”, nie wymaga barwników, generuje mniej CO2e i pozwala uzyskać do 62 odcieni kolorów.

W ramach prac nad Embleme chcieliśmy pchnąć ekosystem przemysłu motoryzacyjnego w kierunku bardziej zrównoważonej mobilności. Model, będący prawdziwym laboratorium dekarbonizacji, został zaprojektowany do jazdy bez żadnych kompromisów i gwarantuje najwyższy poziom komfortu, bezpieczeństwa czy technologii mobilnych. Jest owocem eksploracyjnego, horyzontalnego i zespołowego podejścia. Dzięki współpracy Grupy Renault z 20 partnerami, ekspertami w swoich dziedzinach, niczym niehamowana innowacyjność pozwoliła nam osiągnąć ambitny cel dekarbonizacji, który wyznaczyliśmy sobie na początku projektu.


Pascal Tribotté, kierownik projektu Renault Embleme

DEKARBONIZACJA BEZ KOMPROMISÓW I BEZ USZCZERBKU DLA JAKOŚCI

RODZINNY, BEZPIECZNY I ZAAWANSOWANY TECHNOLOGICZNE SAMOCHÓD, KTÓRY ZAPEWNIA PEŁNIĘ ŻYCIA

Celem projektu Renault Embleme było osiągnięcie maksymalnej dekarbonizacji i stworzenie atrakcyjnego, rodzinnego, przestrzennego, komfortowego, zaawansowanego technologicznie i wszechstronnego samochodu. To więcej niż samochód koncepcyjny: to jeżdżący samochód demonstracyjny, na który przyjemnie się patrzy, w którym przyjemnie się siedzi i który przyjemnie się prowadzi. Prawdziwe zaproszenie do podróży!

Eleganckie, płynne linie

Opływowe linie nadwozia Renault Embleme w elegancki sposób łączą typowy dla kombi, szeroki rozstaw osi (2,90 m) z niewielką wysokością (1,52 m) i bardzo niską linią dachu, charakterystycznymi dla coupé. Stylistyka typu „shooting brake” Renault Embleme jest uwydatniona przez zielony kolor nadwozia z efektem dichroicznym: odcień różni się w zależności od kąta patrzenia i padania światła.

Długość 4,80 m pozwala wygodnie wyruszyć w rodzinną podróż wraz z pasażerami i bagażem, a to dzięki tylnemu i przedniemu bagażnikowi o pojemności odpowiednio 556 l i 74 l. Stanowi również potwierdzenie, że Renault wiąże swoją przyszłość z innowacjami w segmentach C i wyższych,

zgodnie ze strategią marki ukierunkowaną na generowanie wartości.

Sygnatura świetlna, która jest owocem poszukiwań stylistycznych inspirowanych nowym, wyrazistym logo Renault, nadaje modelowi „techniczny”, a jednocześnie charakterystyczny wygląd.

Zoptymalizowana dynamika jak w Formule 1

Renault Embleme uosabia zmianę podejścia w projektowaniu samochodu w kierunku spojrzenia holistycznego. Zewnętrzny wygląd samochodu łączy w sobie sportowy charakter, elegancję i emocje zamknięte w zmysłowych kształtach i wyrazistych, graficznych liniach nadwozia, sugerujących jednocześnie zaawansowanie technologiczne modelu. To wszystko czyni Renault Embleme przedmiotem pożądania. Stylistyka jest również efektem drobiazgowej optymalizacji aerodynamiki. Podobnie jak masa pojazdu, aerodynamika to jeden z kluczowych czynników wpływających na wydajność samochodu elektrycznego.

Projekt głównych linii i poszczególnych elementów nadwozia został podporządkowany idei optymizacji oporu powietrza i kontroli strumieni powietrza. Udało się osiągnąć ten cel bez zmniejszenia przestrzeni wewnątrz samochodu.

Współczynnik oporu powietrza (Cx) został starannie dopracowany dzięki technologii cyfrowego bliźniaka i zaawansowanym narzędziom do symulacji cyfrowej udostępnionym przez stajnię BWT Alpine F1 Team. W ramach owocnej współpracy z zespołami Renault i Ampere próby wykonane w cyfrowym tunelu aerodynamicznym umożliwiły optymalizację pasywnego i aktywnego aspektu aerodynamiki w rekordowym czasie, bez konieczności budowania modelu.

Jeszcze przed fizycznym powstaniem samochodu inżynierowie mogli się przekonać, że ma on doskonałe parametry oporu powietrza ze współczynnikiem sCx o wartości 0,60 i Cx wynoszącym 0,25. To cenna oszczędność czasu i ograniczenie emisji CO2e.

Aby nadać płynność liniom nadwozia, Renault Embleme zostało pozbawione bocznych lusterek, które zastąpiono dwiema kamerami zintegrowanymi z nadkolami, gdzie powodują najmniej zawirowań strug powietrza. Wycieraczki zostały schowane pod maską, a klamki drzwiowe reagujące na dotyk („e latch”) są zlicowane z karoserią.

Model Embleme został zaprojektowany jako samochód do codziennego użytku. Aktywne elementy aerodynamiczne wpisują się w te założenia poprzez łączenie dyskrecji i wydajności.

• Listewki w dolnej części przedniego zderzaka otwierają się lub zamykają w zależności od potrzeby chłodzenia podzespołów.

• Płaska podłoga, zapożyczona z Formuły 1, została wyposażona w umieszczony pod tylnym zderzakiem i obracający się wokół osi poziomej pod kątem 5° aktywny dyfuzor, który wysuwa się, aby wyrównać górny i dolny przepływ powietrza oraz zmniejszyć opór aerodynamiczny.

• Opony typu „tall and narrow” w rozmiarze 22 cali mają niski opór toczenia.

Wystrój wnętrza zapraszający do podróży

Układ i wykończenie kabiny Renault Embleme przenosi pasażerów poza szarą codzienność oraz zaprasza do podróży i dosłownie, i w przenośni.

Kolorowa tkanina, pokrywająca górną część płatów drzwi i oparcia tylnej kanapy, tworzy graficzną całość, która przedstawia rozległe krajobrazy naturalne i miejskie przestrzenie. Rozmyte i wyraźnie zarysowane wzory współgrają ze sobą, co wywołuje wrażenie, że powstające pejzaże można pokonywać jak rzeczywiste obrazy przesuwające się za oknami.

Wnętrze o poetyckim charakterze zostało także ozdobione słowami i tekstami, takimi jak hasło „otwarty umysł” na klamkach czy wyraz „podróż” na obszyciu kieszeni w oparciach foteli, których kształt nawiązuje do formy plecaka turystycznego.

Dla projektantów, którzy stworzyli tę koncepcję, motyw podróży stanowi także zaproszenie do metaforycznego przeniesienia się w przyszłość w nawiązaniu do idei „wizji przyszłości” Embleme.

Embleme to w istocie samochód zapewniający pełnię życia. Na tylnej kanapie komfortowo może podróżować trzech pasażerów, tym bardziej, że oparcie środkowego miejsca jest odchylane. Środkowe siedzenie, cofnięte w stosunku do reszty kanapy, zapewnia pasażerowi wygodę na wysokości ramion, a także panoramiczny widok kabiny i drogi. W konstrukcji przedniej konsoli środkowej przewidziano przestrzeń na stopy, co sprawia, że pasażer siedzący z tyłu na środku może wygodnie wyciągnąć nogi. Kiedy boczne siedzenia są puste, dwa podłokietniki mogą zostać schowane w oparciu, aby jeszcze bardziej zwiększyć wygodę pasażera siedzącego na środkowym miejscu.

Całkowicie nowy, immersyjny system audio z 14 głośnikami, zamontowany w samochodzie demonstracyjnym Renault Embleme, na nowo definiuje emocje płynące z utworów muzycznych dzięki wyjątkowej konfiguracji stworzonej przez Jeana-Michela Jarre’a. Głośniki średniotonowe, umieszczone w górnej części drzwi, zapewniają zawsze naturalne i wyraźne dźwięki. Ekskluzywny subwoofer w konsoli środkowej gwarantuje mocne brzmienie o prawdziwej głębi. Natomiast zagłówki z głośnikami, zwieńczenie całości, dają efekt otulenia dźwiękiem.

W celu zmniejszenia śladu węglowego bez rezygnacji z jakości dźwięku, wszystkie elementy zostały starannie zaprojektowane i wybrane, tak aby ograniczyć ich liczbę, wagę oraz poziom emisji gazów cieplarnianych.

Zaawansowana technologicznie kabina

Renault Embleme ucieleśnia wizję przyszłości Ampere, w której technologia i innowacja mają swoje miejsce pod warunkiem, że są użyteczne, realistyczne i ludzkie. Zasada ta dotyczy szczególnie nowego kokpitu, umieszczonego z przodu pojazdu, przed kierowcą i pasażerem.

Elegancki, zakrzywiony ekran panoramiczny openR rozciąga się na całej długości deski rozdzielczej. Ma wymiary 1,2 m długości i 12 cm wysokości (wyświetlacz o rozdzielczości 8K i przekątnej 48 cali) , dzięki czemu zapewnia wyjątkowe wrażenia multimedialne i umożliwia zarówno kierowcy, jak i pasażerowi dostęp do wspólnych, a jednocześnie spersonalizowanych informacji.

Korzystanie z funkcji systemu multimedialnego jest wyjątkowo intuicyjne. System obsługuje się za pośrednictwem drugiego ekranu dotykowego, umieszczonego na konsoli środkowej, oraz za pomocą pokrętła i uzupełniających je kilku przycisków na kierownicy.

Rozwiązania technologiczne w Renault Embleme, takie jak na przykład sterowanie cyfrowe i głosowe, przyczyniły się do zmniejszenia liczby komponentów. Chociaż technologia w pojeździe jest wszechobecna, jej estetyka wpisuje się w dyskretny nurt „SHY TECH”. Środkowy ekran, współtworzący atmosferę ukojenia, która zachęca do podróży, jest stonowany i pokryty matową folią, podczas gdy przyciski i dotykowe panele na drzwiach zostały wykończone tkaniną. Wszystkie elementy zostały umieszczone dokładnie tam, gdzie potrzebują ich pasażerowie i gdzie dłoń kieruje się spontanicznie.

Ponadto każde urządzenie, podobnie jak i ekrany, jest energooszczędne dzięki automatycznej dezaktywacji diod LED w czarnych strefach wyświetlacza i jego miejscowemu przyciemnianiu. Funkcja ta nosi nazwę local dimming i przyczynia się do większej dekarbonizacji użytkowania. Również w duchu oszczędności zasobów rozdział między fizycznymi i cyfrowymi przyciskami sterowania został idealnie wyważony, co umożliwiło maksymalne ograniczenie ich liczby. Jeśli chodzi o ręczną regulację ustawień, pokrętło zintegrowane z interaktywnym panelem świeci tylko wtedy, kiedy zbliża się do niego dłoń.

DEKARBONIZACJA W CENTRUM UWAGI

W 100% elektryczny napęd, pozwalający połączyć wszechstronność i dekarbonizację

Jak pokazuje analiza cyklu życia, samochód elektryczny emituje dwukrotnie mniej dwutlenku węgla niż samochód spalinowy o podobnych parametrach. W kwestii mniej emisyjnej mobilności samochód elektryczny wydaje się obecnie oczywistym wyborem.

W ostatnich latach dokonano wielkich postępów w zakresie gęstości energetycznej akumulatorów w pełni elektrycznych samochodów, ale to wciąż niewystarczające, aby dorównać samochodom z silnikami spalinowymi pod względem zasięgu i czasu trwania jazdy. Z tego względu inżynierowe pracujący nad Embleme sprawdzili również możliwości, jakie daje napęd wodorowy. Wodór jest bezzapachowym, bezbarwnym i nieżrącym gazem, który może wytwarzać energię elektryczną w wyniku spalania w silniku spalinowym lub utleniania w ogniwie paliwowym, w wyniku czego wytwarzana jest jedynie woda. Magazynowanie i produkcja wodoru są pod kontrolą, a pompa wodorowa napełnia się szybko, bo o kilogram na minutę (a wkrótce jeszcze szybciej).

Zestawienie ogniwa paliwowego z akumulatorem, jeśli mają równoważną moc wystarczającą do utrzymania samochodu w ruchu, umożliwia połączenie zalet obu tych technologii i zapewnienie większego zasięgu.

Aby pokonać taką samą liczbę kilometrów, elektryczny silnik zasilany z dwóch źródeł energii w Renault Embleme korzysta z akumulatora dwukrotnie mniejszego od akumulatora o dużym zasięgu, montowanego obecnie w samochodach elektrycznych. Takie rozwiązanie technologiczne umożliwia zmniejszenie emisji CO2e.

Podczas codziennych przejazdów pojazd działa jak typowy samochód elektryczny, którego akumulator jest ładowany przez hamowanie z odzyskiwaniem energii, moduły fotowoltaiczne na dachu oraz gniazdo lub stację ładowania.

Kilkusetkilometrowy zasięg spokojnie wystarczy do pokonywania codziennych tras.

W przypadku długich podróży wskazane jest używanie ogniwa paliwowego w celu skrócenia czasu ładowania dzięki wodorowi.

Renault Embleme jest w stanie przejechać nawet do 1000 km w podobnym czasie co samochód spalinowy, bez emisji dwutlenku węgla z układu wydechowego i bez ładowania akumulatora, na dwóch pełnych tankowaniach wodoru, z których każde zajmuje 5 minut i daje zasięg do 350 km.

Renault Embleme zostało wyposażone w silnik elektryczny z uzwojonym wirnikiem o mocy 160 kW – niezawierający metali ziem rzadkich – który jest zasilany na dwa sposoby: z akumulatora NMC o pojemności 40 kWh, umieszczonego pod podłogą, oraz z ogniwa paliwowego PEMFC (30 kW), zasilanego niskoemisyjnym wodorem ze zbiornika o pojemności 2,8 kg, umieszczonego pod przednią maską.

Konstrukcja napędu na platformie podłogowej AmpR Medium umożliwia pomieszczenie wszystkich elementów układu napędowego (silnik elektryczny, akumulator, ogniwo paliwowe i zbiornik wodoru), a przy tym zachowuje możliwie najniższy środek ciężkości i idealny rozkład masy, aby zapewnić jak najlepsze osiągi i wydajność.

Podczas typowej podróży między Paryżem a Marsylią 75% energii elektrycznej zużywanej przez samochód jest wytwarzane przez ogniwo paliwowe, bez emisji innych niż woda.

Dzięki dostępnej w systemie multimedialnym funkcji planowania trasy można zresztą obliczyć procent mocy, jaki powinno zapewnić ogniwo paliwowe, aby zoptymalizować wykorzystanie akumulatora trakcyjnego lub też zachować poziom jego naładowania.

Napęd zasilany z dwóch źródeł energii, łączący zalety napędu elektrycznego i wodorowego, daje wszystkie korzyści z jazdy samochodem elektrycznym (bezzwłoczne przyspieszenia, bezgłośna jazda i brak drgań) oraz stanowi atrakcyjną alternatywę dla napędu w pełni elektrycznego, chociaż wciąż jeszcze jest na etapie koncepcyjnym.


ODPOWIEDZIALNA PRODUKCJA W ZAKŁADACH O ZEROWEJ EMISJI DWUTLENKU WĘGLA NETTO

Renault Embleme zostało zaprojektowane jako samochód seryjny, produkowany w oparciu o sieć lokalnych i odpowiedzialnych dostawców.

Zespół napędowy produkowany we Francji

Zespół napędowy Renault Embleme jest w całości produkowany lokalnie w ramach klastra Ampere ElectriCity. Synchroniczny silnik elektryczny z uzwojonym wirnikiem, który nie zawiera żadnych metali ziem rzadkich, jest wytwarzany w zakładzie Ampere w Cléon (Francja). Akumulator jest produkowany we współpracy z Verkor. Natomiast korpus akumulatora jest wytwarzany w zakładzie Ampere w Ruitz.

W kierunku neutralności węglowej w przemyśle

Grupa Renault obrała za cel zmniejszenie o 62% emisji CO2e pochodzących z produkcji do 2030 roku. Aby zmniejszyć emisję CO₂e ze swoich zakładów produkcyjnych, Grupa stawia przede wszystkim na wykorzystanie w zakładach energii odnawialnej. Innymi słowy: „zużywaj mniej i lepiej”.

We Francji Grupa Renault optymalizuje wielkość swoich zakładów i wprowadza oprogramowanie monitorujące, aby ograniczyć zużycie energii, gazu i wody. W 2022 roku, w ramach swojego przemysłowego środowiska Metaverse, Grupa Renault stworzyła portal poświęcony energii o nazwie Ecogy. Gromadzi on w jednym interfejsie dane dotyczące zużycia energii elektrycznej, gazu, sprężonego powietrza, wody itp. Sztuczna inteligencja, mająca dostęp do zebranych danych, umożliwia optymalizację zużycia i wykrywanie wycieków i anomalii w czasie rzeczywistym.

Na przykład działający w regionie Hauts-de-France klaster Ampere ElectriCity to unikalny i kompaktowy ekosystem z 75% dostawców rozlokowanymi w promieniu 300 km i 75% potencjalnych klientów rozlokowanymi w promieniu 1000 km. Pozwala to zmniejszyć koszty i ślad węglowy.

W Hiszpanii od 2021 roku Iberdrola (hiszpańskie przedsiębiorstwo energetyczne) dostarcza 100% energii elektrycznej z odnawialnych źródeł do zakładów w Palencia i Valladolid.

MOŻLIWOŚCI RECYKLINGU PO WYCOFANIU Z EKSPLOATACJI

Recykling zataczający pełne koło

Renault Embleme zostało zaprojektowane z wykorzystaniem co najmniej 50% materiałów z recyklingu, zarówno poużytkowego, szczególnie z materiałów uzyskanych z samochodów wycofanych z eksploatacji, jak i poprodukcyjnego, z odpadów produkcyjnych. Było to możliwe dzięki doświadczeniu The Future Is NEUTRAL, spółki zależnej wyspecjalizowanej w gospodarce o obiegu zamkniętym w motoryzacji.

Renault Embleme w ponad 90% nadaje się do recyklingu, a więc po zakończeniu jego eksploatacji materiały można odzyskać i ponownie wprowadzić do cyklu produkcyjnego w formie materiałów pochodzących z recyklingu. Jest to zgodne ze strategią zamkniętego obiegu wdrożoną przez The Future Is NEUTRAL: nic nie ginie, a ulega transformacji.

źródło: Renault Polska. Niniejsza informacja jest aktualna na dzień publikacji. Specyfikacja techniczna opisywanych modeli, akcesoriów oraz usług może ulec zmianie. Niektóre modele, elementy wyposażenia, akcesoria oraz usługi i funkcje mogą być dostępne i działać tylko w wybranych krajach lub wyłącznie za dodatkową opłatą.


Czytaj więcej o marce Renault

Renault Rafale E-Tech 4x4 300 KM: "SUPERHYBRYDA" o wysokich osiągach
Renault Rafale E-Tech 4x4 300 KM: "SUPERHYBRYDA" o wysokich osiągach

RENAULT |  Renault Rafale E-Tech 4x4 300 KM, dysponujące arsenałem technologicznym i unikalnymi właściwościami mechanicznymi, to model wyjątkowy. Jest przykładem przejścia marki Renault do wyższej klasy w segmentach C i D oraz odzwierciedla wyraźne dążenie Luki de Meo, dyrektora generalnego Grupy Renault, do pozycjonowania produktów Renault w górnych segmentach rynku, co potwierdza technologiczną doskonałość marki.

Renault 5 E-TECH ELECTRIC i ALPINE A290 finalistami konkursu SAMOCHÓD ROKU 2025
Renault 5 E-TECH ELECTRIC i ALPINE A290 finalistami konkursu SAMOCHÓD ROKU 2025

Renault | Renault 5 E-Tech electric jest jednym z siedmiu finalistów zakwalifikowanych przez jury konkursu Europejski Samochód Roku do nagrody Samochód Roku 2025. Oba samochody zbudowane na platformie AmpR Small, Renault 5 E-Tech electric i Alpine A290, ścigają się razem jako współfinaliści.

Renault 4 E-Tech 100% electric - najbardziej uniwersalny elektryk w segmencie B
Renault 4 E-Tech 100% electric - najbardziej uniwersalny elektryk w segmencie B

RENAULT | 4 E-Tech 100% electric Jest zawsze otwarte na świat przez płócienny, otwierany dach i zdolne zachwycać klientów retrofuturystycznym designem samochodu rekreacyjnego

Najnowsze oferty

Renault Arkana techno full hybrid E-Tech 145
  • Model: Arkana
  • Typ nadwozia: SUV
  • Przebieg: 5 km
  • Skrzynia biegów: Automatyczna
  • Rodzaj paliwa: Hybryda
  • Rok produkcji: 2024
Renault Austral esprit Alpine E-Tech full hybrid 200
  • Model: Austral
  • Typ nadwozia: SUV
  • Przebieg: 6500 km
  • Skrzynia biegów: Automatyczna
  • Rodzaj paliwa: Hybryda
  • Rok produkcji: 2024
Renault Master L3H2 2.3 136KM
  • Model: Master
  • Typ nadwozia: Furgon (blaszak)
  • Przebieg: 125800 km
  • Skrzynia biegów: Manualna
  • Rodzaj paliwa: Diesel
  • Rok produkcji: 2022

Odwiedź nasze salony