By w 100% wykorzystać potencjał auta elektrycznego w trasie, przed wyjazdem musimy dowiedzieć się dwóch podstawowych rzeczy. Jaka jest maksymalna moc ładowania samochodu, którym podróżujemy i jaka jest jego krzywa ładowania. Nie jest to wiedza tajemna, jest ogólnie i oficjalnie dostępna – tak jak dane techniczne każdego innego auta.
Dla przykładu Ford Explorer może pochwalić się maksymalną mocą ładowania 135 kWh w przypadku aut z napędem na jedną oś i aż 185 kWh w przypadku modeli z napędem AWD. Aby zatem w pełni wykorzystywać potencjał ładowania auta należy zatrzymywać się na szybkich ładowarkach, czyli stacjach szybkiego ładowania DC (prądu stałego). Mają one różne moce, od 50 kW do nawet ok. 400 kW więc warto wybierać te, które dysponują taką samą lub większą mocą ładowania (podawaną w kW), od tej jaką dysponuje nasze auto. Czy jest ich mało? Nie – te umiejscowione przy trasach w większości dysponują już takimi mocami ładowania i jest ich coraz więcej, nawet w Polsce. Dla przykładu sama sieć FordBlueOval to ponad 800 000 publicznych punktów ładowania AC i DC w 36 europejskich krajach, które obsługiwane są przez kartę FordPass. Oczywiście tylko część z nich to stacje szybkiego ładowania, ale znalezienie takich o minimalnej mocy ładowania 150 kW nie jest już problemem.
Drugą zmienną jest krzywa ładowania. Niezależnie od modelu auta maksymalna, podawana przez producenta moc ładowania nie występuje w całym zakresie czasu ładowania baterii. By zatem w pełni wykorzystywać potencjał ładowania auta należy wiedzieć, kiedy moc ładowania zbliża się do maksymalnych parametrów. Występują one zazwyczaj z zakresie od 10 do 80% stanu naładowania baterii i dlatego właśnie Ford, w danych technicznych, podaje te najbardziej optymalne czasy ładowania. W przypadku Expolrera RWD z wydłużonym zasięgiem (572-602 km) i mocą ładowania 135 kWh wynosi on 28 min, w przypadku modeli AWD z zasięgiem 532-566 km – 26 min.
Czyli podsumowując – aby najefektywniej jeździć w trasie autem elektrycznym ładujmy je na ładowarkach, które oferują moc ładowania taką, z jaką maksymalnie może się ładować nasz samochód i ładujmy je w zakresie, w którym auto można ładować z mocami zbliżonymi do maksymalnych.