Automatyczny układ ABS umożliwia większą kontrolę nad autem podczas gwałtownego hamowania. Jest pomocny zwłaszcza na śliskiej nawierzchni. Gdy pali się kontrolka ABS, prawdopodobnie nie unikniemy wizyty w warsztacie. Nie należy jej odkładać, ponieważ brak sprawnego systemu ABS znacznie ogranicza bezpieczeństwo na drodze i zwiększa ryzyko wypadku.
KONTROLKA ABS – CO OZNACZA?
Jeśli wiesz, jak działa ABS, z pewnością zdajesz sobie sprawę z tego, co oznacza dla kierowcy jego awaria. System wykrywa moment zablokowania się kół i zmniejsza siłę hamowania po to, by koła mogły się dalej toczyć, a kierowca zachować kontrolę nad pojazdem. Umieszczona na desce rozdzielczej kontrolka ABS to wskaźnik sprawności systemu. W czasie jazdy nie powinna być widoczna. Jeśli jednak się pali, nie można tego bagatelizować, zwłaszcza wówczas gdy dodatkowo zmianie na gorsze uległa jakość hamowania, słychać pisk hamulców i czuć wibracje. Niedobrze jest także wtedy, gdy po włączeniu zapłonu nie świeci kontrolka ABS. Być może problemem jest tylko przepalona żarówka. Warto jednak to sprawdzić, ponieważ również w tym przypadku nierzadko chodzi o awarię układu kontrolnego, który mógł zupełnie odmówić posłuszeństwa. Gdzie szukać przyczyn, gdy świeci się kontrolka ABS? Możliwości jest kilka. Zwykle jednak naprawa usterki nie stanowi dużego wyzwania.
KONTROLKA ABS, A CZUJNIK PRĘDKOŚCI OBROTOWEJ KÓŁ
Awaria czujnika prędkości obrotowej kół to jedna z najczęstszych przyczyn niegasnącej kontrolki. Uszkodzeniu może ulec sam czujnik lub jego okablowanie. W rezultacie system ABS nie wykryje wolniejszego obracania jednego z kół i nie dojdzie do wyrównania prędkości wszystkich. Gdy nie ma awarii, odbywa się to poprzez zmniejszenie ciśnienia w układzie hamulcowym. Jeśli jednak pali się kontrolka ABS, rzecz może nie działać jak należy. Czujnik prędkości kół nie dostarcza bowiem informacji do układu. Nie ma więc szans na właściwą reakcję systemu ABS. Czym to skutkuje? Podczas gwałtownego hamowania może dojść do zablokowania się kół. Nie zawsze jednak gdy świeci się ABS problem tkwi w czujniku prędkości obrotowej kół. Przyczyną może być także zbyt niski poziom płynu hamlucowego, uszkodzenie modułu ABS czy awaria zaworu lub pompy ABS.
DLACZEGO ŚWIECI KONTROLKA ABS? AWARIA MODUŁU I POMPY
Informacje z czujnika prędkości obrotowej nie docierają do systemu także wtedy, gdy moduł ABS pokryty jest rdzą. Często pojawia się ona także na przewodach czujnika, tuż przy kole. Przyczyną awarii modułu może być jednak nie tylko korozja. Nierzadko świeci się kontrolka ABS i ESP wtedy, gdy uszkodzeniu ulega komputer modułu. Konieczna jest wówczas jego wymiana. Zdarza się, że źródło problemu tkwi głębiej. Informacja pochodząca z czujnika prędkości obrotowej trafia do zaworu hydraulicznego, który zwiększa lub zmniejszcza ciśnienie płynu hamulcowego w kołach. Zapalona kontrolka ABS może wskazywać m. in. na niesprawny zawór hydrauliczny lub pompę. W rezultacie auto traci przyczepność, a zużyta część wymaga wymiany. Aby uniknąć tego typu awarii, warto dbać o regularną wymianę płynu hamulcowego. Do uszkodzenia bowiem dochodzi często wtedy, gdy jest on silnie zabrudzony.
ŚWIECI SIĘ KONTROLKA ABS I HAMULCA RĘCZNEGO – CO ZROBIĆ?
Szukać pomocy w warsztacie. Przy użyciu skanera diagnostycznego, mechanik połączy się z układem ABS, by znaleźć przyczynę awarii i przeprowadzi kontrolę sprawności wszystkich jego elementów. Sprawdzi także poziom płynu hamulcowego. Gdy świeci kontrolka ABS często wystarczy uzupełnić jego ilość, by usunąć usterkę.