Modele Citroëna na Retro Motor Show w Poznaniu

W tym roku Citroën świętował 2 okrągłe jubileusze: 90. rocznicę istnienia modelu Traction Avant oraz 50 lat modelu CX.  Z tej okazji ekspozycja tych modeli była wyjątkowo liczna i urozmaicona. Dodatkowym smaczkiem podczas targów była prezentacja 2 egzemplarzy Citroëna BX, które ukończyły liczący ponad 9 tysięcy kilometrów rajd Budapeszt – Bamako.





Traction Avant, samochód ze 100 patentami

Model Traction Avant został zaprezentowany w Paryżu 18 kwietnia 1934 roku. Zaprojektowany by wywrzeć niezatarte wrażenie, miał na celu ponowne wypromowanie Citroëna i podkreślenie innowacyjnego ducha producenta, który w 1919 roku jako pierwszy importował samochody z masowej produkcji do Europy, w 1921 roku wynalazł pojazd półgąsienicowy, w 1924 roku wprowadził całkowicie stalowe nadwozie, a w 1932 roku pływający silnik. Wprowadzony na rynek pod nazwą handlową „7” w nawiązaniu do jego tzw. koni podatkowych, szybko otrzymał nazwę Traction Avant (napęd na przód), co było w owych czasach wprowadzaną właśnie innowacją.

Traction Avant był wyjątkowy, ponieważ łączył w jednym modelu wszystkie najnowocześniejsze rozwiązania techniczne tamtych czasów, takie jak napęd na przednie koła, samonośna konstrukcja, hamulce hydrauliczne i niezależne zawieszenie wszystkich czterech kół. W tamtym czasie był uważany za samochód, który doskonale trzymał się drogi, był najbezpieczniejszy i najbardziej komfortowy. Przez cały czas czerpał z rozwoju technologicznego i był określany jako samochód ze 100 patentami. Dzięki swojej charakterystycznej aerodynamicznej stylistyce inspirowanej modelem Streamline, szybko stał się flagowym modelem Citroëna, który przetrwał próbę czasu i przywołuje na myśl obraz bojowników ruchu oporu i gangsterów utrwalony w wielu filmach. Model Traction Avant sprzedano w liczbie 760 000 egzemplarzy, a jego produkcja zakończyła się w 1957 roku.

Cały czas pozostaje symbolem marki, ucieleśniając dla licznego grona osób obietnicę designu i komfortu związanego z mobilnością. Wartości te są dziś nadal widoczne w nowym ë-C3, który oferuje innowacje, by elektryczna mobilność mogła być dostępna dla każdego, oraz w C5 X grand tourer, który łączy wszystkie te elementy, aby każda podróż mogła być chwilą absolutnego spokoju.





CX, maksymalne wykorzystanie postępu

Zaprojektowany by zastąpić model DS, który sam był następcą modelu Traction, CX został zapamiętany jako niesamowity symbol Citroëna z lat siedemdziesiątych i osiemdziesiątych. Podobnie jak jego dwaj prestiżowi poprzednicy, czerpie z licznych innowacji technicznych, za sprawą których na przestrzeni siedemnastu lat swojej kariery zyskał wyjątkowy charakter i nadal wyróżnia się nawet w 2024 roku. Jego unikatowy styl to zasługa eleganckiej, nisko zawieszonej, aerodynamicznej sylwetki, która jest natychmiast rozpoznawalna.

Wprowadzony na rynek 28 sierpnia 1974 roku CX 2000 przyciągnął wiele uwagi podczas Salonu Samochodowego w Paryżu zorganizowanego w październiku następnego roku. Był on gwiazdą stoiska Citroëna i od razu został uznany za innowacyjny samochód. Od swoich poprzedników przejął napęd na przednie koła, hydropneumatyczne zawieszenie i dwuobwodowy układ sterujący z podciśnieniowym wspomaganiem hamulców tarczowych, które są obecnie kojarzone z wizerunkiem Citroëna. Model oferował również szereg oryginalnych innowacji. Zamontowany poprzecznie czterocylindrowy silnik jest umieszczony w przednim zwisie i pochylony do przodu, aby jeszcze bardziej zoptymalizować rozkład masy i przyczepność kół. Aby zapewnić wyjątkowy komfort, nadwozie typu „monocoque” jest połączone z ramą osi szesnastoma elastycznymi łącznikami, które redukują hałas i wibracje dochodzące z przedniej i tylnej osi, a także z silnika i skrzyni biegów.

Jeśli chodzi o estetykę, oprócz wyjątkowo aerodynamicznych linii, co podkreśla nazwa CX, cały układ wnętrza był przedmiotem niezwykle szczegółowych badań. Najbardziej charakterystyczną cechą jest bez wątpienia słynny zestaw wskaźników w kształcie półksiężyca, który znajduje się w desce rozdzielczej. Nie zapomniano o ergonomii i bezpieczeństwie pasywnym. Przede wszystkim, wszystkie elementy sterujące niezbędne do prowadzenia samochodu, takie jak reflektory, kierunkowskazy, wycieraczki i klakson, są dostępne na wyciągnięcie ręki, bez konieczności odrywania rąk od kierownicy. Wszystkie elementy wykończenia i wnętrza są pozbawione ostrych wystających elementów, a materiały z których są wykonane zostały zaprojektowane tak, aby były tak wytrzymałe, jak organy ludzkiego ciała. Kolejną innowacją wprowadzoną w 1974 roku były chowane przednie pasy bezpieczeństwa.

Niezliczone zalety tego samochodu nie pozostały oczywiście niezauważone i 29 stycznia 1975 roku europejska prasa motoryzacyjna przyznała mu nagrodę Car of the Year Trophy 1975, jako dowód jego znaczącej przewagi nad ówczesną konkurencją. W lipcu 1975 roku CX otrzymał od SM również słynny Diravi, czyli wspomaganie kierownicy ze wspomaganiem powrotu. Ten nowy typ wspomagania układu kierowniczego o twardości zależnej od prędkości, zapewniał wyjątkowe prowadzenie w każdych warunkach, czy to na suchej, mokrej czy też zaśnieżonej nawierzchni, i przy każdej prędkości. Początkowo był dostępny jako opcja, później zaś montowany w standardzie w całej gamie.

CX znalazł godnego następcę w postaci C5 X łączącego podobną odważną stylistykę i wysokie ambicje w zakresie komfortu i technologii. W 1974 roku CX doceniono za jego innowacyjną aerodynamiczną konstrukcję, charakteryzującą się płynnymi liniami i niskim profilem. Elegancki C5 X łączy w sobie elegancję sedana, dynamikę i praktyczność kombi z bezpieczeństwem i masywnością SUV-a. Oba modele oferują najwyższy w swojej klasie komfort, kluczowy element tożsamości Citroëna. CX słynął ze swojego hydropneumatycznego zawieszenia, które zapewniało płynną jazdę nawet na najbardziej wymagających drogach. C5 X kontynuuje tę tradycję, oferując hydrauliczne zawieszenie z podwójną blokadą, które odtwarza efekt „magicznego dywanu” tak bliski marce Citroën. Wnętrze C5 X wyposażone w fotele Citroën Advanced Comfort i optymalną izolację akustyczną przypomina prawdziwy kokon, który wprost zaprasza do bezstresowej, spokojnej i relaksującej podróży. W modelu CX zastosowano szereg nowości bardzo innowacyjnych jak na tamte czasy, takich jak wspomagany układ kierowniczy „Diravi” i zestaw wskaźników skupiony na kierowcy. C5 X kontynuuje ten trend, oferując nowoczesne technologie, do których należą m.in. wyświetlacz head-up, zaawansowane systemy wspomagania jazdy i nowoczesne funkcje łączności ułatwiające codzienną jazdę. Podobieństwa te potwierdzają, że Citroën zachował ciągłość swoich wartości i podejścia do wrażeń motoryzacyjnych.





źródło: Citroen  Polska. Niniejsza informacja jest aktualna na dzień publikacji. Specyfikacja techniczna opisywanych modeli, akcesoriów oraz usług może ulec zmianie. Niektóre modele, elementy wyposażenia, akcesoria oraz usługi i funkcje mogą być dostępne i działać tylko w wybranych krajach lub wyłącznie za dodatkową opłatą. 

Czytaj więcej

Ford sprawdza na trasie Rajdu Maroka dwie załogi, przygotowujące się do Dakaru
Ford sprawdza na trasie Rajdu Maroka dwie załogi, przygotowujące się do Dakaru

FORD | najtrudniejszy długodystansowy rajd terenowy na świecie wymaga najlepszych kierowców

Nowy Hyundai IONIQ 5 2025 - cena w Polsce
Nowy Hyundai IONIQ 5 2025 - cena w Polsce

HYUNDAI | Motor Poland ogłasza cennik modelu IONIQ 5 z roku modelowego 2025, który jednocześnie przeszedł szereg zmian

Nowy Mitsubishi Outlander PHEV 2025
Nowy Mitsubishi Outlander PHEV 2025

MITSUBISHI | Motors Europe prezentuje w kolejnym etapie ofensywy produktowej firmy nowego Outlandera PHEV, opracowanego specjalnie dla Europy SUV-a segmentu D

Najnowsze oferty

Fiat 500X Sport 1.5 130 KM - FULL LED - HYBRID
  • Model: 500X
  • Typ nadwozia: SUV
  • Przebieg: 14445 km
  • Skrzynia biegów: Automatyczna
  • Rodzaj paliwa: Hybryda
  • Rok produkcji: 2023
Honda HR-V e:HEV 1.5 iMMD Hybryda 131KM 2WD Elegance LIFT*dostępne inne kolory*
  • Model: HR-V
  • Typ nadwozia: SUV
  • Przebieg: 5 km
  • Skrzynia biegów: Automatyczna bezstopniowa (CVT)
  • Rodzaj paliwa: Hybryda
  • Rok produkcji: 2024
Suzuki SX4 S-CROSS 1.5 116 KM Premium 2WD HYBRID
  • Model: SX4 S-CROSS
  • Typ nadwozia: SUV
  • Przebieg: 5 km
  • Skrzynia biegów: Automatyczna
  • Rodzaj paliwa: Hybryda
  • Rok produkcji: 2024

Odwiedź nasze salony

Abarth logo

Abarth

Szczecin
Przejdź do salonu
Alfa Romeo logo

Alfa Romeo

Gdańsk
Przejdź do salonu
Alfa Romeo logo

Alfa Romeo

Szczecin
Przejdź do salonu
Alfa Romeo logo

Alfa Romeo

Zielona Góra
Przejdź do salonu
BAIC logo

BAIC

Gorzów Wlkp.
Przejdź do salonu
BAIC logo

BAIC

Szczecin
Przejdź do salonu
BAIC logo

BAIC

Zielona Góra
Przejdź do salonu
Dacia logo

Dacia

Gorzów Wlkp.
Przejdź do salonu
Fiat logo

Fiat

Gorzów Wlkp.
Przejdź do salonu
Fiat logo

Fiat

Szczecin
Przejdź do salonu
Fiat logo

Fiat

Zielona Góra
Przejdź do salonu
Fiat Professional logo

Fiat Professional

Gdańsk
Przejdź do salonu
Fiat Professional logo

Fiat Professional

Gorzów Wlkp.
Przejdź do salonu
Fiat Professional logo

Fiat Professional

Szczecin
Przejdź do salonu
Fiat Professional logo

Fiat Professional

Zielona Góra
Przejdź do salonu
Ford logo

Ford

Gorzów Wlkp.
Przejdź do salonu
Honda logo

Honda

Gorzów Wlkp.
Przejdź do salonu
Honda logo

Honda

Szczecin
Przejdź do salonu
Honda logo

Honda

Zielona Góra
Przejdź do salonu
Honda Motocykle logo

Honda Motocykle

Szczecin
Przejdź do salonu
Honda Motocykle logo

Honda Motocykle

Zielona Góra
Przejdź do salonu
Hyundai logo

Hyundai

Gorzów Wlkp.
Przejdź do salonu
Hyundai logo

Hyundai

Szczecin
Przejdź do salonu
Hyundai logo

Hyundai

Zielona Góra
Przejdź do salonu
Isuzu logo

Isuzu

Gorzów Wlkp.
Przejdź do salonu
Isuzu logo

Isuzu

Szczecin
Przejdź do salonu
Isuzu logo

Isuzu

Zielona Góra
Przejdź do salonu
Jeep logo

Jeep

Gorzów Wlkp.
Przejdź do salonu
Jeep logo

Jeep

Szczecin
Przejdź do salonu
Jeep logo

Jeep

Zielona Góra
Przejdź do salonu
Kia logo

Kia

Gorzów Wlkp.
Przejdź do salonu
Kia logo

Kia

Zielona Góra
Przejdź do salonu
Kove logo

Kove

Gorzów Wlkp.
Przejdź do salonu
Mitsubishi logo

Mitsubishi

Gorzów Wlkp.
Przejdź do salonu
Mitsubishi logo

Mitsubishi

Szczecin
Przejdź do salonu
Mitsubishi logo

Mitsubishi

Zielona Góra
Przejdź do salonu
Opel logo

Opel

Gorzów Wlkp.
Przejdź do salonu
Opel logo

Opel

Szczecin
Przejdź do salonu
Renault logo

Renault

Gorzów Wlkp.
Przejdź do salonu
Suzuki logo

Suzuki

Gorzów Wlkp.
Przejdź do salonu
Suzuki logo

Suzuki

Szczecin
Przejdź do salonu