PASEK KLINOWY PISZCZY - JAK TEMU ZARADZIĆ?

Jednym z najbardziej irytujących dla kierowcy dźwięków jest uporczywy i obniżający komfort jazdy piszczący pasek klinowy. To nie tylko niedogodność, ale w wielu przypadkach także objaw awarii. Uciążliwego pisku nie zawsze łatwo się pozbyć. Zdarza się też, że trudno ustalić przyczynę hałasu. Jazda z piszczącym paskiem bez wątpienia jednak nie należy do przyjemnych. Co sprawia, że pasek klinowy piszczy? Jak usunąć usterkę? Przyjrzyjmy się problemowi z bliska.

Dlaczego pasek klinowy piszczy?

Aby odpowiedzieć na to pytanie, potrzebujemy kilku podstawowych informacji o działaniu napędu osprzętu oraz jego roli. Pasek klinowy napędza alternator, sprężarkę klimatyzacji oraz pompę wodną, które z kolei wpływają na działanie silnika. Posiada on dynamiczną konstrukcję, a wszelkie drgania lub pośligi w jej obrębie mogą skutkować niepokojącymi dźwiękami. Warto wiedzieć, że piszczący pasek klinowy nie zawsze oznacza awarię. Niepokojący hałas może być też wynikiem drgań, towarzyszących zmianom biegów. Pojawia się także podczas ruszania. Aby wyeliminować problem, warto wówczas sprawdzić napięcie paska i ewentualnie naciągnąć go lub poluzować. Prawidłowo napięty pasek klinowy alternatora ugina się podczas nacisku na 5-15 mm. W wielu przypadkach pasek klinowy piszczy przy odpalaniu. Zwykle trwa to tylko chwilę i wynika z poślizgu, który z kolei spowodowany jest włączeniem kilku urządzeń jednocześnie. Wystarczy uruchamiać je stopniowo, by uniknąć problemu.

Piszczący pasek klinowy – inne przyczyny

Poza nieprawidłowym napięciem, istnieją także inne przyczyny uciążliwego hałasu. Jedną z nich jest zużycie paska. Aby wyeliminować usterkę, należy go wymienić. Jeśli mimo wszystko piszczy pasek klinowy, warto sprawdzić stan kół pasowych, zwłaszcza jeśli hałas pojawia się podczas silnego skręcania kół samochodu. Gdy pisk daje się słyszeć po włączeniu klimatyzacji, przyczyną jest prawdopodobnie sprężarka klimatyzacji, która uległa zatarciu. Konieczna więc będzie jej wymiana. Zdarza się, że problem tkwi w akumulatorze. Skoro wiesz już, dlaczego piszczy pasek klinowy w samochodzie, pora dowiedzieć się, jak temu zaradzić. Poza wymianą uszkodzonych elementów oraz poprawą napięcia paska, możemy zwiększyć jego przyczepność poprzez stosowanie odpowiednich preparatów. Ich producenci są zdania, że przedłużają one także żywotność paska klinowego, jednak wielu specjalistów ma co do tego wątpliwości. Jak znaleźć odpowiedni produkt?

Piszczący pasek klinowy – czym smarować?

Na rynku znajdziemy duży wybór preparatów, które skutecznie wyeliminują uciążliwy pisk. Należy jednak pamiętać, że ich zakup nie rozwiązuje problemu, lecz w pewnym sensie go maskuje. Jest to wyłącznie tymczasowy, krótkotrwały środek zaradczy. Gdy przyczyna hałasu tkwi w zużyciu paska lub innych części układu, jedynym permanentnym rozwiązaniem będzie wymiana wyeksploatowanych elementów. Jeśli w Twoim aucie piszczy pasek klinowy, możesz zastosować wyposażony w wygodną końcówkę do aplikacji płyn, spray lub talk. Ten ostatni ma formę proszku i nakładany jest przy użyciu pędzelka. Niezależnie od tego, jaki preparat wybierzesz, stosuj go tylko wtedy, gdy silnik jest wyłączony. Pamiętaj, że piszczącego paska klinowego nie należy bagatelizować. Na skutek osłabienia i nadmiernej eksploatacji układu może bowiem dojść do jego zerwania, a co za tym idzie zniszczeń w komorze silnika. Taka awaria uniemożliwia dalszą jazdę, a koszty jej usunięcia bez wątpienia będą niemałym obciążeniem dla budżetu kierowcy. W myśl zasady, że lepiej zapobiegać, niż leczyć, zdiagnozuj swój piszczący pasek klinowy i usuń problem, nim będzie za późno.

Czytaj więcej

Nowa Dacia Duster na polskim rynku - które wersje najchętniej wybierają klienci
Nowa Dacia Duster na polskim rynku - które wersje najchętniej wybierają klienci

DACIA |  Dacia Duster, niezmiennie popularny SUV na polskim rynku, osiągnęła bardzo dobre wyniki sprzedaży w pierwszych siedmiu miesiącach od wprowadzenia na rynek nowego modelu, tj. od 26 marca br.

Wyprawa Lexie Alford dookoła świata elektrycznym Fordem Explorerem w nowej serii Prime Video
Wyprawa Lexie Alford dookoła świata elektrycznym Fordem Explorerem w nowej serii Prime Video

FORD | Explorer w czasie 200-dniowej podróży przez sześć kontynentów i 27 krajów, pokonał ponad 30 tys. kilometrów korzystając wyłącznie z energii elektrycznej

Nowy Jeep® Avenger 2025 już dostępny na polskim rynku, również w wersji 4xe
Nowy Jeep® Avenger 2025 już dostępny na polskim rynku, również w wersji 4xe

Jeep | Nowy Jeep® Avenger, rok modelowy 2025, jest już dostępny do zamawiania z szeroką gamą napędów: w pełni elektrycznym, benzynowym, oraz hybrydowym e-Hybrid 4x2 i 4xe, w tym limitowaną wersję The North Face Edition, łączącą ekskluzywny design z kultowymi możliwościami terenowymi marki Jeep.

Najnowsze oferty

Dacia Jogger EXTREME+ ECO-G 100 7-miejsc Black Week
  • Model: Jogger
  • Typ nadwozia: Van (minibus)
  • Przebieg: 5 km
  • Skrzynia biegów: Manualna
  • Rodzaj paliwa: Benzyna + LPG
  • Rok produkcji: 2024
Mercedes-Benz GLE Coupe 400 d 4-Matic Premium Plus
  • Model: GLE
  • Typ nadwozia: SUV
  • Przebieg: 59364 km
  • Skrzynia biegów: Automatyczna
  • Rodzaj paliwa: Diesel
  • Rok produkcji: 2021
Hyundai i30 PE 1.5 T-GDI 140 km 48V 7DCT  N-LINE  BlackWeek
  • Model: i30
  • Typ nadwozia: Kombi
  • Przebieg: 10 km
  • Skrzynia biegów: Automatyczna
  • Rodzaj paliwa: Benzyna
  • Rok produkcji: 2024

Odwiedź nasze salony

Abarth logo

Abarth

Szczecin
Przejdź do salonu
Alfa Romeo logo

Alfa Romeo

Gdańsk
Przejdź do salonu
Alfa Romeo logo

Alfa Romeo

Szczecin
Przejdź do salonu
Alfa Romeo logo

Alfa Romeo

Zielona Góra
Przejdź do salonu
BAIC logo

BAIC

Gorzów Wlkp.
Przejdź do salonu
BAIC logo

BAIC

Szczecin
Przejdź do salonu
BAIC logo

BAIC

Zielona Góra
Przejdź do salonu
Citroen logo

Citroen

Gorzów Wlkp.
Przejdź do salonu
Dacia logo

Dacia

Gorzów Wlkp.
Przejdź do salonu
Fiat logo

Fiat

Gorzów Wlkp.
Przejdź do salonu
Fiat logo

Fiat

Szczecin
Przejdź do salonu
Fiat logo

Fiat

Zielona Góra
Przejdź do salonu
Fiat Professional logo

Fiat Professional

Gdańsk
Przejdź do salonu
Fiat Professional logo

Fiat Professional

Gorzów Wlkp.
Przejdź do salonu
Fiat Professional logo

Fiat Professional

Szczecin
Przejdź do salonu
Fiat Professional logo

Fiat Professional

Zielona Góra
Przejdź do salonu
Ford logo

Ford

Gorzów Wlkp.
Przejdź do salonu
Honda logo

Honda

Gorzów Wlkp.
Przejdź do salonu
Honda logo

Honda

Szczecin
Przejdź do salonu
Honda logo

Honda

Zielona Góra
Przejdź do salonu
Honda Motocykle logo

Honda Motocykle

Szczecin
Przejdź do salonu
Honda Motocykle logo

Honda Motocykle

Zielona Góra
Przejdź do salonu
Hyundai logo

Hyundai

Gorzów Wlkp.
Przejdź do salonu
Hyundai logo

Hyundai

Szczecin
Przejdź do salonu
Hyundai logo

Hyundai

Zielona Góra
Przejdź do salonu
Isuzu logo

Isuzu

Gorzów Wlkp.
Przejdź do salonu
Isuzu logo

Isuzu

Szczecin
Przejdź do salonu
Isuzu logo

Isuzu

Zielona Góra
Przejdź do salonu
Jeep logo

Jeep

Gorzów Wlkp.
Przejdź do salonu
Jeep logo

Jeep

Szczecin
Przejdź do salonu
Jeep logo

Jeep

Zielona Góra
Przejdź do salonu
Kia logo

Kia

Gorzów Wlkp.
Przejdź do salonu
Kia logo

Kia

Zielona Góra
Przejdź do salonu
Kove logo

Kove

Gorzów Wlkp.
Przejdź do salonu
Mitsubishi logo

Mitsubishi

Gorzów Wlkp.
Przejdź do salonu
Mitsubishi logo

Mitsubishi

Szczecin
Przejdź do salonu
Mitsubishi logo

Mitsubishi

Zielona Góra
Przejdź do salonu
Opel logo

Opel

Gorzów Wlkp.
Przejdź do salonu
Opel logo

Opel

Szczecin
Przejdź do salonu
Peugeot logo

Peugeot

Gorzów Wlkp.
Przejdź do salonu
Renault logo

Renault

Gorzów Wlkp.
Przejdź do salonu
Suzuki logo

Suzuki

Gorzów Wlkp.
Przejdź do salonu
Suzuki logo

Suzuki

Szczecin
Przejdź do salonu