Jednym z najbardziej irytujących dla kierowcy dźwięków jest uporczywy i obniżający komfort jazdy piszczący pasek klinowy. To nie tylko niedogodność, ale w wielu przypadkach także objaw awarii. Uciążliwego pisku nie zawsze łatwo się pozbyć. Zdarza się też, że trudno ustalić przyczynę hałasu. Jazda z piszczącym paskiem bez wątpienia jednak nie należy do przyjemnych. Co sprawia, że pasek klinowy piszczy? Jak usunąć usterkę? Przyjrzyjmy się problemowi z bliska.
Dlaczego pasek klinowy piszczy?
Aby odpowiedzieć na to pytanie, potrzebujemy kilku podstawowych informacji o działaniu napędu osprzętu oraz jego roli. Pasek klinowy napędza alternator, sprężarkę klimatyzacji oraz pompę wodną, które z kolei wpływają na działanie silnika. Posiada on dynamiczną konstrukcję, a wszelkie drgania lub pośligi w jej obrębie mogą skutkować niepokojącymi dźwiękami. Warto wiedzieć, że piszczący pasek klinowy nie zawsze oznacza awarię. Niepokojący hałas może być też wynikiem drgań, towarzyszących zmianom biegów. Pojawia się także podczas ruszania. Aby wyeliminować problem, warto wówczas sprawdzić napięcie paska i ewentualnie naciągnąć go lub poluzować. Prawidłowo napięty pasek klinowy alternatora ugina się podczas nacisku na 5-15 mm. W wielu przypadkach pasek klinowy piszczy przy odpalaniu. Zwykle trwa to tylko chwilę i wynika z poślizgu, który z kolei spowodowany jest włączeniem kilku urządzeń jednocześnie. Wystarczy uruchamiać je stopniowo, by uniknąć problemu.
Piszczący pasek klinowy – inne przyczyny
Poza nieprawidłowym napięciem, istnieją także inne przyczyny uciążliwego hałasu. Jedną z nich jest zużycie paska. Aby wyeliminować usterkę, należy go wymienić. Jeśli mimo wszystko piszczy pasek klinowy, warto sprawdzić stan kół pasowych, zwłaszcza jeśli hałas pojawia się podczas silnego skręcania kół samochodu. Gdy pisk daje się słyszeć po włączeniu klimatyzacji, przyczyną jest prawdopodobnie sprężarka klimatyzacji, która uległa zatarciu. Konieczna więc będzie jej wymiana. Zdarza się, że problem tkwi w akumulatorze. Skoro wiesz już, dlaczego piszczy pasek klinowy w samochodzie, pora dowiedzieć się, jak temu zaradzić. Poza wymianą uszkodzonych elementów oraz poprawą napięcia paska, możemy zwiększyć jego przyczepność poprzez stosowanie odpowiednich preparatów. Ich producenci są zdania, że przedłużają one także żywotność paska klinowego, jednak wielu specjalistów ma co do tego wątpliwości. Jak znaleźć odpowiedni produkt?
Piszczący pasek klinowy – czym smarować?
Na rynku znajdziemy duży wybór preparatów, które skutecznie wyeliminują uciążliwy pisk. Należy jednak pamiętać, że ich zakup nie rozwiązuje problemu, lecz w pewnym sensie go maskuje. Jest to wyłącznie tymczasowy, krótkotrwały środek zaradczy. Gdy przyczyna hałasu tkwi w zużyciu paska lub innych części układu, jedynym permanentnym rozwiązaniem będzie wymiana wyeksploatowanych elementów. Jeśli w Twoim aucie piszczy pasek klinowy, możesz zastosować wyposażony w wygodną końcówkę do aplikacji płyn, spray lub talk. Ten ostatni ma formę proszku i nakładany jest przy użyciu pędzelka. Niezależnie od tego, jaki preparat wybierzesz, stosuj go tylko wtedy, gdy silnik jest wyłączony. Pamiętaj, że piszczącego paska klinowego nie należy bagatelizować. Na skutek osłabienia i nadmiernej eksploatacji układu może bowiem dojść do jego zerwania, a co za tym idzie zniszczeń w komorze silnika. Taka awaria uniemożliwia dalszą jazdę, a koszty jej usunięcia bez wątpienia będą niemałym obciążeniem dla budżetu kierowcy. W myśl zasady, że lepiej zapobiegać, niż leczyć, zdiagnozuj swój piszczący pasek klinowy i usuń problem, nim będzie za późno.