PIERWSZY FORD RANGER BYŁ... SUV-em! - KILKA CIEKAWYCH FAKTÓW Z HISTORI

Popularność pickupów Forda w USA i fakt, że model Ranger jest najlepiej sprzedającym się autem tego typu w Europie nie jest dziełem przypadku. Pierwsze pickupy Ford stworzył już ponad 100 lat temu i od tego czasu z powodzeniem je rozwija. W 1917 roku pojawił się Ford TT i od tamtej pory idea samochodu ze skrzynią ładunkową oraz dobrymi właściwościami terenowymi jest z sukcesami rozwijana. Ford TT zaczął być sprzedawany 9 lat po premierze kultowego modelu T. Miał ładowność jednej tony, mocniejszą ramę i cenę na poziomie 600 dolarów amerykańskich. W ciągu 10 lat Ford sprzedał 1,3 miliona sztuk pierwszego w historii pickupa.

Jak powstał Ford Ranger?

Ford Ranger to samochód, którego nie trzeba nikomu przedstawiać. Jest to bowiem od ośmiu lat najlepiej sprzedający się pickup w Europie. Obecnie na rynku europejskim oferowana jest szósta generacja tego modelu. Sprzedaż wystartowała odmianami popularnych wersji Wildtrak i Limited i nastąpiła po premierze opracowanego przez Ford Performance nowego Rangera Raptora, który stanowi topowy model w linii Ranger-ów.

Sama nazwa „Ranger” w gamie Forda pojawiła się po raz pierwszy w 1949 roku. Wtedy to w ofercie amerykańskiego producenta znalazł się robiony ręcznie Ford F-1 Ranger z napędem na cztery koła. Samochód powstał w oparciu o dostawczą wersję Forda, a za nadwozie i napęd 4×4 odpowiadała zewnętrzna firma Marmon-Herrington.

Ford F-1 Ranger był napędzany silnikiem o mocy 100 KM. Moment obrotowy przekazywała na cztery koła manualna skrzynia biegów. Występowała ona również w niezsynchronizowanej odmianie czterobiegowej. Samochód został wyposażony przez konstruktorów w przesuwane boczne szyby, a przestrzeń ładunkowa zmieniła się w przedział pasażerski wykończony drewnem. W latach 1949-1952 wyprodukowano 54 sztuki tego Forda.


Pierwsza ciężarówka Forda, która nosiła znaczek „Ranger” nie była pickupem, ale pojazdem uniwersalnym z napędem 4×4. Dzisiaj tego typu auto zostałoby określne mianem SUV-a. To nie koniec ciekawych losów Rangera. Zanim Ford Ranger na dobre stał się jednym z najbardziej rozpoznawalnych na świecie pickupów występował na rynku również jako…dwudrzwiowe coupe lub czterodrzwiowy sedan produkowany przez luksusową markę Edsel należącą do Forda. Wyróżniał się awangardową stylistyką i dużą ilością wyraźnie zaznaczonych detali. Pas przedni zdobiła charakterystyczna dla tej marki owalna atrapa chłodnica. Auto było produkowane na przełomie lat 50. i 60. Natomiast w latach od 1967 do 1981 nazwa „Ranger” była jeszcze używana przez Forda w modelach F-100 / F-150 i oznaczała najwyższy poziom wyposażenia. Niedługo później Ranger stał się niezależnym modelem.


Z USA do Europy

Pierwsza odsłona Forda Rangera pojawiła się na rynku USA w 1983 roku i już wtedy była dobrze wyposażona. Miała niezależne przednie zawieszenie, 15-calowe koła i prześwit zbliżony do swojego większego brata – modelu F-150. Druga generacja Forda Rangera trafiła na rynek w 1993 roku. Odświeżone nadwozie zyskało więcej krągłości, a pod maską znalazły się mocniejsze jednostki napędowe. Nowa odsłona modelu zyskała uznanie rynku zdobywając w roku swojej premiery pierwszą nagrodę „Pickup of the Year”. W 1997 roku pojawiła się trzecia generacja Rangera. Warto dodać, że od 1998 do 2022 roku Ranger był oferowany również w wersji elektrycznej. Miał 60-konny silnik i zasięg na poziomie około 175 kilometrów. Energia była magazynowana w akumulatorach kwasowo-ołowiowych, potem w niklowo-wodorowych.


W Europie Ford Ranger pojawił się w 1998 roku. Specjalnie na ten rynek została przygotowana „wersja międzynarodowa”. Już od premiery oferowano pickupa z dwoma różnymi rozstawami osi, trzema wersjami kabiny i dwoma opcjami silnika. Obecnie w ofercie sprzedaży znajduje się szósta generacja Forda Rangera. Samochód występuje również w odmianie Raptor przygotowanej przez Ford Performance. Ta rajdowa terenówka ma wyczynowe zawieszenie i silnik V6 o pojemności 3 litrów i mocy 292 KM.

Pod koniec marca Ford przedstawił również cennik najnowszej odsłony nowego Rangera. Obecnie w ofercie szóstej generacji Rangera znajdują się odmiany Wildrak oraz Limited. Ceny wysokiej klasy Rangera Wildtrak rozpoczynają się od 209 600 zł netto, a ceny bogato wyposażonej wersji Limited rozpoczynają się od 201 950 zł netto. Oba modele oferowane są w wersji nadwozia Double Cab, a dostawy do klientów rozpoczęły się na początku 2023 roku.

Czytaj więcej o marce Ford

Ford Ranger Plug-in Hybrid - cena w Polsce 2025
Ford Ranger Plug-in Hybrid - cena w Polsce 2025

Nowy Ford Ranger w wersji hybrydowej plug-in jest już dostępny do zamawiania w Polsce


 

Nowy Mustang Mach-E 2025
Nowy Mustang Mach-E 2025

FORD | wprowadza szereg usprawnień do swojego elektrycznego SUV-a – Mustanga Mach-E – w roczniku modelowym 2025

Nowy Ford E-Transit Courier 2025
Nowy Ford E-Transit Courier 2025

Nowy E-Transit Courier, dołączający do linii innowacyjnych zelektryfikowanych i skomunikowanych samochodów dostawczych Ford Pro

Najnowsze oferty

Ford Transit Custom Limited 2.0 EcoBlue 150 KM M6 320 L2 2025
  • Model: Transit Custom
  • Typ nadwozia: Van
  • Przebieg: 5 km
  • Skrzynia biegów: Manualna
  • Rodzaj paliwa: Diesel
  • Rok produkcji: 2025
Ford Transit 350 L4H3 2.0 New EcoBlue 165 KM M6 RWD VAN Trend
  • Model: Transit
  • Typ nadwozia: Van
  • Przebieg: 6 km
  • Skrzynia biegów: Manualna
  • Rodzaj paliwa: Diesel
  • Rok produkcji: 2025
Ford Focus TITANIUM X 1.0 EcoBoost Hybrid 125KM M6 Kombi
  • Model: Focus
  • Typ nadwozia: Kombi
  • Przebieg: 15439 km
  • Skrzynia biegów: Manualna
  • Rodzaj paliwa: Benzyna
  • Rok produkcji: 2024

Odwiedź nasze salony