Zabawa w kurzu: testy Forda Mustanga Mach-E Rally

Mustang Mach-E® Rally, któremu początek dał pomysł rzucony w przerwie na kawę, jest świadectwem tego, co jest możliwe, gdy łączysz pasję z designem i inżynierią.

Czy możemy stworzyć wersję Mustanga Mach-E z rajdowym zacięciem?”

To wiadomość, która przywitała projektantów Petera Schultza i Craiga Miglioriego wczesnym rankiem w 2022 roku. Aby odpowiedzieć na to pytanie, wzięli na warsztat ręcznie składany model Mach-E GT, dodali nowe koła i opony terenowe, a następnie udali się na poligon testowy Forda Michigan Proving Grounds, aby sprawdzić, czy ich dzieło poradzi sobie z kilkoma okrążeniami w błocie.


Jaki był werdykt? „Jestem na tak!”

Zespół od samego początku wiedział, że Mach-E Rally musi nie tylko wyglądać odpowiednio do swojej nazwy, ale także reprezentować realne możliwości samochodu aspirującego do rallycrossu. Zawieszenie z Mustanga Mach-E GT podwyższono więc o 2,5 cm, a amortyzatory i sprężyny dostrojone do jazdy w rally crossie pomagają Mustangowi Mach-E® Rally radzić sobie z nierównymi i wyboistymi drogami. Na błyszczące, białe, 19-calowe felgi nałożono ogumienie Michelin® CrossClimate2, zapewniające przyczepność i trwałość na szutrze, a osłony podwozia chronią pojazd przed zabrudzeniami typowymi na tego typu nawierzchniach.

Wreszcie, aby podkreślić jego wyczynowe aspiracje, zespół dodał kontrastujące akcenty, w tym górne i dolne listwy nadwozia, przedni splitter i tylny spojler, wzmacniające drapieżną stylistykę, a także lakierowany na czarno stalowy dach oraz światła przeciwmgielne inspirowane rajdami samochodowymi.

Nawet po wprowadzeniu tych modyfikacji, należało udowodnić, że Mach-E Rally naprawdę poradzi sobie z jazdą po wymagającym terenie. W tym miejscu do akcji wkroczyli: inżynier ds. właściwości jezdnych Forda – Chris Berchin, oraz kierownik ds. inżynierii pojazdów – Jay Kistler.

Testy drogowe, bazujące na doświadczeniu zespołu Forda w rallycrossie, obejmowały zupełnie nowe próby wytrzymałościowe na dystansie 500 mil, które przeprowadzono na poligonie doświadczalnym Forda w Michigan. Ich celem było przetestowanie Mustanga Mach-E® Rally SUV w warunkach porównywalnych do 10 lat comiesięcznych startów na trasach rallycrossowych.

„Testowaliśmy w wielu różnych warunkach pogodowych i przy różnych temperaturach, od błota po suchą nawierzchnię – to typowe dla zawodów rallycrossowych” – powiedział Chris. „Nawierzchnia to ziemia lub szuter o różnym składzie, co stwarza zróżnicowane warunki przyczepności.”


Doświadczenie Chrisa w wyścigach rallycrossowych, w połączeniu z wiedzą ekspercką, jaką dysponował Jay jako kierownik ds. inżynierii pojazdów, dało grupie niezbędne narzędzia do szybkiego wdrożenia pomysłów i osiągnięcia sukcesu. To, co na początku było trawiastym, nieużywanym polem na poligonie testowym Forda Michigan Proving Grounds, jest teraz w pełni wyposażonym, rallycrossowym torem testowym. Zanim w ziemię zostały wbite łopaty, zespół wziął udział w zawodach i przeprowadził wywiady z kierowcami, by upewnić się, że trasa próbna jest wiernym odwzorowaniem prawdziwego środowiska rallycrossu.

Po wytyczeniu łuków i nawrotów, inżynierowie Forda przeprowadzili pełną analizę trasy z wykorzystaniem komputerowego asystenta projektowania (CAE), mapując wzniesienia, oczekiwane prędkości, czasy i wiele innych danych. Uzbrojony w czujniki i sprzęt pomiarowy zespół wykorzystał technologię, aby upewnić się, że trasa nie tylko sprawia wrażenie odcinka rallycrossowego, ale także, że dane to potwierdzają.

Dzięki samodzielnemu opracowaniu zarówno toru, jak i pojazdu, udało się nie tylko obniżyć koszty i skrócić czas prac rozwojowych, ale także utrzymać projekt Mustang Mach-E Rally w tajemnicy. W uznaniu tego sukcesu zespół otrzymał od Forda nagrodę Vehicle Engineering Validation – jest to wewnętrzne wyróżnienie, przyznawane za udany projekt, zaprojektowany i zrealizowany w całości we własnym zakresie. Zespół zdołał zmodyfikować istniejący model Mustanga Mach-E® z myślą o osiągach na drogach gruntowych. Kalibracja układu napędowego Mustang Mach-E® Rally, kontrola trakcji i zawieszenie MagneRide® zostały dostrojone pod kątem możliwości jazdy po bezdrożach i trasach rallycrossowych. Podniesione zawieszenie poprawia właściwości jezdne na szutrowym torze i w zawodach.


Wprowadzone modyfikacje, a także zakulisowe prace inżynieryjne, przyczyniły się do stworzenia trybu jazdy RallySport – profilu, który uwalnia pełne możliwości Mustanga Mach-E® Rally SUV na drogach gruntowych, a jednocześnie nie wpływa negatywnie na jego zachowanie na utwardzonych nawierzchniach. Tryb jazdy RallySport zaprojektowany został przez Forda z myślą o jeździe poza asfaltami i pozwala na swobodniejszą jazdę w mocniejszych poślizgach, liniową reakcję pedału przyspieszania poprawiającą kontrolę oraz mocniejsze tłumienie zawieszenia dla lepszego prowadzenia w zakrętach na luźnych nawierzchniach.

Początkiem Mustanga Mach-E Rally było jedno pytanie, zadane nieco ponad dwa lata temu, a już wkrótce klienci będą mogli czerpać frajdę za jego kierownicą. Co najważniejsze, jeżdżąc po szutrowych torach.      


źródło: Ford Polska. Niniejsza informacja jest aktualna na dzień publikacji. Specyfikacja techniczna opisywanych modeli, akcesoriów oraz usług może ulec zmianie. Niektóre modele, elementy wyposażenia, akcesoria oraz usługi i funkcje mogą być dostępne i działać tylko w wybranych krajach lub wyłącznie za dodatkową opłatą

Czytaj więcej o marce Ford

Droga do Dakaru. Seria filmów Ford Performance pokazuje przygotowania do najtrudniejszego rajdu na świecie
Droga do Dakaru. Seria filmów Ford Performance pokazuje przygotowania do najtrudniejszego rajdu na świecie

FORD | przedstawia rozwój Raptora T1+ w specjalnie przygotowanych przez Ford Performance filmowych reportażach

Co czyni Forda Rangera pickupem idealnym?
Co czyni Forda Rangera pickupem idealnym?

FORD | Inżynierowie i projektanci Forda współpracowali z klientami z całego świata, aby stworzyć pickupa, który sprawdzi się zarówno w codziennej pracy, jak i podczas rodzinnych oraz rekreacyjnych wyjazdów

E-Tourneo Courier poszerza gamę pojazdów elektrycznych Forda
E-Tourneo Courier poszerza gamę pojazdów elektrycznych Forda

FORD E-Tourneo Courier powstał z myślą o klientach, którzy chcą czerpać z życia jak najwięcej radości

Najnowsze oferty

Ford Ranger Wildtrak X 2.0 EcoBlue Bi-Turbo 205KM A10 4x4 dostępny od ręki
  • Model: Ranger
  • Typ nadwozia: Pick-up
  • Przebieg: 10 km
  • Skrzynia biegów: Automatyczna
  • Rodzaj paliwa: Diesel
  • Rok produkcji: 2024
Ford Tourneo Connect Grand Titanium 2.0 EcoBlue 122 KM A7 - dostępny od ręki
  • Model: Tourneo Connect
  • Typ nadwozia: Minivan
  • Przebieg: 5 km
  • Skrzynia biegów: Automatyczna
  • Rodzaj paliwa: Diesel
  • Rok produkcji: 2024
Ford Kuga Titanium 1.5 EcoBoost 150 KM M6
  • Model: Kuga
  • Typ nadwozia: SUV
  • Przebieg: 14170 km
  • Skrzynia biegów: Manualna
  • Rodzaj paliwa: Benzyna
  • Rok produkcji: 2023

Odwiedź nasze salony