Końcówka roku jest doskonałą okazją do nakreślenia kierunku, w którym Honda będzie podążać w kolejnych latach. Motoryzacja już od jakiegoś czasu zmierza ku elektryfikacji, która stopniowo obejmuje coraz więcej produktów i w niedalekiej przyszłości trend ten będzie dotyczył również jednośladów. Honda poinformowała o swojej globalnej polityce dotyczącej elektryfikacji w biznesie motocyklowym we wrześniu tego roku, podczas konferencji zorganizowanej przez centralę firmy w Tokio. Firma potwierdziła między innymi, że do 2050 roku chce osiągnąć neutralność węglową, dotyczącą wszystkich produktów marki. Honda jest największym na świecie producentem silników, dostarczającym 30 milionów sztuk tych jednostek rocznie dla trzech gałęzi motoryzacyjnych – motocykli, samochodów oraz dla segmentu maszyn i urządzeń, a także największym na świecie producentem jednośladów, ze zdolnością produkcyjną w tym zakresie, wynoszącą to 20 milionów sztuk rocznie. Biznes motocyklowy jest zatem szczególnie ważnym elementem całej strategii elektryfikacji w Hondzie, ponieważ to właśnie jednoślady trafiają do największej grupy jej klientów.
Pierwszy seryjnie produkowany motocykl Hondy, model Dream D Type, trafił do sprzedaży już w 1949 roku. Obecnie jednoślady marki produkowane są w 35 fabrykach zlokalizowanych w 21 krajach/regionach i sprzedawane przez 30 000 salonów. Dalego też Honda podjęła decyzję o szybkim przeprowadzeniu procesu elektryfikacji w branży motocyklowej, gdzie planuje osiągnąć neutralność węglową już w latach 40. i pozostać liderem pro-ekologicznych inicjatyw. Elektryfikacja nie oznacza jednak prostej wymiany silników spalinowych na elektryczne – to temat dużo bardziej złożony, gdyż oprócz przyjazności dla atmosfery, pojazdy Hondy mają dawać radość z jazdy ich użytkownikom oraz być przyjazne również dla nich, czyli łatwe w obsłudze. W związku z tym, Honda rozwija system wymiennych baterii dla jednośladów i pracuje nad ich standaryzacją, tak aby czynność wymiany zużytej na naładowaną była jak najprostsza i jak najmniej czasochłonna. Firma realizuje te zadania w ramach konsorcjum SBMC, które dziś ma już 21 członków działających rzecz upowszechnienia jednośladów elektrycznych. Jednocześnie Honda dąży do zwiększenia wydajności paliwowej silników spalinowych, opracowując – między innymi – modele kompatybilne z paliwami neutralnymi pod względem emisji dwutlenku węgla, takimi jak np. mieszanki benzyny z etanolem. Największego efektu elektryfikacji na rynku jednośladów należy spodziewać się tam, gdzie stanowią one podstawowy środek codziennej komunikacji, czyli w krajach rozwijających się. Jednak proces elektryfikacji stoi przed dużymi wyzwaniami, takimi jak wzrost wagi pojazdów i wzrost ich cen. Zatem popyt na elektryczne jednoślady będzie zależał od dostępności programów rządowych, a także stopnia rozwoju infrastruktury ładowania/wymiany baterii.
Honda – w skali globalnej – do 2025 roku planuje wprowadzić do sprzedaży co najmniej 10 modeli jednośladów z napędem elektrycznym. Część z nich pojawi się również w Europie, gdzie Honda konsekwentnie będzie podążała za globalną strategią. Już w 2023 roku zadebiutuje tu pierwszy elektryczny skuter EM1 e:, który został zaprezentowany w listopadzie, podczas targów motocyklowych w Mediolanie.
-