Honda CRF300L na rok 2025

W genach Hondy od dawna zapisana jest istota prawdziwego motocykla dwufunkcyjnego. Pod koniec lat 70. wprowadzono na rynek XL250S – motocykl prezentujący zarówno walory użytkowe na szosie, jak i doskonałe osiągi w terenie. Później pojawiła się na rynku cała gama legendarnych już motocykli XL, które udowodniły, że połączenie oszczędnego i łatwego w obsłudze, jednocylindrowego czterosuwowego silnika z precyzyjnym podwoziem, tworzy maszynę, która może być użyteczna, wszechstronna i – jak twierdzą kierowcy na całym świecie – potrafi dostarczać wiele radości.

Ponad trzynaście lat temu, w dziale badawczo-rozwojowym Hondy prowadzono szczegółowe rozważania, dotyczące stworzenia zupełnie nowego motocykla uniwersalnego. Doświadczenia z bogatej historii startów w zawodach terenowych i enduro były niezastąpione, gdy rozpoczynano prace nad tym pojazdem.

Na pierwszym miejscu postawiono potrzeby klientów. Niektórzy kierowcy kładą nacisk na osiągi na poziomie maszyn wyczynowych, wielu innych ceni sobie jednak łatwość obsługi, praktyczność i wygodę. Do codziennej jazdy w środowisku miejskim klienci oczekiwali wytrzymałego, praktycznego motocykla w najnowocześniejszym off-roadowym stylu. Ale w weekend ten sam motocykl miał im zapewnić przejażdżkę, gdziekolwiek fantazja poniesie, po szosie lub w terenie.

Zespół rozwojowy zawsze starał się widzieć nowy uniwersalny motocykl Hondy w globalnej perspektywie. Taki pojazd potrzebował nie tylko mocnego i oszczędnego silnika, ale także solidnego i sprawnego podwozia. Do tego musiał być przystępny cenowo, oferować wysoką jakość, przy czym priorytetem były niskie ogólne koszty eksploatacji.

CRF250L, wprowadzony na rynki całej Europy w 2012 roku, był właśnie takim motocyklem.

Inżynierowie Hondy opracowali dobrą formułę. CRF250L okazał się efektywną platformą, na której oprócz motocykla cieszącego się nieodmiennie powodzeniem na rynkach całego świata, powstała dodatkowo wersja RALLY. Przy okazji zwiększenia pojemności skokowej w roczniku modelowym 2020, nowy silnik CRF300L otrzymał również sprzęgło antyhoppingowe. Dzięki zmniejszeniu masy podwozia motocykl stał się lżejszy o 4 kg, miał zmienioną pozycję kierowcy, smuklejsze siedzenie i zbiornik oraz pozytywowy zestaw wskaźników LCD. W modelu na rok 2023 pojawiła się nowa opcja malowania i standardowo montowane osłony dłoni kierowcy.

Nadszedł czas, na dalszą ewolucje modelu CRF300L, dlatego w wersji na rok 2025 wprowadzono usprawnienia, które z pewnością zostaną docenione przez właścicieli. Zadbano też, by jedna rzecz się nie zmieniła – to nadal w każdym calu motocykl wszechstronny.





Honda CRF300L na rok 2025 - opis modelu

Mechanicznie niezmieniony w modelu na rok 2025, jednocylindrowy silnik CRF300L o pojemności 286 cm3 zapewnia moc 27 KM (20,1 kW) i moment obrotowy 26,6 Nm. Przełożenia biegów od pierwszego do piątego są krótkie, aby poprawić reakcje i przyspieszenia, podczas gdy szósty bieg jest wydłużony, dla zapewnienia bardziej zrelaksowanej jazdy z dużą prędkością. Sprzęgło antyhoppingowe pomaga w kontrolowaniu tylnego koła przy szybkich redukcjach biegów i wymaga niewielkich sił nacisku na dźwignię sprzęgła. Uzyskano zgodność z normą EURO5+, dostosowano też ustawienie wentylatora chłodnicy w celu lepszego zarządzania temperaturą. Przeprojektowana osłona ochronna i owiewki boczne kierują ciepłe powietrze z dala od kierowcy, zwiększając komfort.

Starannie zestrojona równowaga sztywności stalowej ramy, aluminiowego wahacza i dolnej półki zapewnia doskonałe sprzężenie zwrotne i wyczucie motocykla. Geometria układu kierowniczego gwarantuje dobrą stabilność i zwinność, a przednie i tylne zawieszenia o dużym skoku ma zmienione współczynniki tłumienia, co zapewnia bardziej stabilną i wygodną platformę dla kierowcy.

Nadwozie o ostrych kształtach wyróżnia się smukłością zbiornika paliwa i siedzenia. Zwraca uwagę nowy reflektor LED oraz kierunkowskazy. Pozycja kierowcy została tak dobrana, by zapewnić lekkość prowadzenia w terenie i – co równie ważne – w mieście.

CRF300L na rok 2025 będzie dostępny w następujących opcjach kolorystycznych:

Extreme Red z niebiesko-białym zestawem grafiki

Swift Grey z czerwono-białym zestawem grafiki





Honda CRF300L na rok 2025 - silnik

Jednocylindrowy, chłodzony cieczą silnik DOHC wytwarza moc maksymalną 20,1 kW przy 8500 obr./min i maksymalny moment obrotowy 26,6 Nm przy 6500 obr./min. Średnica cylindra i skok tłoka wynoszą odpowiednio 76 x 63 mm, a stopień sprężania, to 10,7:1.

Aby dopasować przekładnię do charakterystyki silnika i zapewnić najefektywniejsze przyspieszenia, dobrano krótkie przełożenia biegów 1-5, natomiast 6 bieg jest na tyle “długi”, by zapewnić spokojną jazdę po autostradzie. Sprzęgło antyhoppingowe, zmniejszające wymagany nacisk na dźwignię, niweluje podskakiwanie tylnego koła przy szybkich redukcjach biegów, co świetnie sprawdza się zarówno na drodze, jak i w terenie.

Irydowa świeca zapłonowa wraz z precyzyjnym dozowaniem paliwa z systemu wtryskowego PGM-FI, zwiększa sprawność spalania i poprawia parametry środowiskowe. W silniku zastosowano cylinder o osi przesuniętej względem osi wału korbowego, co zmniejsza straty wynikające z tarcia wewnętrznego, a płaszcz tłoka posiada odpowiednie wykończenie powierzchni z powłoką molibdenową. Wewnętrzna struktura pompy olejowej zapobiega napowietrzaniu tłoczonego oleju. Zastosowano metalowe, wciskane półpanewki łożysk głównych, natomiast w korbowodzie użyto tulei żeliwnej. Wałek wyrównoważający obniża poziom wibracji wytwarzanych przez silnik.

W układzie chłodzenia zastosowano chłodnicę zdolną do odbierania 12,7 kW mocy cieplnej, umieszczoną po lewej stronie motocykla. W modelu na rok 2025 układ przeprojektowano tak, aby odprowadzał gorące powietrze z dala od kierowcy. Zastosowano w nim nowy wentylator chłodnicy, a także nową, większą kratkę z polipropylenu, która ułatwia dopływ powietrza do układu. Przeprojektowana pokrywa boczna również ogranicza przepływ gorącego powietrza wydmuchiwanego przez wentylator.

Silnik spełnia wymagania normy EURO5+, a emisja CO2 (WMTC) wynosi 73 g/km.





Honda CRF300L na rok 2025 - podwozie

Masa CRF300L z płynami wynosi zaledwie 142 kg. Balans sztywności stalowej, częściowo podwójnej ramy kołyskowej jest dopracowany pod kątem wyczucia prowadzenia oraz optymalnej przyczepności przedniego i tylnego koła. Odpowiednio dobrano też sztywność jednoczęściowego, odlewanego z aluminium wahacza. Kołnierz regulacyjny łańcucha wykonano z aluminium metodą wyciskania. Półka dolna jest aluminiowa – obniża to masę w obszarze wysoko położonym w stosunku do środka masy – co pozwala na szybsze reakcje przy skręcaniu kierownicy.

Kąt pochylenia główki ramy i wyprzedzenie wynoszą 27,5° i 109 mm, przy rozstawie osi 1455 mm. Prześwit to 285 mm, a promień skrętu 2,3m.

Odwrócony widelec Showa 43 mm dysponuje skokiem 260 mm, a twardość sprężyny i ustawienia tłumienia zostały dobrane pod kątem zachowania precyzyjnej kontroli w jak najszerszym zakresie warunków terenowych i przy zróżnicowanych prędkościach. Zawieszenie tylne Pro-Link ma także skok 260 mm, a amortyzator Showa to konstrukcja jednorurowa. Przednie i tylne zawieszenia o dużym skoku ma współczynniki tłumienia zestrojone z myślą o poprawie ogólnego kontaktu z nawierzchnią, a także o zapewnieniu bardziej stabilnej i wygodnej platformy dla kierowcy.

Z przodu zastosowano pojedynczą tarczę hamulcową o średnicy 256 mm i dwutłoczkowy zacisk hamulcowy, tylne koło jest hamowane przez tarczę o średnicy 220 mm i jednotłoczkowy zacisk hamulcowy. Podobnie jak w wyczynowych motocyklach CRF, tylna pompa hamulcowa jest teraz lekką, zintegrowaną konstrukcją. Zastosowano tarcze typu „wave”, pamiętając o ich wyjątkowych właściwościach samooczyszczania się w niekorzystnych warunkach. Dwukanałowy system ABS jest wyposażeniem standardowym.

21-calowe koło przednie i 18-calowe koło tylne zwiększają stabilność w nierównym terenie i pozwalają na montaż większego wyboru różnych opon terenowych, gdyby właściciel uznał to za potrzebne. Blokowe opony enduro (przednie 80/100-21 51P i tylne 120/80-18 62P) zapewniają przyczepność w bardzo szerokim zakresie warunków drogowych i terenowych.





Honda CRF300L na rok 2025 - wyposażenie i stylistyka

CRF300L wyróżnia się nawiązującym do wyścigowych motocykli serii CRF zestawem atrakcyjnych owiewek i nową grafiką oraz dostępnymi w standardowym wyposażeniu osłonami dłoni kierowcy. Zbiornik paliwa o pojemności 7,8 l jest smukły, co ułatwia poruszanie się kierowcy do przodu, temu samemu celowi służy wąska przednia część siedzenia. Minimalne mocowanie tablicy rejestracyjnej z tyłu nawiązuje stylistycznie do przedniego błotnika o agresywnym kształcie. CRF300L w roczniku modelowym 2025 zyskał nowy reflektor LED i kompaktowe kierunkowskazy LED.

Wysokość siedzenia wynosi 880 mm. Aby zapewnić łatwą kontrolę zachowania motocykla, pozycja jazdy została ustawiona w formule „pionowego trójkąta” – kierownica jest lekko przesunięta do tyłu, a podnóżki montowane nisko i cofnięte, co ułatwia zmianę biegów w ciężkich butach używanych do jazdy terenowej.

Podpórka boczna ma obecnie szeroką powierzchnię kontaktu i składaną podstawę.

Wyświetlacz LCD, ważący zaledwie 70 g, wyświetla duże czarne cyfry na wyraźnym białym tle, gwarantując natychmiastową czytelność dzięki dużym cyfrom prędkościomierza o wysokości 23 mm. Informacje dostępne na wyświetlaczu obejmują wskaźnik załączonego biegu, zasięg i zużycie paliwa, średnią prędkość, stoper i obrotomierz.





Honda CRF300L na rok 2025 - akcesoria

Dostosowane do przewidywanych potrzeb klienta akcesoria, poprawiające możliwości, komfort i pewność prowadzenia CRF300L, obejmują:

Kufer górny o pojemności 38 l , z opcjonalnym oparciem i wewnętrzną torbą.

Stelaż kufra górnego z mocowaniem

Osłona spodu pojazdu

Ładowarka USB typu C

Podgrzewane manetki





Honda CRF300L na rok 2025 - dane techniczne

SILNIK

Typ

Chłodzony cieczą, jednocylindrowy DOHC

Pojemność skokowa

286 cm3

Średnica cylindra x skok tłoka (mm)

76 mm x 63 mm

Stopień sprężania

10,7:1

Maksymalna moc

20,1 kW przy 8500 obr./min

Maks. moment obrotowy

26,6 Nm przy 6500 obr./min

Poziom hałasu (dB)

86 dB

Prędkość maksymalna (km/h)

132 km/h

Pojemność układu smarowania

1,8 l.

Rozrusznik

E-Starter

SYSTEM PALIWOWY

Zasilanie

Wtrysk paliwa PGM-FI

Zbiornik paliwa

7,8 l

Emisja CO2 wg WMTC

73 g/km

Zużycie paliwa

3,1 l/100 km

INSTALACJA ELEKTRYCZNA

Rodzaj akumulatora

AGM

Pojemność i napięcie akumulatora

12 V 7 Ah

UKŁAD PRZENIESIENIA NAPĘDU

Typ sprzęgła

Mokre wielopłytkowe, antyhopping

Typ skrzyni biegów

6-biegowa manualna skrzynia biegów

Przeniesienie napędu

Łańcuch

RAMA

Typ ramy

Stalowa częściowo podwójna kołyskowa,

PODWOZIE

Wymiary (dł. x szer. x wys.)

2230 mm x 820 mm x 1200 mm

Rozstaw osi

1455 mm

Kąt pochylenia główki ramy

27,5°

Wyprzedzenie

109 mm

Wysokość siedziska

880 mm

Prześwit

285 mm

Masa własna

142 kg

Promień skrętu

2,3 m

ZAWIESZENIE

Przednie

Widelec teleskopowy 43 mm: skok 234 mm

(Skok zawieszenia 260 mm)

Tylne

Zawieszenie na wahaczu typu Pro-Link, skok 260 mm

KOŁA

Koło przednie

Aluminiowa obręcz szprychowa

Koło tylne

Aluminiowa obręcz szprychowa

Opona przednia

80/100-21M/C 51P

Opona tylna

120/80-18M/C 62P

HAMULCE

Typ układu ABS

Dwukanałowy ABS

Przednie

Dwutłoczkowy zacisk hamulcowy i podwójne pływające tarcze o średnicy 256 mm

Tylne

Pojedyncza tarcza 220 mm z jednotłoczkowym zaciskiem

ZESPÓŁ WSKAŹNIKÓW I UKŁAD ELEKTRYCZNY

Zespół wskaźników

LCD

Reflektor

LED

Światła do jazdy dziennej

Tak

Światła tylne

Żarówkowy

źródło: Honda Polska. Niniejsza informacja jest aktualna na dzień publikacji. Specyfikacja techniczna opisywanych modeli, akcesoriów oraz usług może ulec zmianie. Niektóre modele, elementy wyposażenia, akcesoria oraz usługi i funkcje mogą być dostępne i działać tylko w wybranych krajach lub wyłącznie za dodatkową opłatą. 

Czytaj więcej o marce Honda

Honda ujawnia przełomową nową koncepcję silnika na targach EICMA 2024
Honda ujawnia przełomową nową koncepcję silnika na targach EICMA 2024

HONDA | czterosuwowy silnik V3 75° wyposażony w sprężarkę elektryczną, która zapewnia znaczny wzrost momentu obrotowego w zakresie niskich i średnich obrotów, niezależnie od obrotów silnika

Honda prezentuje koncepcyjne motocykle elektryczne na targach EICMA 2024
Honda prezentuje koncepcyjne motocykle elektryczne na targach EICMA 2024

HONDA | światowa premiera dwóch koncepcyjnych modeli elektrycznych: Fun Concept i Urban Concept, na targach EICMA 2024

Honda GB350S na rok 2025
Honda GB350S na rok 2025

HONDA | motocykl GB350S – odpowiedni dla posiadaczy prawa jazdy kategorii A2

Najnowsze oferty

Honda X-ADV 350 ABS, Kontrola trakcji, Nowy
  • Model: X-ADV
  • Przebieg: 2 km
  • Napęd: Pas napędowy
  • Rodzaj paliwa: Benzyna
  • Rok produkcji: 2024
Honda CMX 1100T model 2024
  • Model: CMX
  • Przebieg: 5 km
  • Napęd: Łańcuch
  • Rodzaj paliwa: Benzyna
  • Rok produkcji: 2024
Honda Nx 500 abs LED Nowy, 2024
  • Model: Nx
  • Przebieg: 2 km
  • Napęd: Łańcuch
  • Rodzaj paliwa: Benzyna
  • Rok produkcji: 2024

Odwiedź nasze salony