Dwuzaworowy, chłodzony powietrzem, jednocylindrowy silnik SOHC o pojemności 348 cm3 to nowa, konstrukcja o silnym indywidualnym charakterze, którą od samego początku opracowywano tak, by zapewniać świetne wyczucie maszyny i doskonałe osiągi. Inżynierowie Hondy dążyli do wytworzenia odpowiedniego ‘pulsu’, pochodzącego z energii spalania i jego przeniesienia na koło zamachowe o dużej masie w sposób, który kierowca będzie odczuwał jako przyjemny rytm serca, przy minimalnych drganiach. Zastosowano w tym celu dodatkową współosiową przeciwwagę na wale korbowym, która współpracuje z przeciwwagą główną.
Wlot powietrza z czystej strony airboxa do systemu PGM-FI został zaprojektowany jako odcinek prosty, o zoptymalizowanej średnicy, dzięki czemu zmniejszono opory przepływu powietrza i o długości zoptymalizowanej pod kątem generowania jak największego momentu obrotowego w dolnym zakresie prędkości silnika. Aby zapewnić stabilny dopływ powietrza, do kolektora dolotowego znajdującego się za airboxem prowadzi kanał, biegnący pod siedzeniem i przez górną część airboxa. Taka konstrukcja układu dolotowego przyczyniła się do uzyskania wysokiego momentu obrotowego przy niskich obrotach i efektownego ‘bicia serca’ dochodzącego z silnika.
Równolegle starannie dopracowano brzmienie układu wydechowego. Odcinek prowadzącej od silnika rury wydechowej jest podwójnie osłonięty, a tłumik (ścięty w celu uzyskania odpowiedniego kąta pochylenia 45-milimetrowej rury wydechowej) wykorzystuje pojedynczą komorę rozprężną. Pozwoliło to na uzyskanie wyraźnego, charakterystycznego basowego brzmienia, odpowiedniego dla jednocylindrowego motocykla.
Moc maksymalna 15,5 kW jest dostępna przy 5500 obr/min, a maksymalny moment obrotowy 29,0 Nm pojawia się w niskim zakresie obrotów już przy 3000 obr/min. Jego architektura charakteryzuje się krótszą średnicą cylindra 70 mm i długim skokiem tłoka 90,5 mm. Stopień sprężania wynosi 9,5: 1.
Klasyczny wygląd motocykla nie przeszkodził w zastosowaniu w nim szeregu najnowszych rozwiązań technicznych Hondy, ograniczających straty tarcia, na przykład przesunięcia o 10 mm osi cylindra, asymetrycznego korbowodu i uszczelnionej skrzyni korbowej, które pozwoliły na uzyskanie niższego zużycia paliwa. Aby zapewnić odpowiednią pojemność układu smarowania i jednocześnie zmniejszyć straty wynikające z mieszania oleju przez wał korbowy w ograniczonej przestrzeni, uszczelniona skrzynia korbowa wykorzystuje przegrodę między obudową przekładni, a skrzynią korbową.
Zawór zwrotny umieszczony w przegrodzie otwiera się i zamyka, gdy ciśnienie na wale korbowym zmienia się pod wpływem ruchu tłoka, odprowadzając olej z dyszy tłokowej (która chłodzi tłok i smaruje stopę korbowodu). Następnie olej trafia do przekładni, co zmniejsza tarcie, a tym samym obniża zużycie paliwa.
Aby zapewnić optymalną wydajność chłodzenia, dobrano odpowiednią wysokość, grubość i odstępy między żeberkami chłodzącymi. Przy okazji poprawiono również wygląd i estetykę silnika. Aby schłodzić obszar za komorą spalania, kanał olejowy w głowicy cylindrów dostarcza olej do górnej części głowicy, obniżając temperaturę o 10%.
Pięciobiegowa skrzynia biegów wykorzystuje duży zakres przełożeń między pierwszym a czwartym biegiem, aby jak najlepiej wykorzystać dostarczany moment obrotowy w warunkach miejskiego ruchu, z przełożeniem piątego biegu dobranym do bezstresowego przyspieszenia od 30 km/h i niskich obrotów do prędkości autostradowych. Aluminiowa krzywka sprzęgła anyhoppingowego zmniejsza obciążenie dźwigni o 30%, ułatwiając jazdę w mieście i zmianę biegów na wyższe, jednocześnie sprzęgło kontroluje zachowanie tylnego koła podczas hamowania i redukcji biegów.
System kontroli momentu obrotowego (HSTC) Hondy zarządza trakcją tylnego koła, co zwiększa pewność prowadzenia i kontrolę kierowcy niezależnie od poziomu jego umiejętności. Zużycie paliwa wynosi 2,5 l/100 km (tryb WMTC), co daje potencjalny zasięg 600 km przy 15-litrowym zbiorniku paliwa.