-
*fot.: Honda GL1800 Gold Wing 2019
Dostęp do bagażu został uproszczony. Jeśli osoba znajdująca się przy motocyklu posiada przy sobie kluczyk, to wystarczy nacisnąć przycisk, aby otworzyć kufry boczne lub kufer centralny. Możliwe jest także tymczasowe odblokowanie bagażu za pomocą pilota - przycisk odblokowujący na inteligentnym kluczyku umożliwia pasażerowi natychmiastowy dostęp do kufrów bocznych, czy kufra centralnego. Hydrauliczne siłowniki płynnie otwierają i zamykają pokrywy. Naciśnięcie i przytrzymanie przycisku połączenia włącza awaryjne miganie kierunkowskazów.
Nowy Gold Wing jest kompatybilny z Apple CarPlay™,, więc kierowca może wykorzystać spersonalizowane informacje i treści z telefonu iPhone, takie jak numery kontaktów i listy odtwarzania muzyki. Zapewniono również łączność Bluetooth, można też wykorzystać połączenie za pośrednictwem kabla USB.
Lekkie głośniki zostały zlokalizowane z uwzględnieniem nowej pozycji kierowcy, celem uzyskania żywego dźwięku przestrzennego. Dostępny jest również przełącznik sterowania dźwiękiem dla pasażera, by zapewnić jeszcze przyjemniejszą podróż. Przełączniki są umieszczone w górnej części prawego kufra bocznego i sterują głośnością, wyborem źródła oraz umożliwiają „przewijanie” odsłuchiwanej muzyki.
Mapy i wskazówki nawigacyjne są wyświetlane na 7-calowym, kolorowym ekranie ciekłokrystalicznym TFT w środkowej części zestawu wskaźników, a najnowsza wersja systemu wzbogaciła się także o żyrokompas, co oznacza kontynuowanie nawigowania nawet w tunelach. Rezygnacja z dowolnego punktu trasy lub wybranie opcji "DOM" są obecnie możliwe także w czasie jazdy. W modelu na 2020 rok mapy zostały zaktualizowane oraz istnieje możliwość wprowadzenia do 99 różnych punktów trasy w celu szczegółowego planowania podróży.
-
HONDA GL1800 GOLD WING 2020 - PODWOZIE
Podwójna odlewana rama aluminiowa Gold Winga, zastosowana w 2018 roku, pozwoliła zmieścić silnik w mniejszej przestrzeni i przesunąć go o 40 mm do przodu. Grubość ścianek ramy zoptymalizowano w każdym jej miejscu, zapewniając płynną i stabilną jazdę, od prędkości piechura, do maksymalnej prędkości motocykla, biorąc pod uwagę zarówno uwarunkowania ruchu miejskiego, jak i jazdy autostradowej.
Kierowcę i pasażera „przesunięto” o 36 mm do przodu, a dzięki dynamice przedniego koła zawieszonego na podwójnych wahaczach (i dzięki geometrii tych wahaczy), przednie koło przy pełnym dobiciu zawieszenia znajduje się 24 mm dalej z przodu, niż w poprzedniej generacji modelu.
Inną zaletą zawieszenia przedniego z dwoma wahaczami jest zmniejszenie tarcia ślizgowego (wynikającego z odkształceń przy przejeżdżaniu nierówności i ze skrętów kierownicy), które występuje w standardowym widelcu teleskopowym w czasie poruszania się w górę i w dół względem goleni. Łożyska są stosowane we wszystkich obszarach występowania tarcia przy skręcie i skoku zawieszenia, co dodatkowo redukuje tarcie.
Skręty kierownicy przekazywane są za pośrednictwem podwójnych wsporników widelca i są również oddzielone od ruchów pionowych koła tłumionych przez pojedynczy amortyzator. Dodatkowo, opatentowany poprzeczny drążek kierowniczy łączy kierownicę z przednią osią, a pozycja mechanizmu obrotu kierownicy z mniejszą masą wokół niego (plus umiejscowienie kierownicy) zapewnia kierowcy całkowicie naturalne wrażenia dotyczące zachowania przedniego koła.
Podwójnie zintegrowany układ hamulcowy (D-CBS) optymalnie rozkłada siłę hamowania na przednie i tylne koła. Podczas gdy ABS w poprzednim modelu był obsługiwany przez 2 silniczki, oba zostały zastąpione przez jeden mniejszy i lżejszy cyrkulacyjny modulator obwodu ABS, który został zintegrowany z elektronicznym modułem sterującym pracą hamulców. System działa również w powiązaniu z bieżącym trybem jazdy, automatycznie dostosowując charakterystyki hamowania do warunków jazdy, zwiększając bezpieczeństwo. Podwójne tarcze przednie o średnicy 320 mm współpracują z 6-tłoczkowymi zaciskami hamulcowymi, natomiast tylna tarcza o średnicy 316 mm otrzymała zacisk 3-tłoczkowy.
W Gold Wingu od 2018 roku, pierwszy raz w motocyklu Honda , zastosowano zawieszenia tylnego koła Pro-Arm nowej konstrukcji. To dość stare rozwiązanie wykorzystywało łożyska stożkowe plus dźwignie o wymaganej grubości w celu zapewnienia prawidłowej sztywności. Nowy projekt Pro-Arm wykorzystuje przeprojektowaną (złożono zgłoszenie patentowe) konstrukcję wałka sworznia i łączy się z ramą po lewej stronie. Prawa strona służy do dostępu obsługowego i serwisowego.
Taki układ zmienił rozkład sił i naprężeń na dźwigniach obrotowych, co pozwala na większą swobodę projektowania, a w gotowym motocyklu ułatwia kontrolowanie maszyny, przyczynia się również do zwiększenia stabilności podczas jazdy. Nowy Pro-Link zapewnia progresję zawieszenia i komfort - układ dźwigniowy został zoptymalizowany, a zastosowanie przegubów kulistych eliminuje obciążenia skrętne. Poziom tłumienia jest regulowany elektrycznie, zależnie od wybranego przez kierowcę trybu jazdy. Silniki krokowe umieszczone w przednich i tylnych amortyzatorach przesuwają iglice w celu kontrolowania przepływu oleju, dopasowując siłę tłumienia do sytuacji drogowej.
Wstępne napięcie tylnej sprężyny jest obecnie również regulowane elektrycznie. System obsługuje się bardziej intuicyjnie niż numerycznie. Niezależnie od czterech trybów jazdy, istnieją cztery ustawienia wstępnego napięcia sprężyny w zależności od obciążenia - od miękkiego do twardego: tylko kierowca, kierowca z bagażem; kierowca z pasażerem i kierowca z pasażerem i z bagażem. Ustawienie jest wyświetlane na ekranie TFT, a wybór dokonywany jest za pomocą przełącznika. W modelu na 2020 rok nowe ustawienia zawieszenia zostały zoptymalizowane pod kątem dalekich wypraw kierowcy z pasażerem.
Wyprzedzenie i kąt pochylenia główki ramy są ustawione na 30,5°/109mm, z rozstawem osi 1695 mm. Poprzedni Gold Wing miał masę z płynami 413 kg. Nowy Gold Wing ma masę z płynami wynoszącą 365 kg (DCT 364kg), a w wersji tour 380kg ze skrzynią manualną i 383 kg z DCT i poduszką powietrzną.
-
HONDA GL1800 GOLD WING 2020 - SILNIK
Perłą w koronie poprzedniego Gold Winga (od 2002 roku) był sześciocylindrowy silnik w układzie bokser, pracujący z aksamitną gładkością turbiny gazowej, który wytwarzał moment obrotowy od niskich obrotów, dając poczucie ogromnej mocy i wywołujący u kierowcy reakcje przypominające uzależnienie. Aby zrealizować ambicje związane z nowym podwoziem, silnik o pojemności 1833 cm3 został solidnie przekonstruowany w 2018 roku. Pozostawiono jego konfigurację jako sześciocylindrowego leżącego wzdłużnie boksera, ale wyposażono go w cztery zawory na cylinder, zamiast dwóch, zmniejszono jego gabaryty i masę o 6,2 kilograma. Moc maksymalna 126,5 KM (93kW) pojawia się przy 5500 obr/min, a maksymalny moment obrotowy wynoszący 170Nm występuje przy 4500 obr/min. Średnica cylindrów wynosi 73 mm, skok tłoków 73mm. Osie lewych i prawych cylindrów przesunięte są względem siebie o 4 mm, a tuleje cylindrowe zostały wykonane z aluminium. Stopień sprężania wynosi 10,5:1. Głowice cylindrów są typu Unicam. Zawory wlotowe są sterowane za pomocą popychaczy palcowych, a zawory wylotowe za pomocą dźwigienek zaworowych, zastosowano również współosiowy wałek dźwigienek zaworów dla zaworów wlotowych i wylotowych, rezygnując z poprzednio stosowanej mechaniki otwierania zaworów.
Kształty komór spalania dostosowano do 4 zaworów na cylinder (zamiast wanienkowego kształtu stosowanego przy 2 zaworach), z kanałami dolotowymi wywołującymi dobre zawirowanie ładunku trafiającego do cylindrów, co poprawia sprawność spalania. Płaszcze tłoków pokryto warstwą molibdenu celem zmniejszenia strat tarcia. Zastosowanie elektronicznej przepustnicy (TBW) przyniosło możliwość wprowadzenia 4 trybów jazdy zmieniających charakter i moc silnika, w powiązaniu ze zmianami charakterystyk systemu HSTC, charakterystyk tłumienia w zawieszeniu kół i ustawieniami systemu hamulcowego D-CBS.
Tryb TOUR jest podstawowym trybem jazdy pozwalającym na połączenie komfortu i mocy. W tym trybie zmiany położenia manetki przyspieszenia bezpośrednio, w 100% przekładają się na otwarcie przepustnicy. Tłumienie w amortyzatorach i rozkład sił hamowania pomiędzy przednie i tylne koło przyjmuje standardową wartość domyślną.
Tryb SPORT oznacza, ze obrót manetki przyspieszenia przełoży się na największe otwarcie przepustnicy, co zapewnia bardzo łatwe uzyskiwanie dynamicznych przyspieszeń. Tłumienie w zawieszeniu będzie bardziej zdecydowane, zmieni się też ciśnienie działające na mechanizm tylnego hamulca.
Tryb ECON oferuje minimalizację zużycia paliwa i ułatwia spokojną jazdę z mniej więcej stałą prędkością. Tłumienie i siły hamowania są znacząco ograniczone.
Tryb RAIN (deszcz) powoduje przemianę motocykla w łagodny pojazd, którym łatwiej się poruszać w trudnych warunkach, po śliskiej nawierzchni. Siły hamowania zostaną znacząco złagodzone w stosunku do wartości standardowych, tłumienie w zawieszeniu będzie łagodne, przez co zawieszenie staje się miękkie.
We wszystkich czterech trybach jazdy system HSTC zadba, by motocykl mógł skutecznie przyspieszać, jeśli nawierzchnia będzie mokra i śliska. Pojedyncza przepustnica zastąpiła podwójną przepustnicę z poprzedniego modelu, przy czym zmieniono średnice i grubości ścianek kolektora dolotowego, aby uzyskać oszczędności masowe. Objętość kolektora dolotowego pomiędzy przepustnicą i zaworami wlotowymi cylindrów została zmniejszona o około 10%, przyspieszając przepływ powietrza i poprawiając szybkość reakcji na zmiany kąta przepustnicy.
Do silnika prowadzą dwa kanały dolotu powietrza umieszczone z przodu po lewej stronie i z tyłu po prawej stronie. Taka konfiguracja umożliwia zawirowanie powietrza zasysanego do silnika i pozwala na efektywniejsze wykorzystanie całej powierzchni czynnej filtra powietrza oraz na zmniejszenie oporów przepływu. Wewnętrzne ukształtowanie obu kanałów zostało zoptymalizowane w celu dostosowania do pulsacji powietrza generowanej przez silnik w zakresie jego niskich obrotów, poprawiając szybkość reakcji i zwiększając moment obrotowy przy mniejszych otwarciach przepustnicy. Dźwięk i odczucia, jakie towarzyszą pracy silnika Gold Winga zawsze były atutem tego motocykla. Nowy podwójny układy wydechowy utrzymał wewnętrzną strukturę z poprzedniego modelu, z dwoma komorami oraz z komorą rezonansową, natomiast zrezygnowano ze stosowania wełny szklanej, aby zaoszczędzić na masie układu. ISG (rozrusznik zintegrowany z alternatorem), jak sama nazwa wskazuje, stanowi połączenie funkcji rozrusznika i alternatora w jednym elemencie. Alternator staje się rozrusznikiem, gdy na jego styki zostanie podane odpowiednie napięcie elektryczne. Tłumik sprzęgła łączącego silnik z ISG, które przenosi moment obrotowy rozrusznika na wał korbowy, bądź napędza alternator, został zamieniony z lepkościowego stosowanego przy alternatorze w poprzednim modelu na mechaniczny, korzystający ze sprężyny spiralnej i gumy. Masa całego systemu została zmniejszona o około 2,4 kg. ISG wykorzystuje przekładnię śrubową, redukując mechaniczny hałas silnika. Kluczowe cechy systemu wyłączania silnika przy zatrzymaniu, to wyjątkowo cichy ponowny rozruch uzyskany dzięki zastosowaniu ISG oraz poczucie płynności, które osiągnięto dzięki kombinacji sterowania DCT i TBW. Po zatrzymaniu się przed sygnalizatorem świetlnym z aktywowanym układem wyłączania silnika, ten automatycznie zatrzymuje się po 3 sekundach, a do ponownego uruchomienia silnika kierowca musi jedynie przekręcić manetkę przyspieszenia, co natychmiast uruchamia silnik.
-
-
System jest sterowany tak, że ciśnienie oleju hydraulicznego jest doprowadzane z wyprzedzeniem do linii DCT, która aktywuje sprzęgło podczas uruchamiania silnika, tak więc czas opóźnienia od momentu, gdy kierowca obróci manetkę do rozruchu jest redukowany do minimum. Aby zapobiec nierównomiernościom przy rozruchu, TBW sprawia, że zawór przepustnicy stopniowo otwiera się po obróceniu manetki, a tym samym zapewnia płynne przyspieszenie, godne komfortu Gold Winga. Wyłączanie silnika po zatrzymaniu może być aktywowane lub dezaktywowane przełącznikiem umieszczonym po prawej stronie kierownicy.
Ruszanie pod górę na typowym motocyklu często wymaga jednoczesnego zwalniania hamulców, otwierania przepustnicy i włączania sprzęgła, wszystko to w proporcjach zależnych od stopnia nachylenia drogi. Chcąc ułatwić zadanie kierowcy, nowego Gold Winga wyposażono w system ruszania na wzniesieniu (HSA) - zarówno wersję z manualną skrzynią biegów, jak i DCT.
Po zatrzymaniu się na pochyłości, ściskanie dźwigni hamulca powoduje że modulator ABS wytwarza ciśnienie w tylnym zacisku hamulcowym. Podczas ruszania, nawet jeśli dźwignia hamulca jest już zwolniona, ciśnienie hydrauliczne tymczasowo utrzymuje siłę hamowania (przez około 3 sekundy), a więc możliwe jest ruszenie z miejsca pod górę korzystając tylko z manetki przyspieszenia. Podczas aktywności systemu wskaźnik HSA jest zapalony, informując o tym kierowcę.
W 6-stopniowej manualnej skrzyni biegów, wspomagane krzywkowo sprzęgło antyhoppingowe (z mniejszą ilością tarcz i ze zmniejszonym tarciem hydraulicznym w mechanizmie zwalniania) zastąpiło sprzęgło wspomagane hydraulicznie. Zredukowano w ten sposób nacisk na dźwignię o 20%, a także wygładzono działanie sprzęgła przy redukcji biegów. Mechanizm antyhoppingowy przyczynia się do poprawy odczuć kierowcy przy redukcji biegu.
-
PRZEKŁADNIA DWUSPRZĘGŁOWA (DCT)
Honda sprzedała ponad 100 000 motocykli wyposażonych w przekładnię DCT w całej Europie od czasu, gdy system pojawił się jako opcja w VFR1200F w 2009 roku. W dowód uznania go na rynku w ostatnim roku finansowym, DCT stanowiło 48% sprzedaży w Europie w modelach, w których DCT była opcją.
Unikalna hondowska przekładnia dwusprzęgłowa jest tak oczywistym partnerem dla silnika Gold Winga, że rozwój całej konstrukcji odbywał się wokół DCT. Jest to już trzecia, całkowicie nowa generacja systemu, po raz pierwszy wyposażona w 7 biegów i zaprojektowana specjalnie z myślą o długodystansowych podróżach. Przekładnia pracuje niezwykle płynnie i szybko.
W modelu na 2020 rok przekładnia DCT w Gold Wingu została dodatkowo zoptymalizowana pod kątem zwrotności przy niskich prędkościach, a krótkie przełożenia zmniejszają wstrząs zmiany biegów. W wyższym zakresie prędkości są one dłuższe, aby zmniejszyć obroty silnika. W obu zakresach prędkości jest komfortowo, ponieważ zmiana biegów w górę lub w dół jest najwyższej jakości. Przekładnia DCT zapewnia powtarzalne, płynne zmiany biegów w górę iw dół, a korzystanie z niej staje się szybko rzeczą zupełnie naturalną. Przekładnia wykorzystuje dwa sprzęgła: jedno z nich do ruszania i jazdy na biegach 1, 3 i 5, drugie dla biegów 2, 4 i 6, z wałkiem głównym jednego ze sprzęgieł umieszczonym wewnątrz wałka głównego drugiego sprzęgła, co pozwala uzyskać bardzo zwartą budowę całej przekładni.
Oba sprzęgła są niezależnie sterowane przez osobne obwody elektrohydrauliczne. Chwilę przed zmianą biegów, system dobiera bieg do załączenia przy pomocy sprzęgła, które nie jest obecnie załączone. Następnie pierwsze sprzęgło jest elektronicznie rozłączane, a jednocześnie drugie sprzęgło zostaje załączone.
Rezultatem jest powtarzalna, szybka i bezproblemowa zmiana biegów. Ponadto, gdy dwa sprzęgła przenoszą napęd z jednego biegu na drugi z minimalną przerwą w przekazywaniu momentu z silnika na tylne koło, każdej zmianie biegów towarzyszy tylko minimalne szarpnięcie i zakołysanie motocykla, co sprawia, że odczucie towarzyszące zmianie jest bezpośrednie, ale sama zmiana jest bardzo wygładzona. Dodatkowe korzyści, to większa trwałość (ponieważ nie można uszkodzić przekładni z powodu błędnej koordynacji ruchów przy zmianie biegu), wyeliminowanie możliwości „zduszenia” silnika, obniżenie stresu w czasie jazdy miejskiej i mniejsze zmęczenia kierowcy.
Odgłosom i wibracjom towarzyszącym zmianom biegów poświęcono dodatkową uwagę w trakcie rozwoju trzeciej generacji DCT. Gumki tłumiące hałas na obu końcach prowadnic widełek i wodzika znacznie redukują poziom dźwięków wydobywających się podczas zmian biegów. Sprężynowy tłumik drgań został zainstalowany między sprzęgłem, a wałkiem głównym przekładni, aby zmniejszyć hałas i drgania towarzyszące zetknięciu sprzęgła z wałkiem głównym przy zmianie biegów. Przekładnia DTC Gold Winga wyposażona jest w tryb wolnej jazdy umożliwiający poruszanie się z prędkością 1,8 km/h do przodu lub 1,2 km/h do tyłu, a załączany bezzwłocznie przyciskiem +/- umieszczonym po lewej stronie kierownicy. W wałkach głównych (zbudowanych jako rura w rurze), zewnętrzny wałek główny połączony z kołami zębatymi biegów parzystych jest połączony z wałkiem wewnętrznym za pomocą łańcucha, za pośrednictwem kół zębatych umieszczonych na wałku pośrednim. Struktura ta zapewnia zewnętrznemu wałkowi głównemu rolę wałka biegu wstecznego, co zaowocowało lekkością mechanizmu biegu wstecznego i jego zwartą budową - bez potrzeby stosowania osobnego wałka wstecznego biegu.
Po aktywacji trybu wolnej jazdy używane są oba sprzęgła DCT, które umożliwiają ruch do tyłu za pomocą sprzęgła nr 1 i ruch do przodu za pomocą sprzęgła nr 2. W ten sposób poruszanie się do przodu lub do tyłu przy małej prędkości jest możliwe tylko przy użyciu sprzęgła, bez potrzeby zmieniania biegów. Ponadto system elektronicznej przepustnicy kontroluje prędkość przez sterowanie pojemnością sprzęgła w niewielkim zakresie, przy zachowaniu pewnej prędkości obrotowej silnika, zapewniając w ten sposób kontrolę i bezpieczeństwo działania w wielu sytuacjach.
4 dostępne tryby jazdy są wspomagane przez DCT. Wszystkie parametry silnika i innych systemów są analogiczne, jak w modelach z klasyczną przekładnią, ale dodane są dodatkowe parametry specyficzne dla DCT. Tryb TOUR wykorzystuje ustawienie domyślne dla płynnego załączania sprzęgła i zmian biegów w trybie AT, z programem zmian biegów od niskich do wysokich obrotów. W trybie SPORT stosuje się bardziej bezpośrednie załączanie sprzęgieł, ze zmianami biegów przeprowadzanymi w zakresie średnich i wysokich prędkości obrotowych.
W trybie ECON załączanie sprzęgła jest wykonywane płynnie, a załączone biegi utrzymywane są w zakresie niskich i średnich obrotów silnika, przy standardowym sposobie zmiany przełożeń. W trybie RAIN sprzęgła działają również bardzo płynnie, załączone biegi utrzymywane są w zakresie niskich i średnich obrotów silnika, a zmiana przełożeń trwa w trybie AT dłużej, niż zwykle.
ZOBACZ RÓWNIEŻ ➪HONDA GL1800 GOLD WING 2020 - DANE TECHNICZNE
___
źródło: Honda Motocykle Polska