Honda ST125 Dax 2025

Oferta małych motocykli Hondy spotkała się z uznaniem zarówno młodych, jak i starszych kierowców. Odnowiona wersja Monkey 125 przemawia do serc motocyklistów, którzy pamiętają złote lata siedemdziesiąte, a jednocześnie zapewnia w pełni nowoczesny, kompaktowy i przynoszący frajdę z jazdy, miejski środek transportu dla osób w każdym wieku. Model MSX125 Grom proponuje styl "Generacji Y", dający możliwość modyfikacji według własnego uznania, a także doskonale sprawdza się jako środek transportu w padoku, podczas wyścigów samochodowych i motocyklowych.

 

Wraz z ofertą na rok 2023, do tego grona dołączył model ST125 Dax, który dochował wierności założeniom oryginału z 1969 roku, jednak zapewniał osiągi na miarę XXI wieku pod względem funkcjonowania podwozia i silnika, a także w kwestii ergonomii. Ostatnia wersja modelu Dax była produkowana w latach 1995-2003, na rynek japoński. Niedawny europejski sukces dwóch małych motocykli przyspieszył powrót tego modelu, a jego wyjątkowy urok oraz łatwość prowadzenia sprawiły, że ST125 Dax zyskał dodatkową porcję walorów użytkowych.

 

Do pozytywnego odbioru Daxa w gronie motocyklistów w średnim wieku – tych, którzy być może posiadali Daxa w młodości i ucieszą się z jego powrotu – ma przyczynić się nostalgia. Również dla młodszych, ceniących styl "retro" nabywców, motocykl ten będzie szczególną atrakcją - jako autentyk z bogatą historią, a nie retro-podróbka. Niektóre jednoślady wyróżniają się własnym stylem, a model Dax ma go pod dostatkiem, choćby ze względu na ikoniczną ramę w kształcie litery T, dzięki której zyskał on też swoją nazwę. Osadzenie motocykla na małych, 12-calowych kołach sprawia, że Dax przypomina wyglądem lubianego powszechnie jamnika. Jamnik, czyli dachshund, wymawiany jako „DAKS-huund” był inspiracją dla nazwy niezwykle oryginalnego motocykla.

Model na rok 2025, poza zgodnością z normą EURO5+ i nowym lakierem, w zasadzie pozostał niezmieniony. Ten mały motocykl jest zatem taki sam jak poprzednio - wyjątkowy, łatwy, użyteczny i dający mnóstwo frajdy z jazdy. 





Honda ST125 Dax - opis modelu

Dax zachował swoją prostotę, jakiej należy oczekiwać od takiego pojazdu. Stalowa rama zapewnia odpowiednią wytrzymałość i mieści w sobie zbiornik paliwa, a 31-milimetrowe golenie widelca USD, podwójne amortyzatory tylne i 12-calowe koła z grubymi oponami zapewniają lekkość prowadzenia i dobrą pracę zawieszenia. Hamowanie odbywa się dzięki zaciskom hydraulicznym i tarczom hamulcowym z przodu i z tyłu i wspomagane jest pracą systemu ABS.

Całkiem mocny i oszczędny, dwuzaworowy silnik SOHC o pojemności 124 cm3 charakteryzuje się liniową charakterystyką mocy i łagodnym przebiegiem krzywej momentu obrotowego. Sprzęgło odśrodkowe skutecznie radzi sobie z przełączaniem pomiędzy czterema dostępnymi przełożeniami, więc nie ma potrzeby stosowania dźwigni sprzęgła montowanej na kierownicy. Dax oferuje prostotę obsługi w stylu "twist-and-go" z możliwością zmiany biegów za pomocą tradycyjnej dźwigni pod lewą stopą.

Całe oświetlenie Daxa wykonano w technice LED, a okrągły wyświetlacz LCD pokazuje dokładnie to, co kierowca musi wiedzieć. Dla pasażera przewidziano chromowany uchwyt. Dostępne akcesoria obejmują wyświetlacz zegara i wskaźnika biegu, tylny bagażnik, wspornik bocznej torby, gniazdo USB i podgrzewane manetki.

Dax na rok modelowy 2025 będzie oferowany w następujących kolorach:

  • Pearl Shining Black

  • Pearl Cadet Gray

  • Pearl Glittering Blue





Honda ST125 Dax - stylistyka i wyposażenie

Pomimo skromnej postury, proporcje Daxa zapewniają wystarczającą ilość miejsca, aby wygodnie mogły nim podróżować dwie dorosłe osoby.

Głównym elementem stylistycznym Daxa jest rama nadająca temu modelowi niepowtarzalny charakter retro. Pozostałe elementy są do niej przymocowane lub w niej umieszczone. Do przeszłości nawiązują też niemal wszystkie inne części: grube, podwójne siedzenie (jego wysokość wynosi zaledwie 775 mm), chromowana kierownica o wysokim profilu oraz inspirowany motocyklami terenowymi z lat 70-tych, tłumik z nawiercaną, szczelinową, chromowaną osłoną termiczną.

W środkowej części ramy – tuż obok klasycznego logo Hondy, które podkreśla szczególne dziedzictwo Daxa – umieszczono czarny pasek z napisem "Dax", wykonany nietypową czcionką. Wyjątkowym akcentem wykończenia jest graficzna podobizna jamnika.  

Chromowany błotnik umieszczono poniżej rzucającego się w oczy, okrągłego reflektora. Aby nadać reflektorowi dodatkowy urok, zastosowano koliście rozmieszczone diody LED, a przednie kierunkowskazy i światła pozycyjne umieszczono pomiędzy światłami mijania i drogowymi. Niewielkich rozmiarów zestaw wskaźników to okrągły, negatywowy ekran LCD, natomiast tylna lampa i kierunkowskazy wzorowane są na przednich reflektorach i również wykonane w technice LED.

Pasażer ma do dyspozycji zgrabny chromowany uchwyt, a osłona chroni łańcuch napędowy przed wpływem warunków atmosferycznych i uszkodzeniem luźnych ubrań użytkowników. Tylny bagażnik i podgrzewane manetki są dostępne jako wyposażenie dodatkowe.





Honda ST125 Dax - podwozie

Charakterystyczna rama w kształcie litery T, wykonana z wytłoczek stalowych z wykorzystaniem nowoczesnej wiedzy inżynierskiej, mieści w sobie zbiornik paliwa i jest starannie dopracowana pod względem szczegółów estetycznych. Kąt pochylenia główki ramy i wyprzedzenie wynoszą 24,9°/84 mm, przy rozstawie osi 1200 mm. Masa pojazdu z płynami wynosi 107 kg.

Widelec USD z goleniami 31 mm zapewnia płynne reakcje zawieszenia i – w połączeniu z szeroką, uniesioną kierownicą – ułatwia kierowanie motocyklem. Podwójne tylne amortyzatory są zestrojone tak, by zapewnić płynność jazdy, także z pasażerem. Na czarnych, 12-calowych obręczach (zapożyczonych z bezpretensjonalnego modelu MSX125 Grom) zamontowano grube, balonowe opony o szerokości 120 mm z przodu i 130 mm z tyłu. Zapewniają one dobrą przyczepność do nawierzchni i zwinność przy manewrowaniu.

Jednokanałowy układ ABS zarządza siłą hamowania. Hydrauliczne przednie i tylne zaciski hamulcowe współpracują z tarczami o średnicy odpowiednio 220 mm i 190 mm.





Honda ST125 Dax - silnik

Opracowany na bazie nowej, wyjątkowo elastycznej, wydajnej i trwałej jednostki modelu Super Cub C125, chłodzony powietrzem silnik modelu Dax, o pojemności 124 cm3, posiada dwuzaworową głowicę cylindra SOHC oraz charakteryzuje się stosunkowo długim skokiem i wysokim stopniem sprężania: średnica cylindra wynosi 50 mm, skok tłoka 63,1 mm, a stopień sprężania, to 10,0:1. Moc maksymalna 9,4 KM osiągana jest przy 7000 obr/min, a maksymalny moment obrotowy 10,8 Nm – przy 5000 obr/min.

Takie parametry silnika oznaczają, że – podróżując nawet we dwójkę – można osiągnąć prędkość przelotową 90 km/h i uzyskać dynamiczne przyspieszania przy niskich prędkościach, czyli dokładnie to, co jest potrzebne do energicznej i przyjemnej jazdy w mieście.

Po lewej stronie motocykla znajduje się charakterystyczny owalny air box, filtr i kanał doprowadzający powietrze, co umożliwia płynny i wydajny przepływ powietrza dolotowego, zapewniając ostrą reakcję na otwarcie przepustnicy i dobre właściwości jezdne. Odchylony do góry tłumik i osłona termiczna nawiązują do złotej ery motocykli z lat 70. Ulepszony katalizator, nowe ustawienia ECU i dodanie czujnika OBD2-2 zapewniają zgodność z normą EURO5+.

Zgodnie z założeniem, że motocykl ma być wzorem spokojnej i łatwej jazdy, zastosowano 4-biegową skrzynię biegów (z biegiem neutralnym na dole), obsługiwaną za pomocą sprzęgła odśrodkowego, bez konieczności używania dźwigni sprzęgła. Podczas postoju kierowca wybiera jedynie wymagany bieg za pomocą lewej dźwigni, a po otwarciu przepustnicy, sprzęgło działa automatycznie, podobnie jak robi to przy każdej zmianie przełożenia w górę lub w dół.

W silniku zastosowano szereg rozwiązań służących redukcji tarcia, jak przesunięcie osi cylindra czy rolkowe popychacze w głowicy, dzięki czemu uzyskano imponująco niskie zużycie paliwa na poziomie 1,5 l/100km (tryb WMTC). Dzięki temu Dax ma zasięg około 250 km przy zbiorniku paliwa o pojemności zaledwie 3,8 l.





Honda ST125 Dax - akcesoria

Dla modelu Dax dostępna jest szeroka gama oryginalnych akcesoriów Hondy. Codzienną użyteczność zwiększą tylny chromowany bagażnik wraz z głębokim, lewym płóciennym kufrem zaopatrzonym w wodoodporną czarną torbę wewnętrzną.

 

Większy spokój ducha w każdych warunkach pogodowych zapewnią podgrzewane manetki i gniazdo USB do ładowania urządzeń osobistych.





Honda ST125 Dax - dane techniczne

SILNIK

 

Typ

Chłodzony powietrzem, SOHC, czterosuwowy, 2 zawory na cylinder

Pojemność skokowa

124 cm3

Średnica x skok tłoka

50,0 mm x 63,1 mm

Stopień sprężania

10,0:1

Moc maksymalna

6,9 kW przy 7000 obr/min.

Maks. moment obrotowy

10,8 Nm przy 5000 obr/min.

Poziom hłasu w pozycji stojącej (dB)

78 dB

Prędkość maksymalna

90 km/h

Pojemność układu smarowania

1 litr

Rozrusznik

Elektryczny

SYSTEM PALIWOWY

 

Zasilanie

PGM-FI elektroniczny wtrysk paliwa

Zbiornik paliwa

3,8 litra

Emicja CO2 wg WMTC

35 g/km

Zużycie paliwa

1,5 l/100km

INSTALACJA ELEKTRYCZNA

 

Akumulator

12 V - 3.5 Ah

UKŁAD PRZENIESIENIA NAPĘDU

Typ sprzęgła

Mokre, wielopłytkowe, automatyczne sprzęgło odśrodkowe

Typ skrzyni biegów

Przekładnia zębata o 4 przełożeniach

RAMA

 

Typ

Rama tłoczona stalowa typu backbone

PODWOZIE

Wymiary (dł. x szer. x wys.)

1760 mm x 760 mm x 1020 mm

Rozstaw osi

1200 mm

Kąt pochylenia kolumny

24,9°

Wyprzedzenie

84 mm

Wysokość siedziska

775 mm

Prześwit

180 mm

Promień skrętu

2 m

Masa własna

107 kg

ZAWIESZENIE

Przód

Odwrócony widelec teleskopowy 31 mm, skok 100 mm

Tył

Podwójny amortyzator, skok 120 mm

KOŁA

Przód

Odlew aluminiowy, 5 ramienne12 X MT2.75

Tył

Odlew aluminiowy, 5 ramienne12 X MT3.50

Opona przednia

120/70-12M/C 51L

Opona tylna

130/70-12M/C 56L

HAMULCE

Przód

Pojedyncza pływająca tarcza 220 mm z ABS opartym na module IMU.

Tył

Pojedyncza pływająca tarcza 190 mm

Typ układu ABS

Jednokanałowy ABS

ZESPÓŁ WSKAŹNIKÓW I UKŁAD ELEKTRYCZNY

Zespół wskaźników

LCD

Reflektor

LED

Światła tylne

LED

źródło: Honda Polska. Niniejsza informacja jest aktualna na dzień publikacji. Specyfikacja techniczna opisywanych modeli, akcesoriów oraz usług może ulec zmianie. Niektóre modele, elementy wyposażenia, akcesoria oraz usługi i funkcje mogą być dostępne i działać tylko w wybranych krajach lub wyłącznie za dodatkową opłatą. 

Czytaj więcej o marce Honda

Honda Super Cub C125 NA ROK 2025
Honda Super Cub C125 NA ROK 2025

HONDA |  Super Cub – model stworzony w 1958 roku i wyprodukowany w ponad 100 milionach egzemplarzy – kontynuuje swoją historię

Honda Monkey 125 na rok 2025
Honda Monkey 125 na rok 2025

HONDA | kieszonkowy motocykl Hondy jest gotowy do dostarczania frajdy z jazdy w 2025 roku

Honda ujawnia przełomową nową koncepcję silnika na targach EICMA 2024
Honda ujawnia przełomową nową koncepcję silnika na targach EICMA 2024

HONDA | czterosuwowy silnik V3 75° wyposażony w sprężarkę elektryczną, która zapewnia znaczny wzrost momentu obrotowego w zakresie niskich i średnich obrotów, niezależnie od obrotów silnika

Najnowsze oferty

Honda NSS FORZA 350, Model 2025 + Kufer Smart Key *dostępny też kolor czarny*
  • Model: NSS
  • Przebieg: 5 km
  • Napęd: Pas napędowy
  • Rodzaj paliwa: Benzyna
  • Rok produkcji: 2024
Honda CB 1000 Hornet Nowość!!!
  • Model: CB
  • Przebieg: 1 km
  • Napęd: Łańcuch
  • Rodzaj paliwa: Benzyna
  • Rok produkcji: 2024
Honda X-ADV 750 abs HSTC, Pierwszy właściciel, Gwarancja, Salon PL *dostępne*
  • Model: X-ADV
  • Przebieg: 6953 km
  • Napęd: Pas napędowy
  • Rodzaj paliwa: Benzyna
  • Rok produkcji: 2023

Odwiedź nasze salony