Ulepszony, czterozaworowy, chłodzony cieczą silnik SOHC Smart Power Plus (eSP+) zapewnia moc 10,7 kW przy 8750 obr/min i maksymalny moment obrotowy 12,3 Nm przy 6500 obr/min. Średnica cylindra i skok tłoka wynoszą 53,5 mm x 55,5 mm, ze stopniem sprężania 11,5:1.
Forza 125 doskonale przyspiesza już ze startu zatrzymanego (na pierwsze 200 m potrzebuje zaledwie 13,3 sekundy), a charakterystyka silnika w zakresie średnich prędkości obrotowych zapewnia dynamiczne reakcje w typowym dla jazdy miejskiej zakresie prędkości 40-60 km/h. Skuter bez wysiłku pozwala na utrzymywanie stałej prędkości około 90 km/h, przy prędkości maksymalnej wynoszącej 108 km/h.
Gdzie tylko było to możliwe, w silniku eSP+ Hondy zastosowano rozwiązania techniczne obniżające straty tarcia. Kompaktowa komora spalania i wtrysk paliwa PGM-FI, z zasilaniem powietrzem dostarczanym z 4,7-litrowego airboxa i kanałem ssącym o średnicy 26 mm przyczyniają się do optymalnej wydajności spalania i chłodzenia. Dobre rozplanowanie lokalizacji takich elementów jak pompa oleju (wbudowana w skrzynię korbową), pozwoliło na podniesienie sprawności skutera.
Cylinder o osi przesuniętej względem osi wału korbowego pozwolił na zmniejszenie tarcia wywołanego kontaktem tłoka z gładzią cylindra, dzięki czemu energia spalania przekazywana jest na wał korbowy z większą sprawnością. Żeliwna, „kolczasta” tuleja cylindrowa (wyposażona od zewnątrz w niewielkie wypustki), pozwala na skuteczniejsze zapobieganie odkształceniom cieplnym wnętrza cylindra. Taka konstrukcja obniża naprężenia w pierścieniach tłokowych, zmniejszając straty tarcia.
Wysokowydajna chłodnica, wbudowana w zewnętrzną prawą stronę skrzyni korbowej, wykorzystuje niewielki, lekki wentylator, redukujący tarcie i obniżający opory powietrza. Opory toczenia w zespole przekładni zmniejszono dzięki trzem głównym łożyskom o niskich oporach toczenia zaprojektowanym tak, by przenosić obciążenia, którym łożysko jest rzeczywiście poddawane. Koło napędowe ma konstrukcję płetwową, która obniża opór powietrza, a koło prowadzące wywiera zmniejszony nacisk na pasek napędowy, redukując straty w przekładni.
Elektronicznie sterowany bezszczotkowy rozrusznik, pracujący także jako alternator (ACG) jest montowany wprost na końcu wału korbowego. Bezpośrednio obracając wał korbowy, eliminuje on hałas spowodowany sprzęganiem kół zębatych i pracą zazębień.
System Idling Stop automatycznie zatrzymuje silnik po trzech sekundach pracy na biegu jałowym, gdy Forza jest nieruchoma i załączony jest hamulec, następnie natychmiast uruchamia ponownie silnik po obróceniu manetki przepustnicy. System jest wyjątkowo przyjazny w użyciu dzięki rozrusznikowi ACG i systemowi cofania wału korbowego, który przywraca go do pierwotnej pozycji przed suwem ssania i dzięki mechanizmowi dekompresji, który minimalizuje opory rozruchu powodowane sprężaniem. System Idling Stop monitoruje poziom naładowania akumulatora i w razie potrzeby wyłącza się, by uniknąć nadmiernego rozładowania.
Jednym z założeń przyjętych przy konstruowaniu pierwszej wersji skutera Forza 125 było zapewnienie zasięgu, gwarantującego konieczność tankowania tylko raz w tygodniu przy typowym stylu użytkowania, a blisko 500 km zasięgu uzyskano dzięki niskiemu zużyciu paliwa, wynoszącemu około 2,39 l/100km (w cyklu pomiarowym WMTC) i zastosowaniu zbiornika paliwa o pojemności 11,7 litra.
Poza zaktualizowanymi ustawieniami ECU zmieniono wewnętrzną budowę tłumika i dodano czujnik SO2, aby zapewnić zgodność z normą Euro 5+.