NOWA HONDA FORZA 125 - ZMODERNIZOWANY I JESZCZE BARDZIEJ NOWOCZESNY SKUTER HONDY
Honda Forza 125 to skuter zaprojektowany specjalnie dla wymagających europejskich nabywców, oczekujących maksimum radości z jazdy, którą zapewnia połączenie stylu, prezencji, osiągów i funkcjonalności. Od momentu wprowadzenia na rynek w 2015 roku, skuter spełniał z nawiązką wszystkie te oczekiwania, ewoluując z każdym rokiem modelowym tak, jak chcieli tego użytkownicy i znajdując jak dotychczas ponad 30 000 klientów. Forza 125 trafiła w gusta klientów, zręcznie łącząc zwinność, którą zawdzięcza kompaktowym wymiarom, ze swobodą poruszania się na dłuższych trasach i po autostradach, na co pozwalają parametry silnika, ochrona przed wiatrem i komfort jazdy. Pojazd oferuje jednocześnie wygodę skutera "GT" (Grand Touring) i sportowe zacięcie, łatwo wyczuwalne w jego prowadzeniu się, zapewniając przy tym mnóstwo miejsca w schowkach i wyróżniając się wieloma wysokiej klasy detalami. Trudno nie wspomnieć o innowacyjnej konstrukcji inżynierów Hondy i wysokiej jakości wykonania, jako o najważniejszych atutach.
Honda Forza 125 zachowuje od lat klasę i zwinność, odnosząc kolejne sukcesy, jednak nie spoczywa na laurach. W roku 2018 linie skutera przerysowano świeżą kreską i wprowadzono kilka znaczących i łatwych do zauważenia ulepszeń!
-
NOWA HONDA FORZA 125 (MODEL 2019) - CENA W POLSCE
|
model |
rok modelowy |
rok produkcji |
cena brutto |
NOWOŚĆ 2018 |
Forza 125 ABS |
2019 |
2018 |
20 900 PLN |
Nowa Honda Forza 125 model 2019 z elektrycznie regulowana przednią szybą, nowym designem i systemem Smart Key wchodzi na rynek w wyjątkowej cenie 20 900 PLN brutto!
-
HONDA FORZA - IDEALNY SKUTER?
Główne składniki receptury na udany skuter pozostają niezmienione w Forza 125 2018:
- czterozaworowy silnik, który łączy w sobie wiodące w klasie osiągi z 490-kilometrowym zasięgiem bez tankowania i układem Idling Stop,
- lekkie podwozie, które łączy stabilność przy dużych prędkościach z manewrowością w mieście,
- a do tego bogate wyposażenie, które obejmuje światła LED, bezkluczykowy system Smart Key, schowek mieszczący dwa kaski i komfort jazdy dla dwóch osób.
Są też nowe i ważne dodatkowe składniki. Wyposażenie standardowe i opcjonalne podniesiono na kolejny poziom: nowa elektryczna regulacja szyby pozwala na płynną zmianę jej ustawienia i zapewnia pełną ochronę przed wiatrem lub niezakłócony widok do przodu, a wzbogacony zestaw wskaźników dostarcza dodatkowych informacji w formie cyfrowej, uzupełniając analogowe wskaźniki zegarowe. Kierunkowskazy z przodu i z tyłu wykonane są w technologii LED, schowek pod siedzeniem zyskał dodatkowe 5,5 litra, a bezkluczykowy system Smart Key oferuje również współpracę z opcjonalnym 45-litrowym kufrem górnym.
Najważniejsze ze zmian wprowadzają nowy poziom wyrafinowania w unikalnej estetyce skutera. Oryginalnie zaprojektowane przez tego samego stylistę, który odpowiadał za wygląd niesamowitego NM4 Vultus, linie skutera Forza 125 pozostają odważne i przyciągają wzrok, ale są jeszcze nowocześniejsze, nieco gładsze, nadając pojazdowi bardziej dojrzały wygląd.
-
-
WYPOSAŻENIE I STYLISTYKA
- Regulowana elektrycznie szyba ze sterowaniem umieszczonym po lewej stronie kierownicy.
- Zmieniony zestaw wskaźników oferuje połączenie informacji analogowej i cyfrowej.
- Kierunkowskazy LED stanowią uzupełnienie przedniego reflektora i świateł tylnych, wykonanych także w technologii LED.
- Bezkluczykowy system Smart Key obsługuje teraz opcjonalny 45-litrowy kufer górny.
- Odświeżone linie skutera dodatkowo wzmacniają wrażenie pojazdu klasy premium.
Wyraźnie nowe linie Forza 125 zdają się wypływać spod przedniej szyby, której położenie można płynnie regulować w zakresie 140 mm, by zapewnić ochronę przed wiatrem (z przepływem powietrza skierowanym wokół głowy kierowcy) i zmniejszyć hałas powodowany przez wiatr. Stabilność i komfort przy większych prędkościach lub na długich dystansach można natychmiast zamienić na większe poczucie swobody dzięki ustawieniu szyby w niższej pozycji, naciskając przełącznik na lewej manetce, aby przesunąć ją do dowolnego punktu w dostępnym zakresie 140 mm.
Szerokość kierownicy wynosi 754 mm, lusterka umieszczono na wysokości 1125 mm. Są to idealne wymiary do przeciskania się przez ulice zakorkowane samochodami. Warto przypomnieć, że jednym z kolejnych kroków rozwojowych Forza 125 w 2017 roku było podniesienie wysokości lusterek, by znalazły się ponad lusterkami samochodów. Wysokość siedzenia pozostaje niezmieniona i wynosi 780 mm, jego długość zapewnia sporo miejsca i wygody dla kierowcy i pasażera. Wszystkie kierunkowskazy wykonane są w technice LED, podobnie jak przedni reflektor i lampa tylna.
Dwa kaski integralne mogą być przechowywane w schowku pod siedzeniem, który został powiększony z 48 do 53,5 litrów. Można też podzielić schowek na część przeznaczoną na kask i/lub kombinezon przeciwdeszczowy oraz na część mieszczącą torby o rozmiarze A4. Kieszeń w wewnętrznej przedniej owiewce jest zamykana na klucz, a jej wnętrze może być zaaranżowane dla potrzeb kierowcy, na przykład do przewozu telefonu, czy butelki z wodą. Znalazło się tam również gniazdo ładowania 12V-1A.
Bezkluczykowy system Smart Key w Forza 125, oprócz sterowania głównym włącznikiem zapłonu i blokowaniem schowka, będzie zarządzał opcjonalnym zdejmowanym kufrem górnym o pojemności 45 litrów, pierwszym w skuterze marki Honda. Dzięki inteligentnemu kluczykowi w kieszeni kierowcy, zamek kufra automatycznie blokuje się, gdy kierowca oddali się od skutera. Kufer można też zamknąć mechanicznie kluczykiem. Przełącznik górnego kufra znajduje się na jego dolnej powierzchni, a mechanizm wykonawczy umieszczono w tylnej części obudowy, aby zachować wewnętrzną pojemność kufra.
Przekonstruowany zespół wskaźników wyposażono w analogowy prędkościomierz i analogowy obrotomierz, rozmieszczone po bokach wyświetlacza cyfrowego, który można przełączać pomiędzy 3 trybami pracy, korzystając z przełącznika umieszczonego po lewej stronie kierownicy. Dostępne są następujące wskazania: licznik kilometrów, zasięg na paliwie w baku, zużycie paliwa lub też dzienny licznik przebiegu, średnie zużycie paliwa i timer, albo też temperatura otoczenia i wskaźnik stanu akumulatora.
Ostre linie skutera i wyrazista forma odegrały dużą rolę w jego sukcesie, odniesionym po premierze w 2015 roku. Model na rok 2018 został wyraźnie przeprojektowany. Odważne linie nakreślone przez stylistę pozwalają natychmiast rozpoznać sylwetkę Forza 125, ale każdy z paneli został zmieniony, aby nadać maszynie nieco gładszego i dojrzalszego wyglądu, z bardziej zaokrąglonym, solidnym wyrazem przedniej części pojazdu i nieco delikatniejszymi liniami całej sylwetki. Nowy wygląd podkreślają też czarne akcenty wokół przedniej części skutera oraz na przednich i bocznych owiewkach, dodając więcej sportowego charakteru wyglądowi skutera.
Forza 125 otrzyma następujące opcje kolorystyczne:
- Matt Carnelian Red Metallic/Pearl Nightstar Black - nowość na rok modelowy 2018
- Matt Pearl Cool White/Matt Cynos Grey Metallic - nowość na rok modelowy 2018
- Matt Lucent Silver Metallic/Matt Pearl Pacific Blue.
- Matt Cynos Grey Metallic/Matt Carbonium Grey Metallic.
- Black/Matt Cynos Grey Metallic.
-
SILNIK NOWEJ HONDY FORZA 125
- Czterozaworowy silnik skonstruowany w technice eSP (enchanced Smart Power) firmy Honda wyposażono także w system Idling Stop.
- Silnik jest mocny i oszczędny, gwarantując solidne osiągi w całym zakresie prędkości obrotowych.
- Zużycie paliwa wynoszące 2,3 l/100 km oznacza zasięg między tankowaniami wynoszący 500 km.
Czterozaworowy, chłodzony cieczą silnik SOHC zapewnia moc 15 KM (11 kW) przy 8750 obr/min i maksymalny moment obrotowy 12,5 Nm osiągany przy 8250 obr/min. Średnica cylindra i skok tłoka, to 52,4x57,9 mm, stopień sprężania wynosi 11,5:1.
Forza 125 doskonale przyspiesza już ze startu zatrzymanego (na pierwsze 200 m potrzebuje zaledwie 13,4 sekundy), a charakterystyka silnika w zakresie średnich prędkości obrotowych zapewnia dynamiczne reakcje w typowym dla jazdy miejskiej zakresie prędkości 40-60 km/h. Skuter bez wysiłku pozwala na utrzymywanie stałej prędkości około 90 km/h, przy prędkości maksymalnej wynoszącej 108 km/h.
Silnik korzysta z opracowanych w Hondzie rozwiązań i technologii eSP, służących obniżeniu tarcia, co przy dobrze przemyślanym rozplanowaniu takich elementów jak pompa oleju (wbudowana w skrzynię korbową), pozwoliło na maksymalizację sprawności skutera. Kompaktowa komora spalania i wtrysk paliwa PGM-FI, z zasilaniem powietrzem dostarczanym z 4,7-litrowego airboxa i kanałem wlotowym o średnicy 28 mm przyczyniają się do optymalnej wydajności spalania i chłodzenia w silniku.
Cylinder o osi przesuniętej względem osi wału korbowego pozwolił na zmniejszenie tarcia wywołanego kontaktem tłoka z gładzią cylindra, dzięki czemu energia spalania przekazywana jest na wał korbowy z większą sprawnością. Żeliwna, „kolczasta” tuleja cylindrowa (wyposażona od zewnątrz w niewielkie wypustki, pozwala na skuteczniejsze zapobieganie odkształceniom cieplnym wnętrza cylindra. Taka konstrukcja obniża naprężenia w pierścieniach tłokowych, zmniejszając straty tarcia.
Mała, ale wysokowydajna chłodnica wbudowana w zewnętrzną prawą stronę skrzyni korbowej wykorzystuje niewielki, lekki wentylator redukujący tarcie i obniżający opory powietrza. Opory toczenia w zespole przekładni zmniejszono dzięki trzem głównym łożyskom o niskich oporach toczenia, zaprojektowanym tak, by przenosić obciążenia o wielkości, której dane łożysko jest rzeczywiście poddawane. Koło napędowe ma konstrukcję płetwową, która obniża opór powietrza, a koło prowadzące wywiera zmniejszony nacisk na pasek napędowy, redukując straty w przekładni.
Elektronicznie sterowany bezszczotkowy rozrusznik pracujący także jako alternator (ACG) jest montowany wprost na końcu wału korbowego. Bezpośrednio obracając wał korbowy, eliminuje on hałas spowodowany sprzęganiem kół zębatych i pracą zazębień.
System Idling Stop automatycznie zatrzymuje silnik po trzech sekundach pracy na biegu jałowym, gdy skuter jest nieruchomy i załączony jest hamulec, następnie natychmiast uruchamia ponownie silnik po obróceniu manetki przepustnicy. System jest wyjątkowo przyjazny w użyciu dzięki rozrusznikowi ACG i systemowi cofania wału korbowego, który przywraca go do pozycji górnego martwego punktu tłoka przed suwem ssania i dzięki mechanizmowi dekompresji, który minimalizuje opory rozruchu powodowane sprężaniem. System Idling Stop monitoruje poziom naładowania akumulatora i w razie potrzeby wyłącza się, by uniknąć nadmiernego rozładowania akumulatora. W skuterze zastosowano akumulator YTZ8V o przedłużonej żywotności.
Jednym z założeń przyjętych przy konstruowaniu pierwszej wersji skutera Forza 125 było zapewnienie zasięgu, gwarantującego konieczność tankowania tylko raz w tygodniu przy typowym stylu użytkowania, a blisko 500 km zasięgu uzyskano dzięki niskiemu zużyciu paliwa wynoszącemu około 2,3 l/100km (w cyklu pomiarowym WMTC) i zastosowaniu zbiornika paliwa o pojemności 11,5 litra.
-