Nowy Hyundai SANTA FE - najważniejsze informacje
Czas szybko
płynie. Od debiutu pierwszego Hyundaia SANTA FE minęły 24 lata. Do dziś
sprzedano 450 000 aut czterech generacji tego modelu. I właśnie debiutuje
jego piąta odsłona, kryjąca się za oznaczeniem wewnętrznym MX5. Ma wszystkie
atuty, by przekonać do siebie kolejne tysiące klientów. Oto najważniejsze
informacje na temat tego auta.
Na pierwszy
rzut oka nowa SANTA FE wydaje się znacznie bardziej kanciasta od swojej
poprzedniczki. To powinno się przełożyć na wyższy opór aerodynamiczny, prawda?
A jest inaczej. Styliści i konstruktorzy wyczarowali kanciaste nadwozie,
którego współczynnik oporu aerodynamicznego wynosi Cd=0,29. Wcześniejsza,
czwarta generacja mogła pochwalić się słabszym parametrem Cd=0,33. Jak to
możliwe? W najnowszej SANTA FE skupiono się na zmniejszeniu szczelin i łączeń.
Niższy opór aerodynamiczny przekłada się na nieco niższy apetyt samochodu na
paliwo i na lepsze wyciszenie kabiny. Ładnie narysowana bryła ma swoje
charakterystyczne akcenty. Reflektory mają charakterystyczny motyw litery „H”,
przy czym światła są zintegrowane z kierunkowskazami. Motyw litery „H” znajdziemy
także w lampach tylnych. Dopełnieniem designu karoserii jest zawsze paleta
lakierów. Najbardziej efektownym jest matowy brąz (Earthy Brass Matt). Duże
wrażenie robi także Terracota Orange Solid oraz Ocando Green Pearl. Do tego
mamy kilka lakierów szarych, białych i czarny.
Hybrydowe serce. Z sześcioma przełożeniami
Klienci mają
do wyboru trzy konfiguracje napędowe:
► 1.6 T-GDI HEV 6AT 2WD (215KM) – czyli
hybryda z napędem na przednie koła.
► 1.6 T-GDI HEV 6AT 4WD (215KM) – czyli
hybryda z napędem na cztery koła.
► Gamę wieńczy wersja 1.6 T-GDI PHEV 6AT 4WD
(253KM).
Wersja
plug-in ma napęd wyłącznie na cztery koła. Wiele sprzedawanych w Polsce hybryd
innych marek jest wyposażonych w przekładnię bezstopniową. Hyundai poszedł
własną drogą i oferuje swoje hybrydy z sześciostopniowymi automatycznymi
skrzyniami biegów. Docenią to wszyscy, którzy lubią ciszę w kabinie.
Także w
zakresie przeniesienia napędu na cztery koła Hyundai oferuje efektywne
rozwiązanie: napęd na tylne koła jest dołączany i przenoszony wałem napędowym.
SANTA FE
jest dostępna z obręczami kół o rozmiarze 18, 19 lub 20 cali. Prześwit podwozia
wynosi słuszne 17,7 cm. Pojemność zbiornika paliwa wynosi 67 litrów (wersja
HEV) oraz 47 litrów (PHEV). Przyspieszenie od 0-100 km/h wynosi 9,3 s (wersja
PHEV), 9,6 s (HEV AWD) oraz 9,8 s (HEV AWD). W pierwszych polskich testach
SANTA FE w wersji plug-in hybrid okazało się, że samochód przyspiesza o sekundę
szybciej niż deklaruje producent. Pojemność akumulatora trakcyjnego w hybrydach
wynosi 1,49 kWh, a w wersji plug-in: 13,8 kWh. W tej drugiej wersji na samym
prądzie da się przejechać zależnie od warunków od 54 do 65 km. Łączny moment
obrotowy jest taki sam dla wszystkich wersji napędowych i wynosi 367 Nm.
Podobnie jest z prędkością maksymalną: 180 km/h – to wartość wspólna dla
wszystkich odmian SANTA FE.
W słupkach C
(to te za tylnymi drzwiami) umieszczono uchwyty ułatwiające wejście na dach lub
np. sięgnięcie do boksu dachowego. Są schowane pod estetycznymi, czarnymi
maskownicami. We wnętrzu znajdziemy rozwiązania do niedawna zarezerwowane dla
segmentu premium. Kolumna kierownicy jest regulowana elektrycznie w dwóch
płaszczyznach za pomocą niewielkiego joysticka. Za dopłatą mamy także dwa okna
dachowe, w tym jedno otwierane. Podsufitka jest wykończona wysokiej jakości
welurem. W wersji Calligraphy w bagażniku znajdują się przyciski do
elektrycznego złożenia siedzeń środkowego rzędu. Tylne zawieszenie ma
elektryczne samopoziomowanie (opcja w wersji SMART, standard w pozostałych),
dzięki czemu prześwit nadwozia utrzymywany jest na stałym poziomie, niezależnie
od tego ile osób i ile bagażu znajduje się we wnętrzu . Zawieszenie (z tyłu
wielowahaczowe, z przodu – kolumny McPhersona) sprawie i cicho niweluje
większość nierówności i bardzo rzadko zaburza pasażerom błogi spokój panujący w
kabinie. Technologicznym akcentem jest także cyfrowe lusterko wsteczne, będące
cyfrowym ekranem (opcja).
Długość
flagowego SUV-a Hyundaia wynosi 483 cm. W porównaniu do poprzedniej generacji
nowa SANTA FE urosła o 4,5 cm. SANTA FE, tak jak dotąd, będzie dostępna zarówno
w wersji pięcio- jak i siedmioosobowej. Nowością będzie konfiguracja z
sześcioma kapitańskimi fotelami, zarezerwowana dla najwyższej wersji
wyposażenia – CALLIGRAPHY. Kanciaste kształty nadwozia przekładają się na sporą
przestrzeń w kabinie. Zacznijmy od bagażnika. Dostęp do niego jest niezwykle
prosty po otwarciu ogromnej, niemal pionowo ustawionej klapie. Zacznijmy od
najbardziej szokujących wartości. Gdy chcemy przywieźć ze sklepu coś naprawdę
dużego i złożymy tylne siedzenia,
Pojemność za
drugim rzędem siedzeń wynosi od 621 do 711 litrów. Te parametry zależą od
liczby foteli i rodzaju napędu. W kabinie znajdziemy wiele praktycznych
schowków. Między przednimi fotelami znajduje się schowek z podłokietnikiem.
Mogą z niego korzystać zarówno pasażerowie przednich jak i tylnych foteli – bo
pomysłowo otwiera się zarówno z góry, jak i od tyłu
W konsoli
środkowej mogą znajdować sięnawet dwie ładowarki indukcyjne z diodami
sygnalizującymi proces ładowania. W wersji Calligraphy, przed pasażerem
przedniego siedzenia, znajduje się dodatkowy schowek z funkcją dezynfekcji
przedmiotów za pomocą promieni UV. Dzięki czemu możemy w kilka chwil zadbać o
dezynfekcję np. smartfona lub smoczka dla dziecka. A miłych niespodzianek w
kabinie jest więcej
Nowocześnie, intuicyjnie i… zupełnie inaczej niż dotąd
Wnętrze
najnowszej generacji SANTA FE zaprojektowano od zera. Wyświetlacz zegarów i
ekran środkowy tworzą jedną, lekko zagiętą płaszczyznę. Każdy z nich ma
przekątną 12,3 cala. Ich menu jest proste, a odnalezienie właściwej funkcji
odbywa się szybko i intuicyjnie. Podczas jazdy jedną z najczęściej używanych
funkcji jest regulacja temperatury. W SANTA FE to zadanie powierzono dwóm
okrągłym pokrętłom. Na środku każdego z nich jest wyświetlana wybrana wartość.
W wyższych wersjach wyposażenia w wyposażeniu standardowym dostępna jest
klimatyzacja 3-strefowa, zapewniająca komfort osób podróżujących w 2. i
3-rzędzie foteli.
Wzór
kierownicy jest zupełnie nowy, podobnie jak kształt siedzeń. Fotele
przednie w wersji Calligraphy wyposażone sa w funkcję Relaxation, dzięki czemu
za pomocą jednego naciśnięcia przycisku uzyskujemy komfortową, rozłożoną
pozycję, ze specjalną poduszką pod łydkami. Funkcję też docenimy na
przykład podczas krótkiej drzemki na postoju. W Korei w ostatnich latach
niezwykle modne stały się weekendowe wypady za miasto i spanie we własnym
samochodzie. W takie roli SANTA FE świetnie się sprawdzi. Po pierwsze jest
duża, po drugie siedzenia drugiego i trzeciego rzędu składają się na płasko
Wystarczy położyć dmuchany materac i kabina zamienia się w dwuosobowy
pokój.
Istnieje
kilka kolorów wnętrza, z jakim możemy zamówić ten starannie wykończony
samochód. Oprócz czerni, do wyboru są także jaśniejsze odcienie stonowanej
szarości i eleganckiego brązu. We wnętrzu zastosowano liczne źródła światła.
Tworzą one przyjemny nastrój, a przy okazji jest to praktyczne rozwiązanie.
Klienci mogą zamówić wersję 5 lub 7 osobową. Najlepiej wyposażona wersja
Calligraphy ma 6 foteli, w tym 4 kapitańskie.
Wrażenie
luksusu potęguje systemnagłośnienia premium BOSE, który pozytywnie
zaskakuje czystym, przestrzennym brzmieniem, z 12 głośników (standard w
wersji Platinum i Calligraphy).
Bogate wyposażenie już w standardzie
Już w
podstawowej wersji SMART standardem są nowoczesne reflektory projekcyjne LED
(MFR). Komfort jazdy podnoszą podgrzewane fotele przednie i podgrzewana
kierownica – idealne rozwiązanie na chłodniejsze dni. Te elementy także nie
wymagają żadnych dopłat. Wersja SMART jest wyposażona w dwustrefową
klimatyzację automatyczną, w wyższych wersjach jest dostępna klimatyzacja
3 strefowa. W wersji Caligraphy oddzielną regulację temperatury mają
także pasażerowie trzeciego rzędu.
Standardem
jest także bezkluczykowy dostęp i kamera cofania. W wyższych wersjach
standardem jest kamera 360 stopni.
Funkcje connectivity i technologie bezpieczeństwa
Na pokładzie
SANTA FE znajdziemy szereg nowoczesnych systemów wspomagających kierowcę.
Asystent utrzymywania pasa ruchu (LKA) oraz monitorowanie poziomu uwagi
kierowcy (DAW) to standard. Mamy także monitorowanie martwego pola,
tempomat adaptacyjny oraz systemy zapobiegające kolizjom w rozmaitych
sytuacjach drogowych. Bardzo ciekawym i funkcjonalnym elementem wyposażenia
jest system BVM, który po włączeniu kierunkowskazu, za pomocą kamer
umieszczonych w lusterkach bocznych, pokazuje na wyświetlaczu obraz z martwego
pola widzenia, zmniejszając nie tylko ryzyko kolizji ale także poziom stresu
kierowcy. Bezprzewodowe połęczenie telefonu z CarPlay i Android Auto także jest
standardem. Hyundai oferuje bez opłat dostęp do swojego systemu BlueLink, który
pozwala zdalnie sterować funkcjami pojazdu i pozwala na jego monitorowanie.
SANTA FE ma także liczne funkcje ułatwiające parkowanie, w tym cofanie
samochodu za pomocą kluczyka, gdy kierowca i pasażerowie opuszczą pojazd. To
bardzo przydatna funkcja w wąskich miejscach parkingowych.
źródło: Hyundai Polska. Niniejsza informacja jest aktualna na dzień publikacji. Specyfikacja techniczna opisywanych modeli, akcesoriów oraz usług może ulec zmianie. Niektóre modele, elementy wyposażenia, akcesoria oraz usługi i funkcje mogą być dostępne i działać tylko w wybranych krajach lub wyłącznie za dodatkową opłatą.