Dzięki niemu zarówno skrzynia biegów, jak i silnik zużywają się wolniej. Co jednak zrobić, gdy zużyciu ulegnie koło dwumasowe? Jak rozpoznać awarię? Ile kosztuje naprawa? Odpowiedzi znajdziesz w poniższym wpisie.
KOŁO DWUMASOWE – CO TO JEST?
Historia „dwumasy” sięga niemal 30 lat. Początkowo koło zamachowe dwumasowe montowane było wyłącznie w dieslach, lecz z czasem instalowano je także w silnikach benzynowych wolnossących i z doładowaniem. Obecnie większość nowoczesnych aut zostało wyposażonych w koło dwumasowe. Co to jest? To tłumik drgań skrętnych, który chroni układ przeniesienia napędu oraz silnik. Dzięki separowaniu pochodzących z napędu wibracji, karoseria nie podlega nieprzyjemnym drganiom, a komfort jazdy ulega znaczącej poprawie.
JAK SPRAWDZIĆ KOŁO DWUMASOWE?
Jego żywotność w dużej mierze zależy od stylu jazdy i sposobu eksploatacji pojazdu. Przy właściwym użytkowaniu koło zamachowe dwumasowe może bez zakłóceń pełnić swoją rolę przez ok. 180 tys. km. Sytuacja wygląda jednak inaczej przy nieumiejętnym redukowaniu biegów, szarpaniu sprzęgłem czy utrzymywaniu silnika na zbyt niskich obrotach. Wówczas koło dwumasowe może ulec uszkodzeniu już po przejechaniu 60 tys. km. Jak sprawdzić „dwumas” podczas jazdy? Wystarczy gwałtownie dodać gazu przy niskiej prędkości obrotowej silnika i wsłuchać się w jego pracę. Powinny Cię zaniepokoić nietypowe dla charakterystycznej pracy jednostki napędowej dźwięki i szarpnięcia. Stan „dwumasy” można sprawdzić także podczas postoju, przyglądając się dokładnie powierzchni roboczej koła. Jak sprawdzić koło dwumasowe, czy jest dobre? Sprawny tłumik drgań skrętnych nie posiada zarysowań, pęknięć i przebarwień na styku koła z tarczą sprzęgła. Złym znakiem jest także nadmierna utrata smaru, która może świadczyć o przegrzewaniu się podzespołu.
OBJAWY USZKODZONEJ „DWUMASY”
Do najważniejszych należą odczuwalne w trakcie jazdy i obniżające jej komfort drgania karoserii oraz nietypowe odgłosy dochodzące z silnika, takie jak stukanie i klekotanie. Niepokój kierowcy powinny wzbudzić także towarzyszące redukcji biegów piski. Po czym jeszcze poznać uszkodzone koło dwumasowe? Objawy awarii to również trudności ze zmianą przełożeń, niepokojące hałasy przy uruchamianiu i gaszeniu silnika lub przy przyspieszaniu i zwalnianiu. Samochód szarpie podczas ruszania, a silnik pracuje nierówno. Objawy zużycia „dwumasy” powinny skłonić kierowcę do natychmiastowej reakcji, czyli wizyty w warsztacie. W przeciwnym razie konsekwencje mogą być niezwykle poważne. Warto wiedzieć, że układ wtryskowy ma ogromny wpływ na koło dwumasowe. Objawy jego uszkodzenia mogą pojawić się w wyniku nieprawidłowej pracy wtrysków, które podają niewłaściwe dawki paliwa.
KOŁO ZAMACHOWE DWUMASOWE – JAK ZAPOBIEGAĆ AWARII?
Aby uniknąć wysokich kosztów wymiany tłumika drgań skrętnych, warto o niego dbać poprzez właściwy styl jazdy. Wprawdzie koło dwumasowe prędzej czy później mimo wszystko ulegnie zużyciu. Możemy jednak odwlec konieczność naprawy w czasie nie przeciążając silnika i pamiętając o sprzęgle podczas jego uruchamiania i gaszenia. W ten sposób objawy uszkodzonej „dwumasy” mogą się pojawić dopiero po przejechaniu 200 tys. km. Zapomnij o spektakularnym ruszaniu z piskiem opon i dużą dawką gazu. To nie jest dobre dla układu napędowego. Co jakiś czas sprawdzaj stan „dwumasy”, by nie przeoczyć awarii, która szybko obniży sprawność pozostałych podzespołów.
KOŁO DWUMASOWE – CO ZROBIĆ, GDY DOSZŁO DO USZKODZENIA?
Wówczas kierowcy nie pozostaje nic innego, jak zakupić nową część. Na rynku dostępne są elementy od rekomendowanych producentów, których ceny mogą przyprawić o zawrót głowy, oraz tańsze zamienniki. W przypadku tych drugich trzeba jednak uważać. Złej jakości koło dwumasowe może szybko ulec awarii i zamiast oszczędności, może czekać Cię kolejny wydatek.
__
fot. motointegrator.com